Zentangle guide

 
 
Jag hänger en del i olika Facebook-grupper med fokus på skapande, till exempel grupperna Pyssel och skapande & Pyssetips och idéer i hemmet. Något som exploderat i de grupperna nu de senaste månaderna är zentangle-konst. Jag gjorde min första teckning i den stilen hösten 2013 efter att ha sett den här bilden. Jag visste inte ens att det var en särskild stil med ett namn förrän nästan ett år efter. Sedan dess har det blivit en hel del teckningar, ni kan hitta alla mina bilder i den stilen här. I alla fall, i de här grupperna har det dykt upp många frågor om den här stilen och hur man börjar, så jag tänkte att jag gör en liten guide för de som är sugna att börja teckna zentangle. 
 
Wild Animals in Sweden - finns att köpa här.
 
Material
Man behöver egentligen inget speciellt, papper och en svart tuschpenna (eller flera!). Jag gillar att ha pennor i olika tjocklek, så jag har ett set med Faber Castell Pitt Artist Pen som har varierande uddstorlekar från XS till C. De jag använder mest är B, S och XS. Det finns givetvis andra märken också, de flesta brukar ha sifferbenämningar för tjockleken, till exempel 0.1, 0.5 etc. Man hittar den sortens pennor (som också kallas fineliners!) på hobbybutiker, konstbutiker och bokhandlar. Jag har också en hård blyertspenna som jag skissar upp motivet med innan jag går på med tuschen.
 
Såhär kan en skiss på ett djur se ut innan jag delar upp den i olika mönsterfält.
 
Såhär går jag till väga
Jag tecknar mest djur när ja använder den här stilen, för det tycker jag är roligast! Så då brukar jag börja med att googla bilder på djuret i fråga för att ha en förlaga att kika på. Därefter skissar jag upp motivet med blyerts. Då brukar jag måla upp själva formen på djuret, ögon, nos, mun och lite sådana detaljer samt lite löst var fälten med mönster ska vara, se exemplet på fisken ovan. Om man känner sig osäker på att teckna för fri hand kan man googla på det motiv man vill göra och lägga till sökordet ouline. Till exempel "cat outline" så får man upp olika konturer som man kan använda, men det är ungefär en miljard gånger roligare att teckna för fri hand skulle jag säga!
 
Därefter börjar jag med att använda en lite tjockare tusch (oftast B i Pitt artist serien) och fylla i konturerna jag skissat upp med blyertsen. Sedan är det bara att gå loss med olika mönster! De brukar jag aldrig skissa i förhand utan kör på direkt med tuschen. Efter ett tag brukar mina mönsteridéer ta slut så då brukar jag kolla på mina gamla teckningar och nästan alltid hitta något mönster där att återanvända, eller så går jag in Pinterest och söker på "pattern", "zentangle pattern", "doodling" eller liknande. Jag har en hel board med mönster här.
 
Mops med mönster i olika fält.
 
Jag brukar tänka på att blanda "mörka" och "ljusa" mönster lite, om jag inte vill att vissa partier ska vara mörkare än andra, som på den här mopsen. Där försökte jag ha mörkare mönster runt ögonen och nosen för att mopsar ofta ser ut så. I övrigt försöker jag blanda både stora och små, ljusa och mörka mönster lite hejvilt. Jag har oftast gjort mina djur randiga med mönster, att jag har olika randiga fält i förhand där jag sedan fyller i mönster. Man kan antingen göra så eller inte ha några fält överhuvudtaget och bara köra på, som jag gjorde på det här kvinnotecknet. Det sista jag gör är att sudda ut alla blyertsstreck under tuschen och sedan är bilden klar!
"Fria" mönster utan några förbestämda fält.
 
Såhär gör jag i alla fall jag när jag tecknar zentangle, det finns säkert massa andra varianter med. Mina bilder finns att köpa på min shop, som både art prints, kuddfodral, kläder, väskor etc. Ta gärna en titt här! Hoppas det här inlägget kan hjälpa någon som är sugen på att testa på den här teckningstekniken!
Annica

Men åh det är ju så snyggt! är sjukt sugen på att testa! :)

Svar: Testa! :) Det är kul!
Mikaela Puranen

Sanna Preifelt ❤

Men alltså W-O-W! Kan en köpa mopsen i din shop? :)

Svar: Javisst! Bör finnas länk i inlägget :)
Mikaela Puranen

Sandra Lundin

Superroligt att få se och läsa mer om detta :)

Alicia

Jag visste inte heller att tekniken hade ett namn, vad kul! Jag tycker det är roligt hur stilen dyker upp lite var stans hos helt olika personer och liksom utan att det känns som att någon kopierar någon annan. Snarare som ett helt naturligt fenomen på något vis - vad som blir om en kombinerar planlöst telefonklotter men precis upprepning och spännande vändningar. Härligt! :)

Svar: Det dyker verkligen upp överallt nu! Uppsala kommun har anlitat en gatukonstnär som målat händer i den här stilen på ett bostadshus några hundra meter bort från där vi bor, och så ser jag det hela tiden på internet känns det som. Jag gillar det egentligen, men just nu känner jag mig lite mätt på det och ägnar mig hellre åt andra konstformer :P
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?