Växter och några små DIY-tips

 
 
Jag råkade visst återvända till Plantagen för att köpa på mig lite mer växter. Köksfönstret är helt belamrat med växter nu i alla fall, plus alla små fröer på köksbordet. Nästa rum att förvandlas till en djungel tänker jag är vårt sovrum, men det är så himla dåligt med ljus där. I alla fall, jag handlade på mig fyra små växter denna gång, men man kan säga att jag fick fem! Aloe veran som jag köpte höll nämligen på att yngla av sig, så den lilla lilla aloe vera bebisen fick bosätta sig i denna tekopp. 
 
 
Den stora aloe veran blev omplanterad i en terrakottakruka. I bakgrunden syns en så kallad instagramtavla jag gjorde för typ 1,5 år sedan. Jag skrev ut några instagrambilder och limmade de på en kvadratisk canvas jag målat svart. Superenkelt! Kanske det är dags att göra en ny med lite uppdaterade bilder... 
 
 
Jag har fört lite krig här hemma mot sorgmyggor eller sorgflugor som de också kallas. De har bosatt sig i min kruka med palettblad. De är egentligen ofarliga, men deras larver äter växtrötter, vilket kan vara känsligt för små växter som inte utvecklat så mycket till rotsystem ännu. Det vill säga mina nyplanterade små tomater, chilisar och paprikor. Så jag la på offensiven och köpte en sån här köttätande växt och ställde bredvid palettbladet. Hoppas det hjälper, annars är den ju lite cool att se på också!
 
 
Och så slutligen denna lilla suckulent. Jag hade en större variant på den här förut, men jag vattnade tyvärr ihjäl den tror jag. Den här ska jag vara betydligt försiktigare med. Här kommer det sista DIY-tipset också, det finns ju mycket roligare saker att plantera i än krukor. Eller jag gillar att variera lite i alla fall! Den lilla aloe veran fick bo i en tekopp och den här suckulenten i en före detta pastasåsburk. För att den skulle bli lite piffigare tog jag fram guldsprayen och maskeringstejpen och målade nedre halvan av burken. Inte så väl ser jag nu på närbilderna, men på lite håll syns det inte. Det kan ju vara värt att kolla så man är nöjd med målningen innan man tar och planterar i burken... Men nu är det som det är. Den femte växten var ett till elefantöra, de är så fina så jag ville ha en till! Det var mina senaste tillskott i växtfamiljen, nu får jag nog lugna mig ett tag...
Jess

Tummen upp för plantering i lite vad som helst! Tycker det blev jättefint med den lilla aloe veran i tekoppen :)

Svar: Tack, jag gillar det med :D
Mikaela Puranen

Madeleine Parkenberg

Gud vad fint de blev! De måste jag testa =)

Svar: Tack, gör det, superenkelt :)
Mikaela Puranen

Sanna Preifelt ❤

Åh, att greja med söta, små tekoppar hade ju vart superkul. Jag vart lite sugen på idén i övre inlägget med att göra ljus av dem. Får nog bege mig mot Myrorna när plånboken tillåter.

Svar: Gört! Det är ju ganska billigt, fina koppar kan man få för några tior, ljusstumparna har man hemma och det enda är väl vekarna då och om man vill tillsätta någon doft!
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?