Älgäventyr

 
När jag var på fältkurs på västkusten så hade vi helt ledigt på söndagar, så en av dessa söndagar var vi uttråkade och bestämde oss för att ta bilen och åka ut på lite äventyr i området. Tanken var egentligen att leta upp en fin skog eller sjö att vandra vid så vi kollade på kartan och bestämde oss för att åka mot en sjö på kartan. Men på vägen såg vi en skylt för något betydligt roligare, nämligen en älgpark!
 
 
Det var extra roligt eftersom det nästan bara är utbytesstudenter från massa olika länder på den här kursen och de flesta hade aldrig ens sett en älg. Så vi svängde in mot parken och blev först besvikna då det stod att det var stängt. Men men, det var ju inte direkt högsäsong nu, så vi tänkte att vi promenerar runt i området där. Då kommer det ut en man ur huset bredvid parken och ropar efter oss. Han visade sig vara parkägaren och kunde låta oss gå in trots att det egentligen var stängt om vi betalade en hundring var. Det ville vi gärna och vi fick även en stor kasse med äpplen att mata älgarna med.
 
 
Efter en kort presentation av parken, hur många djur de hade och lite historia så fick vi gå in och ha hela parken för oss själva. Så fort vi kom fram till stängslet där älgarna kunde se oss kom de gående för att få smaka på lite äpplen. Jag tror att det var totalt 9 stycken älgar som fanns i parken och åtminstone fem av dem kom fram för att hälsa (eller mest för godsakernas skull). Så sjuk känsla att mata en stor älg och klappa den? De hade så sträv päls förutom på hornen som höll på att växa ut på tjurarna, de var sammetslena.
 
 
Det fanns två tjurar och sju älgkor, varav en var den här fjolårsungen på bilden ovan. Hon var betydligt klumpigare än de vuxna älgarna och hade inte riktigt lärt sig rätta tekniken för att äta äpplen än utan tappade och drällde mycket med maten. Men så himla himla gullig!
 
 
Egentligen har jag en ganska kluven inställning till djur i fångenskap, i de flesta fall tycker jag att det är fel med djurparker och liknande. Men jag kan förstå varför man tycker att det kan vara en bra grej också, dels för att informera och utbilda och dels som ett slags bevarandearbete. Det här med utbildning har visat sig ha positiva effekter på människors attityd till att bry sig och vilja rädda arter, att det är lättare att relatera till någonting man har sett på riktigt. Å ena sidan kan man ju argumentera för att vi borde vara kapabla till att känna empati och bry oss utan att tvinga några stackars individer från arten leva i fångenskap och visas upp för underhållning.
 
Det jag menar med att det kan vara bra som bevarandearbete är att en del arter skulle ha dött ut om man inte tog in några av dem till djurparker. Det beror främst på att människan har förstört djurens naturliga habitat och att de inte fanns någon chans till att de skulle överleva i naturen längre. Genom att då skapa artificiella habitat i djurparker så har man lyckats rädda ca 10 arter som annars skulle ha dött ut. Efter återställning av de naturliga habitaten har man då sedan planterat ut djuren i det fria igen. Men återigen så kan man ju argumentera för att om vi bara inte hade förstört habitaten från början så hade de inte behövt vara i fångenskap överhuvudtaget. 
 
 
Så, jag vet inte, jag är som sagt kluven till konceptet, men de här älgarna verkade ha det väldigt bra i alla fall. Parken var heeeeelt enorm, det tog oss typ 40 min att gå hela vägslingan och vi kunde inte ens se vart hänget slutade. Så gott om plats att röra sig på hade de i alla fall. Vad tycker ni om djurparker överlag? Är det bara dåligt? Eller kan de positiva grejerna väga över till att det kan vara okej så länge djuren har det bra? Kan vilda djur någonsin ha det riktigt bra i fångenskap?
ISA

hahaha. fattade inte att de var bakom stängsel först så jag ba "woooooow vilken modig tjej som vågar gå SÅ nära och fota". hehe.

