DIY: Renovering av hörnhylla

 
Det tredje projektet jag hade för mig förra veckan var att äntligen göra om hörnhyllan vi har på balkongen! Den har stått ute hela vintern och var i obehandlat trä. Det har regnat på den, jag har haft krukor utan fat på den osv så den har fått utstå mycket fukt. Vilket ledde till att den blev angripen av svartmögel. Det var helt enkelt dags för en liten renovering och uppdatering! 
 
Före: 
 
Såhär ful var den innan jag satte igång. Massvis mef fuktskadefläckar och svartmögelprickar. Så steg ett var att ta död på allt mögel, så jag tvättade den med alg- och mögeltvätt. 
 
 
Därefter var det dags för slipning. Mamma kom över med sin nya lilla slipmaskin och fy fan vad skönt det var att använda den istället för sandpapper. Kan inte tänka mig hur lång tid det skulle ha tagit utan maskinen! Det tog ändå någon timme att få bort alla fläckar med den. Sedan var det dags för det roliga, att måla! Jag hade någon halvlack vit färg som jag körde två lager med. Jag lackade med båtlack för att det skulle bli så hållbart som möjligt eftersom hyllan står utomhus.
 
 
Och såhär blev resultatet när alla växter fått flytta tillbaka upp på hyllan! Kryddor, jordgubbar, en liten tomat och chili är de som fick äran att bo på hyllan. Har ni förresten några tips om vad jag ska ha på planet högst upp? Det är ungefär jämt blåsigt i Uppsala (nej men på riktigt, det är tydligen för att det är så platt?) och det känns för oskyddat för en liten planta. Ingen som har bott där tidigare har sett ut att trivas riktigt, så jag tänker någon fin detalj av annat slag kanske? Något som passar med mässingskannan jag fyndade för en tjuga på loppis kanske? Den där trädgårdsspaden hör i alla fall inte hemma där.
Sarah

De e så kul me växter :)

Vajb

Fin den blev! En liten trädgårdstomte där uppe kanske? ;)

Svar: Tack! :) Hahaha, vart får man ens tag på trädgårdstomtar?
Mikaela Puranen

Netti

Åh vad fint det blev! :-D

Svar: Tack!
Mikaela Puranen

Beata

men gud va fint! sjukt händigt!

Svar: Tack :) :) :)
Mikaela Puranen

Beata

hahaha great minds think alike!

Sanna | Beauty & Design

Det blev ju jättefint :) Verkligen en uppfräschning :)

Svar: Tack :)
Mikaela Puranen

Sandra

Tyckte det blev superfint! Vilken grym renovering :) Tänker typ en sån färgad glaskula man hittar i nät vid fiskebodar (haha förstår du min luddiga förklaring?) hade varit snygg att lägga på översta hyllan!

Svar: Tack! :) Haha, jag förstår vad du menar tror jag! Undrar var man skulle kunna få tag på en sån?
Mikaela Puranen

Jess

Vad bra det blev! Älskar mässingskannan också, så snygg :)

Svar: Tack, jag är jättenöjd! Det ser så mycket fräschare ut! Kannan var lätt värd 40 spänn eller vad den kostade :)
Mikaela Puranen

Vajb

här kanske? ;)
http://www.klingel.se/ProductDisplay?partNumber=015289&langId=71&catalogId=100000&storeId=100030&colorId=flerfärgad&ads_f12503=10&ads_f13501=20&vcp=e24229dd708661&refID=Klingel_SE/Shopalike/Hem__hushåll/Inspiration/Trädgård/Trädgårdsdekorationer/01528/90X/&emsrc=Produktportale&ia-pkpmtrack=100-9353835313236323131303-121-218-101&yid=VcEri38AAQEAAHX9XYEAAAAG

Svar: Hahaha åh det ser ju ut som en av dvärgarna i Snövit! Den var ju faktiskt lite gullig! Fast jag vet inte om jag är så sugen på en ändå? ;)
Mikaela Puranen

Vajb

hahaha! nä det förstår jag :))))

Molly Rodin

Det gjorde gott! Förresten, vilken grön och skön balkong du har :)

Svar: Tack! Den är lite för grön just nu haha, finns ingen plats att sitta på!
Mikaela Puranen

Anonym

Kommer du ihåg vart du köpte denna hylla?

Svar: På loppis, så det är nog svårt att hitta en precis likadan!
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?