Just nu

 
 
Nu är det en sån där period igen när jag i princip bor på skolan. Jag har precis börjat mastodontarbetet med att skriva min kandidatuppsats, som kommer att handla om på vilka sätt plastavfall i haven är ett hot mot bevarandet av den oäkta karettsköldpaddan (ja, den heter oäkta!). Samtidigt försöker jag beta av den nedrans distanskursen som inte är färdig än. Idag var jag i skolan i 11 timmar, så då blir det inte så mycket tid till annat än att laga någon mat och vila upp sig lite när man kommer hem.
 
 
Men i lördags hann jag och E ta en liten kort vinterpromenad och faktiskt vistas ute när det fortfarande var ljust! Då träffade vi på de här två koltrastherrarna som satt och sjöng i ett träd. Ni som kan fotografering, tips på objektiv om jag vill fota lite naturbilder, typ fåglar och annat? Jag har förstått att det är något sorts telezoomobjektiv jag bör ha, kan det stämma? Hej, jag är total nybörjare som ska köpa mitt första objektiv! Fast jag är lite sugen på ett 50 mm/f 1.8 (heter det så?) också. Vad är liksom lämpligt att börja med?
 
 
I övrigt åt vi så jäkla goda hamburgare i helgen, lite fritt lagade efter receptet för Burgler i boken Flippin' Burger. Enligt grundreceptet ska man mala sin egen köttfärs men det var lite överkurs kände vi och köpte nötfärs på affären. Inte heller brödet har vi bakat själva (den här gången, det blir definitivt nästa!), men Max Friscobröd smakar bra de med om man har lite mer ont om tid. I övrigt innehåller burgaren amerikansk dressing, cheddarost, bacon, sallad, tomat och lite ketchup, och det var sååååå gott! Jag kan visa hur man gör dressingen nästa gång, nu var jag lite för hungrig för att dokumentera något!
 
 
Och slutligen, ni har väl inte missat att Emelie bloggat sitt bidrag till Monthly Makers? I kommentarsfälten har över 50 personer lämnat in sina tolkningar och jag bara sitter och gapar över vilka otroliga skapelser folk har gjort! Det är så fantastiskt hur mycket olika tolkningar på temat som gjorts! Seriöst, ni måste gå in och kolla, det är helt makalöst! Jag tror jag hittat en hel drös nya favoritbloggar också... Den 10:e februari presenteras nästa tema på Annicas blogg!
 
Jag hoppas jag har lite mera tid att göra något kreativt de kommande veckorna, har en idé på en stor akryltavla som jag verkligen vill börja på... Håll tummarna för att skrivandet går bra så jag hinner skapa något på fritiden också!
 
Rebecca

Hm, jag är tyvärr ingen hejare på kameror, men hoppas någon annan kan hjälpa dig <3

Anna

Det objektivet du skriver om har jag. Det fotar jag mest porträtt och mat och lite sånt med. Man kommer ganska så nära och det är svårare att fota bra "större" bilder. Iaf tycker jag att det är så. Men jag är inte så bra på att fota miljöer heller.
Mitt bästa objektiv för allroundbilder som jag nästan bara använder är ett tamron 17-55 f2,8. Det är kanonbra :)

Svar: Tack för tips och råd, sitter och skrollar igenom dina bilder nu för att få ett litet hum ;)
Mikaela Puranen

Sandra Lundin

Är absolut ingen expert på det här med objektiv men ett riktigt telezoom skulle jag inte rekomendera för det behöver man i princip ha ståendes på ett stativ hela tiden. Men jag vet att det finns ett tamron som jag tror är typ 18 -270 eller något som ska vara riktigt bra! Men är som sagt inte säker :P Jag har bara 35 mm och är grymt nöjd med det men vill ha ett vidvinkel för att kunna ta bättre bilder i lägenheten osv :)

Svar: Jaha, hm, tänkte ju ändå köpa ett stativ men vill nog inte använda det hela tiden. Det lutar åt något som inte är fast, så ska definitivt kolla upp den där Tamron! Tack för tips :) Kan det här vara en billigare variant på den kanske? http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=12894
Mikaela Puranen

Jess

Kämpa på med uppsatsen, jag tyckte det var svårast i början innan man fått någon form av struktur på det hela men sen gick det förvånansvärt smidigt ändå. Även om det kräver sitt jobb förstås :P

Kan inte så mycket om objektiv egentligen, men om du vill komma nära fåglar och liknande borde det vara ett telezoom ja. Har själv ett 50mm och det är såklart ett bra objektiv men det är väldigt inzoomat, man får stå en bra bit ifrån sitt motiv när man fotar. Hade jag köpt ett fast objektiv idag hade jag valt 35mm istället, men det är utifrån vad jag använder det till så det kanske inte är rätt för dig ändå, men så går mina tankar kring det :)

Svar: Jag hoppas det är samma för mig, har benat upp lite struktur men det känns lite luddigt än. Men jag tror det kommer bli toppen till sist, ser fram emot att illustrera en sköldpadda till postern vi ska göra om uppsatsen :D
Det lutar lite åt att det inte blir ett fast objektiv utan ett... vad heter det? Justerbart? :P Kollar lite på denna http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=12894 för att den kostar typ bara 1000 spänn och jag är fattig :P Men 70 är ganska långt kanske? Eller så kan jag köpa den och en till som är 50 eller 35 eftersom den första är så billig. Hmmmm. Det här är ju en hel vetenskap!
Mikaela Puranen

Amanda Jona [SPONTAN]

Lycka till med uppsatsen! :)

Svar: Tack! :)
Mikaela Puranen

Jess

Vet att min svärmor har det objektivet du länkar, hon är nöjd med det :) Känner igen det där med att vara fattig student och vilja köpa objektiv, en ekvation som kan vara svår att få ihop ibland :P

Svar: Klämde lite på det idag när jag var och införskaffade mig en kameraväska, det var mindre än jag trodde! Men ja, det får typ bli att införskaffa en pryl i månaden med min ekonomi. Om det är saker för max 1000 kr dvs, annars får man spara ännu längre :P Ska läsa på och jämföra lite till innan jag tar ett beslut!
Mikaela Puranen

Frida

Oj asså din kanditatuppsats verkar ju superrelevant och väldigt intressant - även om du tretusen sidor in kanske tröttnar på't ;) - just för att plastavfall är så dåligt för naturen och vi liksom inte ens bryr oss.

Och som svar på din kommentar så är jag glad att du håller med om nödvändigheten för champagneglas, även för en stackars student ;)

Svar: Tack, jag tror det kommer bli superbra! Jag tänkte nog skriva ett lite längre inlägg om plast här i bloggen med fokus på mikroplaster och vad de gör med miljön, hur man kan undvika en del av det osv! Men det blir nog någon gång i februari när jag hunnit läsa in mig lite mer på ämnet :)
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?