CrAfter work, att lära sig brodera och att krossa patriarkatet

 
Förra veckan mötte jag upp några ur Monthly Makers-gänget, närmare bestämt Alicia, Anna María, Elsa och Emelie, för att gå på CrAfter work som Handarbetets vänner ordnade på Spritmuseet. Helt enkelt en after work där man fick syssla med valfritt handarbete eller brodera. Det fanns massa broderigarner och tyg man fick, och mönster och sybågar att låna. Vi hade en sån tur att broderiproffset Alicia var med och kunde visa hur man gjorde olika stygn och hjälpa till om tråden trasslade. Anna María har skrivit ett inlägg om kvällen om ni vill se bilder från själva after worken! Kommer definitivt gå på nästa CrAfter Work om det blir fler, så roligt koncept!
 
Brodera är något jag inte har ägnat mig åt sedan jag sydde korsstygn i lågstadiet, men efter att ha sett Alicias fantastiska verk så har jag blivit så sugen på att ta upp det och lära mig det igen. Och nu har jag alltså färdigställt mitt första broderi som jag påbörjade på CrAfter worken, ett budskap om att krossa patriarkatet! Texten är lite skev och jag borde nog ha sytt alla bokstäverna likadant, men jag gillar den som fan ändå! Frågan nu är bara vad jag ska göra av det här lilla tygstycket, jag funderar på att sy en liten necessär eller ett pennfack kanske. Fler förslag på vad jag kan göra av den? 
 
Ruth | HungryHeart.se

AMEN, SISTER! =) Och eftersom att krossa patriarkatet delvis handlar om att människor inte skall behöva klämma in sig i trånga normer, så tycker jag att det passar perfekt med en text där bokstäverna får ha sina personliga former!

Svar: Men JA det har du ju rätt i, klart som korvspad (så konstigt uttryck egentligen?) att bokstäverna inte behöver passa in i några normer heller ;)
Mikaela Puranen

Sandra

Tyckte ditt broderi blev riktigt jäkla snyggt! Önskar så att jag bodde nämre er alla så jag kunde hänga med på den typen av roliga saker :)

Svar: Tack! Eller hur, "synd" att ni trivs så bra i Karlsborg och inte är sugna på att flytta till Stockholm ;) Men ett sånt här event kanske sammanfaller väldigt väl när du är på besök någon gång :)
Mikaela Puranen

Linnea

SÅ FIIIINT! Har inget tips alls vad du ska göra med den, men ackkk- ha den på någonting så den syns tydligt! ;)

Linnea

SÅ FIIIINT! Har inget tips alls vad du ska göra med den, men ackkk- ha den på någonting så den syns tydligt! ;)

Svar: Tack! :) Ja inte ska den gömmas undan i alla fall! Kanske det blir så att jag ramar in den och hänger upp på väggen!
Mikaela Puranen

Anna María

Blev ju svinfin! Bra broderat!

Svar: Tack! Det var skitkul att ses och brodera ihop :)
Mikaela Puranen

My och Klara

Snyggt!! Skulle ju kunna rama in den i en fin ram :) /My

Svar: Ja men det är klart, det vore kanske något. Tänker att en riktigt svulstig guldram vore fint ;)
Mikaela Puranen

Alicia

AAAH VAD BRA DET BLEV!!!! :D Jag är så pepp på att hänga mer och skapa ihop! Dömysigt! Och detta vore ju den läckraste necessär - men är kanske ännu bättre som pennfodral för då får den hänga med ut bland folk och synas!

Svar: Tack fina du! JA! Det vill jag med! Ska se om den blir tillräckligt lång för att rymma pennor men jag hoppas det! Håller med om att den måste få hänga med ut och synas!
Mikaela Puranen

Wilda

Så fint! Blir också inspirerad till broderi av Alicias verk. En annars trist tygkasse kanske vore något att sy fast den på?

Svar: Ja det vore kanske något! Fast jag har inga trista tygkassar tror jag, bara två med mina egna tryck på ;)
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?