Mitt nya sommarjobb!

 
Jag kommer ihåg att när Sandra hade varit på Naturhistoriska i Stockholm och fotat för en instagramgrej så kommenterade jag på hennes inlägg att ett sådant museum skulle ju vara kul att jobba på. Och det är typ det jag ska göra i sommar! Jag är så himla glad! Fast det är dock inte på Naturhistoriska, utan på Evolutionsmuseet i Uppsala men det är verkligen inte fy skam det heller. Jag hade precis gett upp på att lyckas få något sommarjobb överhuvudtaget, och än mindre ett biologjobb som jag helst ville ha. Men så småpratade jag med en av mina lärare på marinbiologikursen i bilen när vi åkte hem från västkusten om hennes jobb på museet och så halvt skämtade jag och frågade om de behövde någon sommarjobbare. Men det behövdes! Och så fick jag jobbet!
 
 
Det är lite oklart vad min titel är, på min kontorsdörr (jag har ett eget kontor!?) står det museiintendent, på lönepapprena museibiträde och zoologisk assistent har också förekommit. I alla fall så kommer jag att hålla till på zoologiavdelningen vilket jag tycker är mycket intressantare än botanik och geologi och sånt. Jag ska hjälpa till med sådana grejer som de inte riktigt hinner med i vanliga fall och min första uppgift har varit att sortera en samling spindlar som stod helt i oordning. Om du ogillar spindlar så skrolla snabbt förbi nästa bild!
 
 
 
Såna här burkar har jag alltså flyttat omkring på och sorterat. Det finns sjukt mycket intressanta, coola och ibland lite läskiga grejer i hyllorna i magasinen. Det var så kul att få en rundtur i alla förråd och se allt som inte är på utställning. Att det liksom finns hela rum fyllda med uppstoppade djur och skelett? Eller en lång hylla med bara spindlar (hela hyllan till vänster är bara full med spindlar som jag sorterat). Men det allra coolaste var att se Linnésamlingarna. Det är alltså djur som den faktiska Linné själv samlat in, artbestämt och namngett. När man hittar en ny art så måste man samla in ett "typ-djur" som ska finnas på ett museum och liksom vara modellorganism för den nya arten, och sådana från Linnés tid finns alltså i förråden. Så coolt!
 
 
Förra veckan kom jag hem och min sambo frågade vad jag hade gjort på jobbet. "Burit en isbjörn" var mitt svar. När museet får in djur till samlingar och så måste de först frysas för att ta död på eventuella skadedjur. Så det här isbjörnshuvudet kom in till museet och väntar nu på att frysas ned i en vecka. Det är tydligen en känd isbjörn (eller ja, kanske i museikretsar då). Det var någon känd forskare som hade skjutit den på 1800-talet. Nu är det kanske en del som reagerar och tycker det är fel med uppstoppade djur osv, och det får man ju såklart tycka, men det kanske är en liten tröst att de flesta djuren är typ från 1700-1800-talet. Det hör inte direkt till vanligheterna idag att forskare skjuter isbjörnar i syfte att stoppa upp dem. Och för att återkoppla till mitt inlägg där jag pratade lite om djurparkers vara eller icke-vara så kanske det är bättre att utbilda människor med museum där det finns gamla uppstoppade djur snarare än att ha levande djur i fångenskap som på zoo? Vad tycker ni?
Louie

Åh va kul, verkar spännande.
Och håller helt med på det sista du skriver, Gamla uppstoppade djur på museer är helt klart bättre än levande djur i fångenskap.

Anna María

Men vilket häftigt sommarjobb! KUL!!

Svar: Jaaaaaa! Är så glad!
Mikaela Puranen

Sia

Grattis! Att jobba på museum verkar jätteroligt. Helst inte med döda djur för min del. Jo, självklart tycker jag att gamla uppstoppade djur inte är lika illa som att ha djur i fångenskap på zoo eller cirkus. Men jag tycker inte om uppstoppade djur heller. Människan måste sluta att se djur som objekt. Uppstoppade människor är däremot helt okej om de själva gett sitt samtycke innan själva uppstoppandet. Är helt ointresserad av mumier dock. Men vem vet. Det kan vara nästa stora trend som startar med sådana som Kardashian och Hilton. Narcissism ligger ju i tiden.

Vajb

Grattis till jobbet!

Svar: Tack! :D :D
Mikaela Puranen

Rania

Svar: Tack så hemskt mycket! Det var verkligen magiskt :)

Scrap och Ting

Wow, vilket häftigt sommarjobb.
Jag är lite avis måste jag erkänna :)

Scrap och Ting

Wow, vilket häftigt sommarjobb.
Jag är lite avis måste jag erkänna :)

Svar: Tack, det känns jättekul :D
Mikaela Puranen

ISA

haha asså.. du och jag är så sjukt olika ;) skrek typ till av rädsla av alla bilder och du är helt fascinerad ;) men stort grattis tjejen! så bra jobb ju!

SVAR: JA! och då är man aaaalltid den där tråkiga som vill gå hem tidigt. Så tröttsamt :( jag börjar hellre festa tidigare och går hem tidigt. Dagsfest är min grej ;) haha! kram

Svar: Hahaha, därför jag skrev ut en liten varning för jag misstänkte att några kanske skulle ha en sån reaktion ;) Men jag tycker mest att det är coolt och kolla på spindlar och allt annat som finns i samlingarna haha. Och tack! :D Så kul att faktiskt ha ett riktigt biologjobb!
Mikaela Puranen

Jess

Grattis till jobbet! :D Vilket häftigt sommarjobb alltså. Önskar för övrigt att jag också hade ett eget kontor, men nej öppna kontorslandskap är ju bra det med.. :P

Svar: Tack! :) Lite oklart varför jag ens har ett kontor faktiskt, för att ha någonstans att hänga min jacka? Det är inte så att jag faktiskt har arbetat där inne en enda gång, men jag har å ena sidan bara jobbat i mindre än en vecka. Det kanske kommer kontorskrävande arbetsuppgifter också! Jag kan förstå poängen med öppna kontorslandskap men jag gillar nog bättre att ha mitt egna lilla rum :P
Mikaela Puranen

Caroline Blomberg

Häftigt, grattis!!

Sandra Lundin

Alltså shit, Mikaela, låter ju hur roligt som helst! Grattis till ditt sommarjobb :) TYcker precis som du att uppstoppade djur är så mycket bättre än djur i fångenskap.

Svar: Jaaaa är så glad! Känner mig lite som en riktig biolog nu ;) Går omkring i labbrock + handskar och blandar sprit till rätt koncentration för de konserverade djuren, så ser mina dagar ut för tillfället!
Mikaela Puranen

Alicia

AAAAALLTSÅ det här att du har börjat blogga igen och att jag missat det!!!???? Har så mycket läsning att ta igen och är så GLAD för det! Och GRATTIS till nya jobbet det låter makabert fascinerande underbart i precis min smak. Vilken dröm!

Svar: I'M BACK!!! Lite lugnt och försiktigt men än dock tillbaka! Vad glad jag blev av din kommentar :) TACK, makabert fascinerande underbart är nog en ganska bra beskrivning faktiskt! Jag är superglad för det i alla fall :D
Mikaela Puranen

Beatrice

Alltså!! Grattis! Fick precis besked idag (jag som också gett upp) att jag också fått det där jobbet jag var på intervju för! Så himla peppande att få jobb! Även om ditt verkar mer som precis din grej då, men så himla kul att du fått på ett museum! Älskar museum<3

Svar: Tack! Såå kul att du fick jobbet också, heja oss! :D
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?