Serietips: The americans

 
 
Jag har precis sett klart säsong 3 av The Americans och jag måste bara tipsa om den! Vi såg säsong 1 och 2 förra våren och det är den typen av serie som man vill sträckkolla för att det är så oerhört spännande. Serien utspelar sig i början av 80-talet under kalla kriget och handlar om familjen Jennings som på ytan ser ut att vara en helt vanlig amerikansk familj med mamma, pappa och två barn i ett villaområde. Men det ingen vet (inte ens deras barn) är att föräldrarna egentligen är spioner för Sovjetunionen. De är en särskild typ av spion som av FBI kallas för "the illegals", att de verkar vara normala amerikanska medborgare och smälter in perfekt i det amerikanska samhället. De måste vara oerhört försiktiga så att ingen känner igen dem och kan identifiera dem, därför har de ofta olika peruker och utklädnader på sig när de jobbar (vilket är lite av en favoritgrej för mig, ibland är de så bra förvandlade att man som tittare först inte ser att det är dem). Men situationen försvåras av att en ny familj flyttar in i huset mittemot dem. Pappan i den familjen är en FBI agent som jobbar med att ta ner KGB och ryssarna. Kommer han att börja misstänka sina nya grannar?
 
Den är som sagt sjukt spännande och också intressant om man är lite historieintresserad. Säsong 3 var lite segare i starten men de sista avsnitten var man tvungen att kolla i ett sträck. Tänk vilken grej egentligen, de ger upp hela sina liv för att tjäna sitt land. Lämnar sina familjer och alla de älskar i Ryssland för att leva ett dubbelliv där inte ens deras barn vet vilka de är på riktigt. Det är inget val jag hade gjort direkt... Undrar hur mycket spionverksamhet det finns av den här typen idag i världen?
Sandra Lundin

Jag tyckte slutet på förra säsongen var lite segt men att den här var mycket, mycket bättre. Tycker bara de har så konstiga/lite jobbiga sexscener i den här serien men det kanske bara är jag som är känslig :P Älskar i alla fall att se sättet det förändrar sitt utseende på hela tiden, så sjukt fascinerande!

Svar: Jaaa håller verkligen med om att sexscenerna är jobbiga ibland. Så sjukt liksom att de ligger med massa randoms "för sitt land". Och som det kommer fram nu i den här säsongen så är sättet de "tränats" för att kunna göra det vidrigt också...
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?