Svar: Haha njaaa det hade jag kanske inte vågat! ;) I alla fall inte om det var helvilda älgar, de här var mer halvtama så kanske!
Mikaela Puranen

Jess

Är också kluven till det där, ser många nackdelar med det men också fördelar i det som du säger med bevarandearbete. Tigrar ligger mig varmt om hjärtat och med tanke på hur utrotningshotade de är tänker jag att det är bra att ställen som tex Nordens ark har tigrar och andra hotade djur och jobbar för deras överlevnad. Men ja, svårt att säga om vilda djur verkligen kan ha det bra i fångenskap, jag vet inte..

Svar: Jag funderade faktiskt på att göra något med tigrar till MM för de är fanimig riktigt magiska djur! Tänkte mig någonting som visar på hur få det är kvar, typ att teckna en tiger i sån där prickteknik, att man inte drar några streck utan bara gör prickar. Och att det då skulle vara precis lika många prickar som det finns tigrar kvar, tretusen någonting. Det kanske kommer snart om jag får feeling :)
Men ja, just såna stora vilda djur känns typ värst att ha i fångenskap :(
Mikaela Puranen

ISA

SVAR: Åh, jag kan verkligen förstå hur du känner. Fastän det är tvärtom för mig - att jag är "för smal". Är nog fler som känner som du dock. Men blir nästan arg för det är så jävla ovärd sak att lägga fokus på. En kropp liksom, när man kan njuta så mycket av solen, värmen, vännerna, ta ett dopp, äta glass ja vad fan som helst. Du är iaf supersuperfin men det hjälper väl inte att en random girl säger det ;) KRAM!

Jessica

Åh vad spännande med älgpark! Kul att komma älgarna lite närmare än vad man vanligtvis gör, annars känns det mest som att man ser dem på långt håll. Fint att ni ändå fick komma in trots att det var stängt! :)

Svar: Det var väldigt spännande faktiskt! Jag tänkte inte att det skulle vara så kul, för äsch älgar har man ju sett förut. Men att få mata dem och komma så nära var himla fint!
Mikaela Puranen

Julia Müller-Sandvik

Gud så sorgligt, kan inte komma ifrån den ena sidan av din kluvenhet. Jag säger stäng alla, bara för att vi är ett djur med språk betyder det inte att vi har äganderätt, exploativ rätt eller bevaranderätt på andra djur.

sv: haha, jag tycker Alpbaniens var sämst ^^

Svar: Det där med att vi inte har bevaranderätt har jag inte tänkt på, men det ligger ju något i det du säger. Fast om det är vi som är orsaken till att de håller på att dö ut då? Har vi då inte ett ansvar att försöka se till att det inte händer?
Mikaela Puranen

Julia Müller-Sandvik

Och tack snälla, äääälskar min nya design :D Din är också urtjusig!

Svar: Tack :)
Mikaela Puranen

Sofi

Är precis lika kluven som du är... Det blir lite å ena sidan, å andra sidan. Bäst hade ju varit om det inte behövts, såklart. Tycker för övrigt att älgar är så oväntat SÖTA? Ju mer man tittar på dem liksom :) Även om jag var lite rädd för dem när jag var liten - det hände ett par gånger att någon klasskompis blivit jagat på vägen till skolan, haha :)

Svar: Jag är lite rädd för dem också egentligen, har ett skräckminne av att vi var ute och red i skogen när jag var kanske 13 år. Och så helt plötsligt tvärstannar alla hästarna och vi fattar inte varför. Förrän vi ser älgen som är ett tiotal meter framför oss. Hästarna vänder och skenar iväg och det blev väldigt dramatiskt. Så lite läskiga är de allt, framförallt för att de är så himla stora! Men jag tycker också att de är jättesöta! :)
Mikaela Puranen

Julia Müller-Sandvik

sv: Jo, kanske... hmm.. så himla besvärlig fråga :(


Kom ihåg mig?