Throwback...Saturday? - Balkongmakeover

Just nu kryper det verkligen i kroppen på mig av vårlängtan. Eller snarare sommarlängtan. Jag vill få i ordning balkongen igen och ha alla mina växter där (som då förhoppningsvis blivit stora och fina och redo att flytta ut!). Till förra sommaren så hade vi Projekt Balkong här hemma, vi skulle göra den fin och mysig. För den var inte sådär jättetrevlig att se på förut ärligt talat. Så nu inför våren (nåväl, snart kan man väl säga så?) tänkte jag återpublicera makeovern vi gjorde och kanske inspirera någon som är i tankarna på att göra om på sin uteplats.
 
Såhär såg det ut före:
 
Tråkigt, kallt och grått metallgolv, en trasig gammal matta, allmänt dött och tråkigt. Målet var att det skulle kännas mysigt och hemtrevligt att sitta där. Den största förändringen vi gjorde var att köpa ett trallgolv på Ikea, och vilken skillnad det gjorde! Det var inte heller jättedyrt (men jo, lite för en studentekonomi), jag har för mig att vår balkong är ungefär 8 kvm och det kostade strax över 1000 kr med golvet. 
 
 
Och såhär blev resultatet! Egentligen har vi inte gjort så mycket mer än att sätta dit golvet och alla växter, det gjorde en enorm skillnad. Ljusslingan är från Ikea och laddas upp med solenergi, tycker att den är så himla fin! Målet för den här sommaren är att hitta lite fina kuddar och sittdynor, och eventuellt bygga en slags bänk att ställa mot väggen som syns mot sista bilden. De golvplattor som inte passade ska vi såga till också så att vi får ett helt golv utan luckor. Mattan som skymtas ihoprullad på några bilder ska såklart ligga på golvet. Vi ska också måla hörnhyllan, förmodligen i vitt men jag är lite sugen på att göra något mer än bara vitt. Förslag?
 
Växter som ska få bo på balkongen i år är tomaterna, chilin och paprikorna som jag redan börjat odla. Alla mina jordgubbsplantor har dött, så jag tänkte att jag ska knycka några stycken från mammas trädgård. Utöver det vill jag verkligen ha en stor vit hortensia igen, den lommade i flera omgångar och var så himla fin! Lite senare ska jag sätta gurka också,men jag tror det räcker med en sådan planta för förra året blev de helt enorma. Lite kryddväxter, sallad och så ska mina pelargoner få flytta hem igen (de är på övervintring hemma hos mina föräldrar).
Sanna Preifelt

Wow, gud vad du är duktig :) Skulle vilja göra något liknande med vår balkong, men får se vad plånboken tillåter och vilken tid jag har :)

Svar: Tack! :) Det behöver ju inte bli jättedyrt, det dyraste vi gjorde var som sagt golvet. De flesta möblerna fanns redan, vi köpte hörnhyllan på loppis för någon hundralapp, samma med piedestalen fast typ 50 spänn. Det är väl snarare tid som sätter käppar i hjulet här, hyllan hade vi tänkt måla redan förra året men det blev ju inte av... :P
Mikaela Puranen

Beata

1) fan va fint! 2) gah nu vill man ju ha sommar!!!

Svar: 1) Tack! 2) JAAAA! Sitter och kollar ut genom fönstret och ser snön smälta från träden, hurra snart snart snart är det vår!
Mikaela Puranen

Jess

Små förändringar kan verkligen göra stor skillnad! Gillar hörnhyllan, skulle behöva något liknande på vår balkong. Får se om jag kan hitta något liknande på loppis eller annat billigt :)

Svar: Verkligen! Hoppas du hittar en liknande :) Gillar att växterna får lite mera ljus (eller det känns i alla fall så?) i och med att den är hörnformad och planen inte går precis över varandra utan det finns lite luft ovanför!
Mikaela Puranen

Annica

Vilken skillnad det blev! superfint och mysigt med alla växter! nu längtar man verkligen till sommaren :)

Svar: Jaaa, längtar verkligen! Det kunde väl åtminstone vara april nu?
Mikaela Puranen

Molly Rodin

Vilken skillnad!


Kom ihåg mig?