Konsten att prokrastinera - och hur man slutar

 
Är det något som jag är bra på så är det att prokrastinera, alltså att skjuta upp saker som borde göras, oftast till allra sista stund. Det kan gälla i princip vad som helst, skoluppgifter, tentaplugg, mail som ska skickas, beställningar som ska tecknas osv. Det är mycket "jag ska bara göra det här först..." och sedan är det plötsligt för sent för att påbörja något nytt projekt den dagen och så skjuter jag upp det till morgondagen. Som ofta blir en repris och så håller jag på tills det absolut inte går att skjuta upp mer, då får jag panik och stressar sönder istället. Så här kommer lite handfasta tips som har hjälpt mig en del (även om jag fortfarande har problem med detta.
 
1. Multitaska inte
Gör en sak i taget! Jag brukar tänka att nu ska jag svara på det här mailet och börja skriva, sedan måste jag kolla upp en sak och då klickar jag först igenom en rad andra flikar först, typ facebook, bloglovin, pinterest och ser vad som har hänt där. Till slut har det gått typ en kvart och jag har glömt vad jag höll på med. Jag har också märkt att jag får svårare och svårare att hålla fler tankar i huvudet samtidigt, tror det kan ha att göra med att man blir så bombad med nya intryck hela tiden, om man t.ex. bläddrar runt på pinterest medan man funderar på vad man ska skriva härnäst i sin uppsats. Funkar inte alls för mig. Men det här kan ju vara så himla olika, en del arbetar säkert bäst om de multitaskar, men det är ingenting för mig. 
 
2. Blockera distraherande hemsidor
Det här har hjälpt mig jättejättemycket, för jag har en tendens att slinka in på exempelvis Facebook på slentrian. Om du använder chrome som webbläsare finns det tillägg man kan ladda ner, jag har två stycken. En som heter Facebook nanny, den låter dig bara kolla Facebook om du har fått en notis annars säger den åt dig att jobba istället. Den andra jag har heter Block Site och där ställer du in själv vilka sidor du vill blockera, och medan du har det aktiverat kommer du inte åt de överhuvudtaget. Jag är betydligt mer fokuserad och får så himla mycket mer gjort sedan jag installerade de här tilläggen på min dator! 
 
3. Gör to-do listor
Det här är också en väldigt bra grej om man har ett långt projekt framför sig som jag har med uppsatsen. Jag skriver ner varje dag vad jag ska ha hunnit med idag, och delar in uppgiften i mindre delar. Då känns det betydligt mer överkomligt än tanken på att man ska skriva en stor uppsats. Det kan också vara bara små saker jag skriver upp som maila den där forskaren och fråga om X. Sådana saker jag lätt glömmer bort annars och därför skjuter upp. Det här är också bra för sådana stora uppgifter som det känns som man borde hålla på med hela tiden för att bli klar, t.ex. tentaplugg. Det är lättare att sluta och ta sig tid att vara lite ledig också om man har gjort en planering och en lista att bocka av. 
 
4. Belöna dig själv
Det här är mitt favorittips, hehe. Att ha en liten morot för att slutföra uppgiften är också ett sätt att motivera sig! Det kan vara att du får se de nya avsnittet av tv-serien du följer när du har bockat av dagens to-do-list. Eller att köpa något gott att äta, få lov att göra absolut ingenting, köpa något fint du velat ha, ta en efterlängtad promenad eller fika med en vän. Vad man än känner för, både små och stora belöningar efter att man gjort klart något får i alla fall mig att känna mig lite extra duktig och nöjd med mig själv! 
 
Ironiskt nog har jag nu skrivit det här inlägget istället för att skriva på uppsatsen, men jag är som sagt inte helt fri från problemen med prokrastinering ännu ;) 
Maja

Bra tips! Jag är lite likadan. Jag gjorde alltid klart skoluppgifter i sista sekund och antagligen för att jag visste någonstans att jag kommer att bli klar. Det löser sig alltid. Men det är ju så himla dumt att utsätta sig för det där varje gång när man hade haft tid för en vecka sedan.. Hjärnan är konstig alltså..haha.

Svar: Jag försöker verkligen sluta med det beteendet, för jag märker hur jag mår så mycket sämre och hur resultatet också blir sämre. Tänk om man varit klar några dagar tidigare och hade lite tid att redigera också? Eller att man kunde fått ett högre betyg på tentan om man börjat lite tidigare och hunnit med mer. Men jag faller dit nästan varje gång ändå! Så svårt att ändra sina mönster!
Mikaela Puranen

Beatrice

Men hallå, behöver göra detta!? Har tenta om en vecka och har pluggat ca noll än. Och har panik för att jag inte fattar och det är liksom inte typ matte eller ren fakta, det är liksom SPRÅK och jag ska FATTA VAD DET STÅR!? Usch, hatar att jag skjuter upp saker, men jag har i alla fall världens finaste pojkvän som kan stötta och peppa, och som hjälper till med att sitta brevid tills det liksom händer något, hehe.

Svar: DO IT! Gör upp en plan nu på vad du behöver kunna och hur mycket du ska göra varje dag! Språk är svårt att plugga in, men man får typ öva glosor och grammatikregler och gå igenom det man gjort på lektionerna typ tänker jag? Längesen jag läste språk. Pojkvänner är bra pluggstöd, skönt att du har honom nära :) Jag skulle vilja att min läste igenom min uppsats, men han är borta i jäkla Tyskland :P
Mikaela Puranen

Sandra Lundin

Den där blockeringen som gör att man bara får kika om man fått en notis är juv erkligen hur smart som helst! För det är ju faktiskt det man är nyfiken på och då är det ju onödigt att kika stup i kvarten ändå. Har dock stängt av notigrejen på telefonen när det gäller alla mina appar och det har gjort att jag kikat instagram och pinterest osv någon gång i veckan istället för hundra gånger om dagen. SÅ skönt även om jag nog borde bli lite mer aktiv där ;)

Svar: Eller hur! Jag kan fastna och bara bläddra i flödet annars, och det är så onödigt (för det är sällan så mycket intressant där ändå) och det tar sån tid! Instagram börjar jag glömma bort att kolla också, men Pinterest är svårt att komma ifrån ;)
Mikaela Puranen

Lina Beckman

Bra tips! Förr kunde jag med skjuta upp saker till sista kvällen men sen jag började högskolan har jag verkligen insett att det inte funkar haha.

Svar: Samma här! Och det är så synd att jag inte fick med mig några bra studievanor från gymnasiet, det hade hjälpt så mycket när jag började på universitetet. Nu har det gått sisådär 5 år på uni så jag har väl lite bättre koll, men det är svårt att bryta gamla vanor!
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?