Odlingsupdate

 
 
De senaste dagarna har jag haft så jäkla mycket att göra med min uppsats och ovanpå det känt noll inspiration så därför har det varit lite tyst här. Men bättre det än att försöka klämma fram krystade inlägg, eller hur? Det funkar inte för mig i alla fall. Men jag tänkte uppdatera lite om hur det går med årets odlingar! Som ni ser så har myckett saker kommit upp! De absolut snabbast växande är tomatsorten Red Pear, de är de största tomaterna på bilderna. De har jag redan fått plantera om en gång, det ska göras ungefär när de har börjat få sina karaktärsblad. Det första bladparet som kommer upp kallas för hjärtblad och de ser inte särskilt karakteristiska ut för växten. Jämför på den stora plantan längst ner i högra hörnet här, där ser man tydligt vilken skillnad det är på karaktärsbladen högre upp och hjärtbladen längst ner. 
 
Tomaten Minibell har också kommit upp, men de andra två tomatsorterna jag hade verkar ha varit döda frön, inte en enda av de har grott tyvärr. Paprikorna har grott, men de går väldigt mycket långsammare för de än för tomaterna, de har bara fått fram sina hjärtblad än så länge och är betydligt mindre än tomaterna. Suriamachi-chilin har 3 av 4 grott och kommer snart behöva omplanteras också. Dessutom sådde jag två till chilisorter och lite basilika förra veckan som jag hoppas kommer att gro snart! I slutet av mars ska jag plantera gurka också! Hur går det med era odlingar?
Jess

Mina tomater har fått sina hjärteblad men det är allt, väntar otåligt på att det ska hända lite mer men det kommer väl. Ska plantera lite basilika och kanske någon annan krydda idag, vet inte om det är för sent men jaja, det blir nog väl :)

Svar: Kryddor tror jag man kan plantera året om precis när man vill! Åtminstone är så fallet med basilika är jag ganska säker på så det blir nog toppen :) Mina verkar ha stannat i växten nu, alla utom red pear som växer som ogräs!
Mikaela Puranen

Maria Ekblad

Åh vad kul det ser ut :D Jag har också tänkt odla i år men inte riktigt fått tummen ur än :)

Svar: Än är det inte för sent! :)
Mikaela Puranen

Sanna Preifelt

Åh jag vill också odla... Ska tvinga Roberto att ta med vårt lilla växthus upp till Sthlm så att vi kan försöka odla något i alla fall :) Vi har trots allt solsida i nya lägenheten :)

Svar: Ja men kör på! Lite kryddor är enkelt och tar inte mycket plats! :)
Mikaela Puranen

Anna

Åh är det dags att ta tag i detta nu? Brukar plantera paprikor och lite örter varje år men nu när jag är med balkong tänkte jag utöka med chili och tomat. Och då antar jag att det inte längre är något att vänta på. Kul!

Svar: Chili och tomat är nog läge att börja med nu! Jag satte mina tomater förra året i slutet av mars och det blev inga mogna tomater förrän i slutet av september! Så i år är jag ute i god tid tänker jag! Det är så himla kul att odla sina egna grönsaker!
Mikaela Puranen

Annica

åh det är så mysigt att odla och se hur det växer! Jag hIttade ju äntligen mina fröpåsar (som stod fullt synligt haha). Så jag ska försöka få ner lite basilikafrön nu snart och testa på att driva upp fläder iår. Sen blir det mest frilandssådd för min del :)

Svar: Jaa vad kul! Spännande med fläder! Hoppas du får till en fin buske så kan du göra massor av flädersaft sen! :D
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?