DIY spaljé + läget på balkongen

 
Efter att ha sett den här minispaljén som Sofia gjorde blev jag så sugen på att göra en till mina märgärtor som jag testade att så. Vi får se om det hinner bli några ärtor, men annars är de bara fina att se på också tänker jag. I alla fall så var det väldigt enkelt att göra, läs Sofias inlägg för en mer detaljerad beskrivning! Jag gjorde lite annorlunda mönster men principen är densamma. Funderar lite på om man skulle måla den i vitt eller någon kul färg för att limpluttarna inte ska synas lika mycket?
 
 
Och mina elefantöron håller på och får bebisar! Den ena har jag redan plockat av de nya sidoskotten av men den här plantan håller också på och ynglar av sig nu. Är det någon som vill ha en stickling på posten kanske? Tror inte jag borde ha fler än tre stycken hemma, vi drunknar snart i växter. Hojta isåfall, har två stycken bebisar!
 
 
I övrigt händer det inte mycket på balkongen. Det var, vad två, tre veckor sen (?) som jag skrev att tomaterna börjat blomma. Ja, det har inte kommit mycket längre än såhär. Några få Red pear tomater har behagat att dyka upp, men de är långt ifrån klara. Men de har väldigt fin päronform måste jag säga! Några Minibell har det också kommit, men även de är inte klara. Ingen paprika eller chili syns till ännu heller fast de blommar rätt bra nu med. Det växer däremot jättemycket på höjden (de största Red pear är snart lika långa som jag!) och nya blomknoppar kommer hela tiden, så när det väl blir tomater så blir det nog många. Men det blir nog ingen skörd förrän i september i år igen, trots att jag började så mycket tidigare än förra året. Frustrerande. Men en positiv grej, även om den också är ganska sen, är att det blir några jordgubbar! Köpte en liten stickling yellow wonder på Trädgårdsmässan och hade inte räknat med att den skulle ge frukt första året men det är ett gäng jordgubbar på väg!
 
 
Jag blev så less på att det inte blir några grönsaker än så jag köpte lite blommor på Plantagen igår och gjorde det här arrangemanget i en stor urna. Det är liljor, lavendel och någon jag redan glömt namnet på, något kort på C, Capoea kanske? Något åt det hållet. Jag gillar kombinationen i alla fall! Nu kanske jag blir lite gladare istället för frustrerad när jag hänger på balkongen!
 
Jasmine

Det ser fantastiskt ut! Så roligt att göra fint på uteplatsen, trots att man "bara" har balkong. Fortsatt lycka till med dina växter. :)
Kram

Svar: Tack! Jag skulle nog inte kunna tänka mig att bo utan balkong eller uteplats nu när man väl har det och har fått ett odlingsintresse, det är min helt klart bästa del av lägenheten! :)
Mikaela Puranen

SOFIAMILK

Men åh, så roligt att se!! Den blev ju fantastiskt fin, vilket trevligt mönster du fick till också. Jättekul att se en annan tolkning men utifrån samma grund. Supersnyggt!

Svar: Tack! Och tack för inspirationen, det var en jättesmart idé! :)
Mikaela Puranen

naessla.blogg.se

Himla fina växter och en jättesöt liten spaljé. Tycker att limpluttarna är rätt fina, de ser ut som små pärlor nästan. Kanske är det annorlunda i verkligheten.

Svar: Jo men det kanske du har rätt i! Det är kanske fint! Tror jag blev lite förblindad av min tanke på hur det "skulle" se ut, men det är nog rätt gulligt med pluttarna ändå!
Mikaela Puranen

Sandra - Frihetsvindar

Lycka är att se vad en kan göra på balkongen. Enkelt också dessutom. Själv har jag smultron och chilli på en balkong och murgröna och pelargoner på den andra. Nästa år blir det lätt mer krut lagt på ätbart. Och jag adopterar gärna en liten stickling av elefantöra om du har kvar 😀

Svar: Jag har kvar! :) Maila mig på [email protected] med din adress så kan jag skicka så fort de har fått lite rötter! :)
Mikaela Puranen

Sanna | Beauty & Design

Mne ååh, gud vad söt den var Mikaela! Verkligen jättesöt. Längtar tills vi får balkong igen :)

Emma Gester

Men åh, att jag trillade in på detta inlägget! Jag föll in i något sorts "jag vill ha sticklingar"-trans så om du har något elefantöra så skulle jag mer än gärna ta hand om ett skott! :) kram

Svar: Ja men absolut det har jag! Maila din adress på [email protected] så skickar jag så fort den fått lite rötter!
Mikaela Puranen

My och Klara

Misstänker att det kanske är slut på sticklingar, men om utifall att det skulle finnas en liteb söt kvar så vill jag gärna ha :) /My

Svar: Det har kommit en tredje liten bebis! Den kanske måste växa till sig lite grann först för den är väldigt liten, men maila din adress på [email protected] så kan jag posta när den är redo! :)
Mikaela Puranen

Sandra

Så fin din spalje blev :) Tycker inte alls att limmet är störigt utan snarare en fin detalj!

Svar: Tack! Nämen jag har nog ändrat åsikt om den faktiskt, jag gillar också limmet nu!
Mikaela Puranen

Men åh vad fint! Älskar lavendeln, vill också ha det på balkongen men lyckas inte med något där! Allt bara stendör!

Svar: Vad tråkigt att allt dör :( Det kanske är för varmt/för kallt, för lite sol/för mycket sol? :( Min kompis bor högst upp i ett hus och har sol i princip hela dagen på balkongen och det blir så stekhett att till och med tomater som älskar värme dör.
Mikaela Puranen

Hanna

Gudars, vad mycket odlande du har för dig! Så himla fint.

Svar: Haha, ja det blev en hel del i år. Tack!
Mikaela Puranen

Rossy

Hej har du fått nya bebisar? :) en annan fråga hur tar du hand om fina elefantöron?

Svar: Jag har inte just nu dessvärre! Jag har de ljust, vattnar typ 1 gång i veckan eller när jorden är torr. Näring ibland. De är rätt tåliga och lättskötta!
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?