Drömyrken och praktik

Aspnäs naturreservat.
 
Jag gissar på att de flesta har kommit tillbaka till verkligheten nu efter julledigheterna. Jag började på praktiken igen i torsdags, och även om det är väldigt kul så kändes det som en käftsmäll. Efter att ha sovit ut länge på morgonen och tagit allt i väldigt lugn takt så stod alarmet plötsligt på 07.00 och man förväntas prestera i 8 timmar om dagen. Lägg till sömnproblem på det och så kanske ni förstår att jag känt mig lite levande död. Men trots det har det varit himla roligt! Och nu är det bara måndag och tisdag kvar, det känns jättetråkigt. Men vi hann med en tur ut till fler naturreservat igår och jag passade på att ta med mig min nya kamera! Vi var bland annat ute vid Aspnäs naturreservat som ligger vid sjön Tämnaren. Sjön är en av de första att frysa i Uppsala län, och jag blev så himla sugen på att komma tillbaka snart och åka skridskor! Jag tror det är jättefint på sommaren också, förutom att åka hit och bada så finns det ett rikt fågelliv som man kika på. Vi såg och hörde vattenrall i fredags, den låter precis som en griskulting som skriker, så himla knäppt ljud för en fågel.
 
 
I och med den här praktiken så har jag också börjat fundera mer på vad jag egentligen vill ha för arbetsplats i framtiden. Jag skulle definitivt kunna tänka mig att jobba på länsstyrelsen, antingen med förvaltning av naturreservat eller med åtgärdsprogram för hotade arter. Eller något annat, med vattenfrågor kanske. Förutom det så har jag listat ett gäng andra yrken jag inte skulle ha något emot alls att ha om man får drömma fritt!
  • Illustratör eller konstnär
  • Naturvårdare (helst i typ Sydafrika med alla coola djur som bor där eller med någon marin miljö)
  • Marinbiolog
  • Dykguide (det har jag redan arbetat som, vilket var helt fantastiskt! Men man tjänar inte så mycket pengar alls, plus att det är något jag skulle vilja bo utomlands och göra isåfall. Kanske man hinner med en vända till med den branschen i livet!)
  • Naturfotograf 
  • Den nya kvinnliga David Attenborough, alltså att få göra naturdokumentärer
  • Programledare för typ Mitt i Naturen
  • Forskare, helst inom marinbiologi! Gärna inom marinekologi och kanske beteendeekologi hos hajar.
 
Eller så kan man kanske kombinera en del av dessa, och jobba deltid inom naturvård (antingen typ Länsstyrelsen i Sverige eller på något coolt ställe utomlands), frilansa som illustratör och tjäna lite pengar på att driva en blogg inriktad på skapande och djur/natur. En del på listan är kanske lite orealistiska, tror inte att jag hade passat jättebra som programledare till exempel, men nu drömmer vi fritt!
 
Vad har ni för drömyrken? Jobbar ni med det nu eller något helt annat? Har ni någon plan för att nå drömmen?Berätta gärna i kommentarerna!
 
corneliaeriksson.blogg.se

Vad fina bilder och spännande drömyrken! Jag vill verkligen arbeta med inredning på något vis. Har massor av drömmar men de är lite spretiga och svåra att få ihop till ett och samma yrke. Hah!

Svar: Ja, men samma här! Men det kanske går att kombinera ändå om man inte jobbar heltid med någonting utan fördelar tiden mellan två olika saker? Det vore min drömtillvaro!
Mikaela Puranen

josefine.

roligt att få läsa om drömmar.
jag jobbar som fotograf vilket är mitt drömyrke<3 men när jag var liten ville jag verkligen bli skådespelare och den drömmen finns fortfarande även om den nog alltid bara kommer förbli en dröm. skulle vara lite av en dröm att delvis kunna leva på bloggen också. hm.. jo, astronom/astronaut!! det är nog mitt mest drömmiga yrke :)
http://josefinelaul.wordpress.com

Svar: Vad härligt att du har ditt drömyrke! Jag tycker rymden är lite läskig, fantastiskt häftig men också skrämmande. Tack Interstellar och Gravity! Det är nog ascoolt, men jag skulle nog aldrig klara av det... :P
Mikaela Puranen

Sandra

Åh, helt underbara bilder!!! Älskar vinterglitter.
Och spännande att läsa om dina drömyrken.
Ville bli polis till för bara några år sedan själv. Sen jag skrotade den drömmen... inte mycket. Skulle vara fri konstnär då... Du sådde ett frö där ;) Tack!

Svar: Tack, vad glad jag blir! Vill bara vara ute och fota hela tiden nu med nya kameran, men livets måsten hindrar mig lite just nu. Plus att det fortfarande snöar väldigt ihärdigt här. Ja, alltså tänk att bara få ägna dagarna åt att vara kreativ och måla eller vilken teknik/material man nu använder... Enda nackdelen är väl att det är rätt svårt att leva på. Men svårt är inte samma sak som omöjligt!
Mikaela Puranen

Beata

jag läser grafisk design och reklam på forsbergs i sthlm :)

Svar: Jaha, vad spännande! Ibland önskar jag att jag också gick en mer kreativ utbildning!
Mikaela Puranen

Annica

Superfina bilder! har du börjat experimentera nåt med inställningarna på nya kameran än då? Alltså jag är ju inte så bra på att veta vad jag vill när det kommer till yrke, jag tycker att så många saker är roligt haha än så länge har jag fyra yrkesutbildningar bakom mig och just nu läser jag till inredningsarkitekt, men jag läser bara på deltid så det lär ta ett tag. Men det är något jag har velat sen typ 15år tillbaka så det känns bra!

