Är det något som jag är bra på så är det att prokrastinera, alltså att skjuta upp saker som borde göras, oftast till allra sista stund. Det kan gälla i princip vad som helst, skoluppgifter, tentaplugg, mail som ska skickas, beställningar som ska tecknas osv. Det är mycket "jag ska bara göra det här först..." och sedan är det plötsligt för sent för att påbörja något nytt projekt den dagen och så skjuter jag upp det till morgondagen. Som ofta blir en repris och så håller jag på tills det absolut inte går att skjuta upp mer, då får jag panik och stressar sönder istället. Så här kommer lite handfasta tips som har hjälpt mig en del (även om jag fortfarande har problem med detta.
1. Multitaska inte
Gör en sak i taget! Jag brukar tänka att nu ska jag svara på det här mailet och börja skriva, sedan måste jag kolla upp en sak och då klickar jag först igenom en rad andra flikar först, typ facebook, bloglovin, pinterest och ser vad som har hänt där. Till slut har det gått typ en kvart och jag har glömt vad jag höll på med. Jag har också märkt att jag får svårare och svårare att hålla fler tankar i huvudet samtidigt, tror det kan ha att göra med att man blir så bombad med nya intryck hela tiden, om man t.ex. bläddrar runt på pinterest medan man funderar på vad man ska skriva härnäst i sin uppsats. Funkar inte alls för mig. Men det här kan ju vara så himla olika, en del arbetar säkert bäst om de multitaskar, men det är ingenting för mig.
2. Blockera distraherande hemsidor
Det här har hjälpt mig jättejättemycket, för jag har en tendens att slinka in på exempelvis Facebook på slentrian. Om du använder chrome som webbläsare finns det tillägg man kan ladda ner, jag har två stycken. En som heter Facebook nanny, den låter dig bara kolla Facebook om du har fått en notis annars säger den åt dig att jobba istället. Den andra jag har heter Block Site och där ställer du in själv vilka sidor du vill blockera, och medan du har det aktiverat kommer du inte åt de överhuvudtaget. Jag är betydligt mer fokuserad och får så himla mycket mer gjort sedan jag installerade de här tilläggen på min dator!
3. Gör to-do listor
Det här är också en väldigt bra grej om man har ett långt projekt framför sig som jag har med uppsatsen. Jag skriver ner varje dag vad jag ska ha hunnit med idag, och delar in uppgiften i mindre delar. Då känns det betydligt mer överkomligt än tanken på att man ska skriva en stor uppsats. Det kan också vara bara små saker jag skriver upp som maila den där forskaren och fråga om X. Sådana saker jag lätt glömmer bort annars och därför skjuter upp. Det här är också bra för sådana stora uppgifter som det känns som man borde hålla på med hela tiden för att bli klar, t.ex. tentaplugg. Det är lättare att sluta och ta sig tid att vara lite ledig också om man har gjort en planering och en lista att bocka av.
4. Belöna dig själv
Det här är mitt favorittips, hehe. Att ha en liten morot för att slutföra uppgiften är också ett sätt att motivera sig! Det kan vara att du får se de nya avsnittet av tv-serien du följer när du har bockat av dagens to-do-list. Eller att köpa något gott att äta, få lov att göra absolut ingenting, köpa något fint du velat ha, ta en efterlängtad promenad eller fika med en vän. Vad man än känner för, både små och stora belöningar efter att man gjort klart något får i alla fall mig att känna mig lite extra duktig och nöjd med mig själv!
Ironiskt nog har jag nu skrivit det här inlägget istället för att skriva på uppsatsen, men jag är som sagt inte helt fri från problemen med prokrastinering ännu ;)