Fågelbomb

 
Igår var jag och mamma ute vid sjön Fysingen där en del också är naturreservat. Planen var att ta en promenad och fotografera fåglar. Det är så himla frustrerande när man hör dem men inte kan se var i träden de sitter. Men ju längre man går desto mer vänjer sig ögonen vid sökandet! Först ut var den här gulsparven som satt bara någon meter ifrån. Tyvärr hann den flyga sin kos innan jag fick till skärpan riktigt, men den var söt och får vara med ändå! Jag har förresten kommit på att jag förmodligen fotar på ett alldeles för lågt bländartal för det här ändamålet, ljuset borde väl vara tillräckligt för att kunna ha typ f/7-8 och då få bättre skärpa? Objektivet har bildstabilisator och en del bilder blir jätteskarpa så jag tror inte det är där problemet ligger (fast det är ju å ena sidan en budgetlins). Någon kunnig som vet?
 
 
Blåmesar har hittills visat sig vara bästa poseringsfågeln, har helt klart flest bilder på dem. Den här sista tycker jag är så otroligt gullig, ser ut som den tar i från tårna och sjunger för våren. Det är nog den allra gulligaste fågeln, så duniga små bollar!
 
 
Här har vi ett grönsiskepar och en ensam grönsiskehane. 
 
 
På avstånd såg både jag och mamma någon stor fågel (i jämförelse med de små mesarna och andra småfåglar) flyga och sätta sig i ett träd. Vad var det där!? ropade vi exalterat. När vi kom närmare så såg vi att det var en helt vanlig ringduva. Inte så jättespännande med andra ord...
 
 
Men den här observationen var betydligt roligare, en liten trädkrypare!
 
 
Lite oklart om det här är en tall- eller entita. Vi tog fram deras läten på mobilen och då lät det betydligt mer likt en entita, så vi säger att det var det.
 
 
Här är en fågel jag inte tror jag sett förut, i så fall har jag förträngt det, en nötskrika! Skitdålig bild, jag vet, men så kul att få se en sådan!
 
 
Här är en till av mina favoritfåglar (nötväcka är också en), nämligen sidensvansar! Jag tycker de är himla fina och vi såg hur många som helst på vägen hem. Så fint att fånga dem när de äter nypon!
 
 
Och här var ett helt gäng sidensvansar vi såg på vägen hem. Två till träd i närheten var lika fullpackade de med.
 
 
Och slutligen en liten talgoxe. Den kompletta listan på fåglar vi såg eller hörde var: blåmes, talgoxe, grönsiska, gulsparv, grönfink, entita (eller tall?), ringduva, koltrast, större hackspett, trädkrypare, kråka, stenknäck, skata, sångsvan, nötskrika, björktrast, sidensvans, pilfink och kaja. Alla fastnade inte på bild, men kul ändå att det ändå blev en ganska hyfsad lista!
 
Glöm förresten inte att kika in hos Anna María imorgon för då släpps nästa Monthly Makers tema!
Elin Gåhlin

När fåglarna finns i tusentals vet man att våren är här!:)

Svar: Eller hur! Grönsiskorna har nog bara precis återvänt och snart är alla vårfåglar här :D
Mikaela Puranen

Alexandra Eriksson / Design & Foto

Vilka mysiga bilder! :)

Svar: Tack! :)
Mikaela Puranen

Alicia

FÅÅÅGLAAR <3333 Åååh älskar detta. Och min supersjälvsäkra fågelskådarkung till snubbe killgissar stenhårt på att fågeln är talltita baserat på att den är vit om kinderna men ljusbrunbeige på magen med en tydlig "kant" däremellan liksom medan entitan har en mer jämn övergång. Jag väljer att inte uttala mig än pga ÄR DET ENS OLIKA FÅGLAR VARFÖR SÄGER MAN INTE BARA ATT DET ÄR SAMMA SÅ SLIPPER FOLK BRÅKA OM SAKEN HERREGUD?

Svar: Min klasskompis som är den mest fågelkunniga person jag vet (hans föräldrar träffades liksom på en fågelstation, haha!) han säger i alla fall att det i princip är omöjligt att se skillnad på dem. Men det är kanske på sådana där små detaljer i så fall då :P Fast den lät verkligen inte som en talltita, men däremot som halva sången till en entita. Den kanske inte hade lärt sig sjunga hela sången än? Fast det var ju ingen bebis.. FÖRVIRRANDE! JAG HÅLLER MED DIG!
Min kompis kanske menade att det är omöjligt för amatörer som mig förresten haha, fast det vore ju lite drygt sagt?
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?