10-listan

 
Jag hittade den här listan hos Sandra och tyckte det vore kul att fylla i själv. Jag har dock modifierat punkt fem lite pga läser i princip inga utländska bloggar, men strunt samma nu kör vi!
 
1 Fint citat
Jag hittade det här av Tomas Tranströmer (ur Minnena ser mig) som jag gillade för ett tag sedan:
 

Inom mig bär jag mina tidigare ansikten, som ett träd har sina årsringar. Det är summman av dem som är "jag". Spegeln ser bara mitt senaste ansikte, jag känner av alla mina tidigare. 

 
2 Fina saker på sistone
Allt med Monthly Makers, att vi drog igång projektet och vilket positivt gensvar det har fått! Så himla, himla glad över det. Det ska bli så kul att få se allas tolkningar av temat den 25:e hos Emelie!
Den andra fina saken får vara praktiken jag har haft på länsstyrelsen, det var så givande och lärorikt. Alla borde få ha mer praktik på sina utbildningar! 
 
3 Program/filmer som skrämde mig som liten
Introlåten till Arkiv X, filmerna Gremlins och Dolly Dearest. Den sistnämnda såg jag med mina äldre kusiner när jag var typ... 7-8 år, har sedan dess haft en rädsla för porslinsdockor som nog aldrig kommer att gå över. 
 
4 Komplinganger du tänkt ge till någon på internet men aldrig sagt
- Jag tycker en av de finaste sakerna (för det finns många) med Sandras blogg är att den är genuin och äkta. Hon vågar skriva även om jobbiga känslor och tankar. vilket jag tycker är väldigt modigt! 
- Lovisa har helt fantastiska ögon och man blir glad av att hänga på hennes blogg!
- Jessica och Alicias kamp mot ordet pyssel öppnade verkligen ögonen på mig för något år sedan.
- Bokkei är en av de första konstbloggarna jag läste och är än idag djupt imponerad av hennes konst.
 
 
5 kulturtips
- Vitsvit av Athena Farrokzhad, det är en diktsamling som innehåller bland annat den här meningen som träffade mig rakt i hjärtat: 
Min bror sa: Någon gång vill jag dö i ett land
där människor kan uttala mitt namn
Jag kan absolut ingenting om poesi, men jag gillade verkligen den boken, även om jag inte förstod allting så fanns det partier som berörde mig djupt. Bonustips: Har ni inte lyssnat på hennes sommarprat än så GÖR det, det är det bästa sommarpratet jag hört.
- Filmen Her med Joaquin Phoenix.
- Det här youtubeklippet med ett väldigt träffsäkert Tal till patriarkatet.
- Konstnären Agnes Cecile.
- Och så ett musiktips, min sambos band som spelar lite svårdefinierad musik, men om man måste sätta det i en genre så skulle jag säga melankolisk indierock. Ni hittar deras EP här!
 
6 Saker jag avskyr
- Min torra vinterhy. Spelar ingen roll hur mycket jag smörjer in mig, min panna fjällar oavsett.
- Strulig teknik
- Ljudet när någon slår bestick mot varandra
- Tonfisk
- Skosnören som går upp konstant
- Kollektivtrafik som inte går i tid
 
7 Prylar jag önskar mig just nu
En stickling elefantöra till min växtsamling.
Ett skrivbord som jag kan sitta vid istället för soffbordet. Behöver dock även en större lägenhet för att det ska gå.
Det här matbordet vore inte helt fel heller!
Ett ljusbord för att ha lite lättare med att teckna porträtt.
Ett objektiv till min kamera, har bara inte lyckats bestämma mig för vad jag ska börja med!
En kamera väska
+ stativ skulle också vara bra att ha!
 
 
8 Grejer jag vill göra i år
- Resa någonstans! Gärna en öluff i Grekland, valsafari i Norge, dykresa till något vackert hav, fjällvandring i norra Sverige eller naturupplevelser på Island.
- Gå en kurs i någon form av målande, lutar lite åt akryl just nu.
- Äta mer vegetariskt och ekologiskt.
- Lära mig brodera 
- Tapetsera om alla rum utom hallen (vi får inte måla, det måste vara tapet på tapet)
- Rensa ur garderoben, klädkammaren och förrådet och ha en gigantisk loppis
- Träffa mina vänner lite oftare
- Lära mig att sluta skjuta upp saker till sista stund
 
9 Av mina bästa tv-serier
- Game of thrones
- Breaking Bad (kan på riktigt vara den bästa serien som någonsin har gjorts)
- Grey's Anatomy
- Scandal
- Dexter
- The Americans
- The Knick
- The Fall
 
En outfitbild från min modeblogg 2007. Det här är den minst pinsamma bilden jag kunde hitta haha. Jag minns att den stickade klänningen från H&M var en stor favorit sedan Ebba von Sydow visat sig i den, någon mer som kommer ihåg detta?
 
10 random saker om mig
Jag äääälskar verkligen listor och skulle utan problem kunna fylla hela bloggen med listor om jag inte trodde att det skulle vara sjukt tråkigt att läsa!
- Jag är självutnämnd expert på att prokrastinera
- Jag (och min familj) har haft följande husdjur: en mus, sex gerbiler, två sköldpaddor och fyra katter (plus flera kullar kattungar som fick flytta hem till andra personer). Nu har vi bara två katter kvar hemma hos mina föräldrar.
- När jag var liten var det allra bästa jag visste att läsa. Jag satt ofta själv i ett hörn och läste på fritids och på rasterna. Den första längre bok jag läste själv var Ronja Rövardotter när jag var sex år, men nu hinner jag nästan aldrig läsa något skönlitterärt.
- Mitt första drömyrke var fiskare.
- Jag hade en blogg från år 2006 fram till 2009, som främst var en mode- och det-här-har-jag-gjort-idag-blogg. Tydligen tyckte några i min parallellklass i gymnasiet att jag var stroppig efter att ha läst den har jag fått höra i efterhand. Den bloggen finns kvar, men är och kommer för alltid att förbli låst. En till fun fact om detta, min gymnasieklass hade reunion i somras och då tyckte flera att jag var den som förändrats mest. Antagligen för att jag då gick i höga klackar och var modeintresserad och nu snarare har gummistövlar i skogen. Om man bara kollar på den biten så kanske det stämmer, men i övrigt som person vet jag inte om jag har ändrats så mycket.
- Jag har inte klippt mig på ca 2 år nu tror jag, och har nu hår nästan ända ner till svanken om jag plattar det. För övrigt så hade jag spikrakt hår fram tills jag var 10 år, nu är det stort lockigt burr. 
- Jag har de senaste åren börjat spela mer tv-spel, Skyrim och Elder Scrolls-serien är min absoluta favorit!
- Jag var en övertygad moderat i gymnasiet och lite framåt, har ändrat åsikter om ungefär allt sedan dess.
- Jag gick ett tvärvetenskapligt program med internationell inriktning på gymnasiet. Man läste både natur och samhällsämnen första året och sen valde man antingen det ena eller det andra och då valde jag saminriktningen. Med internationell inriktning menas att vi läste kurser som globalisering och internationella relationer, och så åkte vi till Polen och till Kina med skolan.
 
Sanna Preifelt ❤

Åh vad många härliga bilder :) Jag ska för övrigt maila dig idag eller imorgon med ett utkast på designen, Ursäkta det tar sån tid :(

Svar: Det är absolut ingen fara med tiden, tänk inte på det :)
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?