Fältkurs del 1 - Västkusten och Strömstad

 
Det har varit så himla hektiskt i skolan nu ett tag så jag känner att jag ligger jättemycket efter i ungefär allting. Men jag tänkte att vi ska kika lite på några bilder från när jag var på den första fältresan med den här terminen. Jag har alltså läst akvatisk ekologi, min första masterkurs och första kurs på Stockholms Universitet, och i den har det ingått ganska mycket praktiskt arbete som vi delvis gjorde på västkusten. Vi bodde på Lovén center på Tjärnö, som är en forskningsstation som tillhör Göteborgs universitet men som SU också använder. 
 
 
Det spöregnade i princip hela veckan vi var där, samtliga de här bilderna är tagna under ett av de sällsynta uppehållen, men visst anar man i färgskalan att det var väldigt grått och trist väder. Som tur var så hade vi provtagningar i bara två dagar, resterande satt vi inomhus och sammanställde data och arbetade med rapporten. Vilket vi förvisso lika gärna kunde ha gjort hemifrån, jag förstår inte varför man åker på fältkurs i nästan en vecka för att sedan bara ha fältmoment i två dagar. Okej om vi skulle ha varit klara och ha redovisat där på plats, men så var inte fallet, deadline var drygt en månad senare. Nog för att det brukar vara trevligt att åka på fältkurs ändå men det blev så himla mycket dötid och alla bara väntade på att få åka hem, så det var lite trist. 
 
 
Fältstationen är väldigt fin ändå och väldigt lyxig jämför med hur vi har bott på fältkurser med Uppsala Universitet. Då har vi lagat mat själva och bildat matlag i små grupper, här finns anställd personal som lagar mat och en stor matsal. Det fanns tillräckligt med utrymme för att kunna få ett eget rum, det fanns ett gym, pingisbord etc. Lyx! Vädret var dock inte så inbjudande till promenader, så det hade varit trevligt att se omgivingarna lite mer, men det får bli nästa gång.
 
 
Den ena av våra provtagningar gjorde vi mitt i Strömstad i Strömsån som flyter genom staden ut till havet. Medans ett gäng åkte ut med båten för att ta de sista proverna så passade jag på att fota lite fåglar. Den här unga truten bland annat, svårt att säga vilken typ av trut det är när det är en ungfågel. Den var lite för liten för att vara en havstrut, så jag skulle gissa på en gråtrut enbart baserat på att de enligt min lärare är vanligare  i området än silltrutar.
 
 
Förutom den unga truten så var det säkert 50 gråsparvar som hängde omkring. Och det var de bilderna jag tog när det inte öste ner på västkusten! Nästa fältresa gick till Åland som hade betydligt bättre väder, men de bilderna tar vi en annan gång!
 
Annica

Kul att ni får åka runt så mycket på fältkurser :) vad duktig du är på att fota fåglar förresten!,jag får aldrig till bra fågel bilder känns det som.

Svar: Det är för det mesta kul! :) Ska på ännu en i slutet på november nu! Tack, det är mitt favvodjur att fota, mest för att de nästan alltid finns någon fågel i närheten ;) Väntar fortfarande på att ta de perfekta rådjursbilderna, men de dyker upp betydligt mer sällan :P
Mikaela Puranen

Ruth | HungryHeart.se

Trist med gråväder men det ser himla vackert ut. Och framför allt har du tagit så himla fina bilder!

Svar: Tack! Det är väldigt fint, men jag tycker nog ännu mer om fältstationen i Fiskebäckskil. Bilder därifrån finns bland annat här: http://bympv.blogg.se/2015/june/sista-bildregnet-fran-vastkusten.htmloch här: http://bympv.blogg.se/2015/may/vad-jag-sysslat-med-den-senaste-manaden.html
Mikaela Puranen

Hanna

Vilka fina bilder! Låter kul med fältkurs trots att vädret var trist.

Svar: Tack! Det var kul, men inte min bästa fältresa :)
Mikaela Puranen

Sanna | Beauty & Bride

Åh vad tyckte du om Strömstad annars? Min familj har haft sommarställe där sedan 70-talet så jag har spenderat otaliga sommar där. Älskar det så extremt mycket :)

Svar: Vi hann inte se så mycket av själva staden, men den verkar himla mysig! Vi var typ enbart kring ån i mitten, vadade i den med vadarbyxor och tog vattenprover och såg allmänt konstiga ut ;) Folk stannade och stirrade och frågade vad vi höll på med, vad gör man inte för science ;)
Mikaela Puranen

Anna María

Fältkurser verkar alltid vara så roligt tycker jag, minus den här väntan denna gången dårå. Min pappa jobbar på Uppsala Universitet och har alltid åkt på fältkurs med sina elever så länge jag kan minnas och det har liksom alltid låtit lite roligt.

Svar: Det är oftast väldigt kul, och lärorikt! Roligast är att utforma egna studier helt själv! Vad är det din pappa undervisar i? :)
Mikaela Puranen

Tilda Barkselius

Gud vilka fina bilder!

Sandra

Det måste vara så mysigt att komma ut på fältkurs på det här sättet när man pluggar så myclet annars. Blir lite avis :)

Svar: Det är det för det mesta! Framförallt väldigt bra att få göra lite praktiska grejer varvat med all teori :)
Mikaela Puranen

Emma - Merakibeauty.se

fina bilder :)


Kom ihåg mig?