Svar: Ja, lite! Kör mest på AV och försöker lära mig vad som händer med olika bländartal! Men vad spännande, vad är det för yrkesutbildningar? Inredningsarkitekt verkar så himla roligt, om du velat det i 15 år så är det säkert helrätt för dig :D
Mikaela Puranen

Sandra Lundin

Så himla fina bilder! Jätteroligt att få läsa lite om dina yrkesdrömmar. Jag har nog främst det jag försöker lyckas med nu som dröm och då ingår ju på något sätt författare, något inom radio och fotograf. Men jag vill ju såklart också bli bibliotekarie och skulle definitivt kunna tänka mig att jobba som florist eller ännu hellre på en handelsträdgård :) Skulle gärna vilja jobba med djur också men pallar inte djurparker eller slakt osv och kennel och annat passar mig inte heller. Får klura lite på det där med djurbiten altlså :P

Svar: Tack vad glad jag blir, börjar bli lite kompis med kameran :D Du är ju på god väg redan skulle jag säga! Tror verkligen 2015 kommer bli ditt år när det verkligen händer grejer! Djurbiten kan du ju få in med djurfotograferingar tänker jag? Eller om det är barnböcker du vill skriva (för det har du sagt va?) så kan du ju skriva fabler! Usch nej, slakt skulle jag aldrig kunna jobba med, väldigt kluven till djurparker också. Vet inte om det finns någon riktigt riktigt bra djurpark? Men å ena sidan så har de haft en viktig roll i bevarandet av vissa arter, några har kunnat räddas från utrotning enbart pga att man tog in de på zoon. Det gäller väl främst arter där man har förstört deras habitat så de inte kan leva i det vilda längre, i alla fall tills man återställt det. Men ja, finns nog ingen djurpark där det inte finns djur som mår dåligt...

Och apropå ingenting, någon som heter attilio armando med två t följde mig precis på Pinterest! Tänkte att det var du först som gjort en ny användare och lagt till ett efternamn på atilio :P
Mikaela Puranen

Jess

Åh, det här med jobb är min största ångest just nu. Fick min kandidat i höstas och hoppas fortfarande på att landa ett jobb, skulle gärna arbeta med rekrytering men är öppen för det mesta inom HR och personalområdet. Älskar annars att baka och har väl någon gång drömt om ett litet café vid havet, men tror det gör sig bäst som dröm :)

Svar: Det tycker jag verkar vara en kul bransch! Eller ja, baserar det egentligen bara på att HR-gänget på Gröna Lund där jag säsongsjobbat alltid verkade ha så himla kul och verkade vara så bra personer! Så att, den bilden kanske inte alls stämmer, men jag hoppas det! :) Café vid havet låter inte alls dumt det heller!
Mikaela Puranen

Thea

Allt det där låter ju helt fantastiskt. När jag var liten ville jag bli marinbiolog och jobba med delfiner och späckhuggare, både inom typ skötsel och med forskning. Idag vill jag bara göra världen till en bättre plats för såväl människor som djur, och hoppas att min journalistiska karriär ska göra det möjligt!
(Och så vill jag gärna skapa inredningsdetaljer och smycken på fritiden alternativt ha en liten webshop. Den som lever får se vad det blir i slutändan!) Kram!

Svar: Jag drevs också av viljan att "rädda världen" till att börja plugga biologi, jag skulle rädda hajarna från utrotning! Det skulle jag fortfarande vilja, men det skulle också vara fint att förvalta ett naturreservat och bevara de naturvärden som finns där. Journalistik tycker jag verkar fantastiskt också, tror absolut det är möjligt att göra världen till en bättre plats som journalist! Vad för typ av journalistik håller du på med? :)
Mikaela Puranen

Anonym

Åh vad kul, bländare är ju super att börja med och roligt med :) Ja du jag är fritidsledare, massage- och friskvårdsterapeut, elektriker och bartender :P o så lite konstskola och annat utöver det Bra blandning va haha
Ja jag tror det blir bra, tycker det är superroligt på utbildningen än så länge :)

annica

Åh vad kul, bländare är ju super att börja med och roligt med :) Ja du jag är fritidsledare, massage- och friskvårdsterapeut, elektriker och bartender :P o så lite konstskola och annat utöver det Bra blandning va haha
Ja jag tror det blir bra, tycker det är superroligt på utbildningen än så länge :)

Svar: Men vilken härlig blandning! Jag har ju också en yrkesutbildning insåg jag nu, som divemaster! Jag tänker att du kan säkert ha nytta av alla de utbildningarna som inredningsarkitekt också, särskilt konsten och elektriker kanske! :)
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?