Blåsig höstpromenad i GIFS

 
En solig men blåsig oktober dag tog jag kameran och E under armen för en promenad. Några av bilderna från dagen finns i det här inlägget, men jag filmade också små snuttar som jag egentligen tänkte klippa ihop till en film, men jag tyckte inte att det blev så bra så jag lärde mig att göra GIF-bilder och visar dem i den formen istället!
 
 
 
Det var som sagt väldigt blåsigt, och särskilt uppe på Kung Björns hög dit vi gick. Jag är övertygad om att det blåser mer i Uppsala än åtminstone Väsby där jag är uppväxt, men kanske hela Stockholm? Och det är alltid motvind vilket håll man än cyklar. En gång så cyklade jag en raksträcka i motvind, hämtade en grej på 30 sek och vände samma väg tillbaka och inom de 30 sekunderna hade vinden vänt riktning så att jag hade motvind på vägen hem också. Helt otroligt.
 
 
Glatt grimaserande biolog i nya fältbyxor och glasögon för att kunna se fåglar bättre. Jag använder egentligen bara mina glasögon i skolan för att kunna se föreläsningen, när jag kollar på TV eller om jag vill se fåglar när jag är ute. Jag är lite, lite närsynt nämligen.
 
 
Men det enda vi såg var ett gäng gräsänder som simmade omkring i Hågaån. Oklart vad för simritual de sysslar med eller om de bara är i luven på varandra. Jag har förresten tidigare skrivit ett inlägg i min bloggserie månadens biologifakta (som har fått vila de senaste månaderna pga tidsbrist) skrivit om gräsänder och våldtäkt, väldigt intressant om jag får säga det själv. Och horribelt.
 
 
 Det var den promenaden i rörlig form. Nu finns det knappt ett endaste löv kvar på träden här vilket gör mig lite ledsen. Men jag försöker trösta mig själv med att om bara en månad ungefär så är det den mörkaste dagen på året och sen blir det ljusare igen! Innan det blir ljusare är det dessutom flera roligare saker som händer!
 
 
Stina - Tillvaron.se

Vilken fiffig idé med GIFar! Väldigt kul att få ta del av :) Jag spelade in min allra första video igår och det var verkligen mycket svårare än vad jag trott att få till det någorlunda bra. Får bli något att träna på helt enkelt :)

Svar: Det är skitsvårt, tycker jag, men din video gillade jag verkligen! :)
Mikaela Puranen

milina.blogg.se

Men vad häftigt! :)

Yohanna af Skovde

Vilka härliga bilder! GIllar GIF:s men gör dem för sällan!

Skogsraah ☾

Fina bilder :)

Ruth | HungryHeart.se

Åh, natur-giffar har jag faktiskt aldrig sett förr! Fint!
Och den där vinden som vänder beroende på vilket håll man cyklar på - preciiiiis den är det jämt i Skåne. Så det du mötte måste ha varit Skånevinden som var ute på fältkurs. =)

Svar: Hahaha, måste ha varit Skånevinden ;)
Mikaela Puranen

Jess

Vad fint att visa det i gif:ar :) Haha den där motvinden finns här i Skövde med, minns hur jag kom fram andfådd till skolan pga all motvind och sedan när jag skulle cykla hem och tänkte glida fram i medvind så hade den såklart vänt. Typiskt ;)

Svar: Haha, typiskt! Jag har uppförsbacke HELA vägen hem också så det blir dubbelt så jobbigt när det är motvind på hemvägen :P
Mikaela Puranen

hjjonsson.blogg.se

Fina gifs!

My

Vilken fin promenad som mynnade ut i fina GIFar :) Hur gjorde du dom? Också väldigt skönt att bli påmind om att det snart vänder och blir ljusare och ljusare. <3 /m

Svar: Jag följde den här instruktionsvideon, det var väldigt enkelt! :) Går ju att göra av bilder också, men mina är gjorda av filmklipp :) https://www.youtube.com/watch?v=v79czy49kTQ
Mikaela Puranen

ISA

det är ju inte helt obefogat att Uppsala kallas "det jävla blåshålet" ;) antar det är för det är så platt? KRAM!

Svar: Tror också att det är pga att det är så platt, haha. Kram!
Mikaela Puranen

Alicia

Så himla fenomenalt inlägg! Gifarna ger verkligen en helt annan känsla än bara bilder. Vad pepp jag blev på att komma ut på fågeltur!

Svar: Jag vill också på fågeltur! Det ryktas om att det finns en lappuggla i naturreservatet vid mig just nu!!! Ska ta en promenad strax och se om jag kan hitta den (förmodligen inte...)!
Mikaela Puranen

My

Tack för svar Mikaela, jag ska testa den instruktionsvideon. Känner liksom inte att jag hittat det ultimata sättet att göra GIFs på, haha :)

My

Tack för svar Mikaela, jag ska testa den instruktionsvideon. Känner liksom inte att jag hittat det ultimata sättet att göra GIFs på, haha :)


Kom ihåg mig?