Fältkurs del 2 - Åland

 
Här kommer del 2 från mina fältkurser i akvatisk ekologi! Vi fick en ledig helg innan det bar av till nästa destination för att ta vattenprover, nämligen Åland. Jag har bara varit där en gång tidigare med min moster när jag var kanske 10 år då vi åkte till Mariehamn över dagen. Fältstationen låg ungefär i mitten av Åland på en del som heter Husö. 
 
 
Vi bodde i ett helt fantastiskt hus från 1912 som Sigrid Maria Granfelt lät bygga. Sigrid var en naturintresserad konstnär som också sysslade med växtodling och olika typer av hemslöjdsverksamhet. När hon dog 1940 upplät hon huset till Åbo Akademi med önskan om att det skulle användas som stöd för botanikstudier, och idag är det en biologisk fältstation där både forskare är verksamma och studenter kommer för fältstudier.
 
 
Det var ett så otroligt vackert hus, och det kändes lite som att vara hemma hos Underbara Clara med alla vackra tapeter och gamla möbler. Är det förresten någon som vet vad växten på den sista bilden heter? Jag tyckte den var så fin och snodde med mig en liten stickling hem men den dog i princip direkt tyvärr. Men jag skulle hemskt gärna vilja ha en sådan! 
 
 
Första morgonen hade det tydligen varit tjock dimma men när vi väl gick ut så hade solen gått upp och det var bara dagg kvar. Jag ställde min klocka svintidigt varje morgon därefter för att kunna gå ut tidigt och fotografera i dimma, men den kom aldrig tillbaka :'(
 
 
Anledningen till att vi var på Åland var för att undersöka en sjö med dålig vattenkvalitet som myndigheterna inte riktigt visste vad de skulle göra med. Så vår uppgift var att ta reda på orsaken till att det såg ut som det gjorde. På de djupaste ställena i sjön var botten i princip helt syrefri, vilket inte är bra alls. Det i kombination med att botten är rik på sulfat gör att det bildas järnsulfid, en svart fällning som gör att bottenvattnet ser ut som kaffesump. Sulfaten kan också omvandlas till vätesulfid, som är en jättegiftig gas, vid syrefria förhållanden så det är ett väldigt viktigt problem att ta itu med.
 
 
Från ytan ser det däremot väldigt fint ut, även om sjön är övergödd och siktdjupet inte är särskilt bra. Det var en alldeles strålande dag att ta prover på, jämfört med hur det såg ut när vi var på västkusten. Vi såg och hörde en del korpar och kanske kanske såg vi en mindre skrikörn som tydligen förekommer på Åland. Det kom en örn flygandes som var jagad av en korp, och förmodligen så var det väl en havsörn men den hade inte de vita stjärtfjädrarna och hade ljusa fläckar undertill på vingarna. Det skulle ju kunna vara en ungfågel som inte fått den vita stjärten än, men det vore ju betydligt häftigare om det var en skrikörn. Men det blir inget kryss på den eftersom jag inte vet säkert vad det var för örn. 
 
 
Jag kunde dock identifiera en trollslända (eller fan, jag har glömt hur man ser skillnad på en flickslända och en trollslända, men vi kan med säkerhet säga att det är en slända i alla fall!), hägrar och en ko.
 
 
Den sista kvällen när alla prover var tagna och vi blivit intervjuade av två åländska tidningar så for vi ut på en kvällskajaktur i solnedgången. Det var så jäkla fint! Jag vet verkligen inget bättre än att vara ute på vattnet, oavsett vilken typ av farkost det gäller, men kajak är ett himla fint sätt att uppleva vatten på. Jag har inte paddlat sedan 2010 eller 2011 tror jag då jag och en kollega paddlade runt hela Djurgården, men det kommer inte dröja så många år till nästa gång kan jag lova!
 
 
Fått lite dille på det här med att göra GIFs nu, det är så roligt!
 
 
När vi kom i land igen hade solen gått ner helt och månen lyste såhär fint över vattnet. Så mycket trevligare vistelse än västkusten i spöregn och ett perfekt avslut på trippen. Så jäkla skönt det var att komma hem igen efter två veckors flängande. Jag åker faktiskt på en fältkurs igen (!!!) imorgon med min nya kurs, den här gången bär det av till Askö som ligger i skärgården utanför Trosa. 
 
My

Vilket drömmigt hus ni bodde i och va kul det verkar med fältstudier :) /m

Svar: Eller hur! Det är oftast kul, särskilt när man får turen att ha vädret med sig :)
Mikaela Puranen

Ruth | HungryHeart.se

JAG VILL FLYTTA IN I DET DÄR HUSET NU!!!!! Vilken saftig husdröm alltså!

Skönt för er att vädret blev lite bättre under denna fältkursen... Jättefina naturbilder har du tagit också. Ha det så skoj på nästa fältkurs!

Svar: ELLER HUR! Riktigt fint var det! Och så låg det precis bredvid sjön och hade en egen bastustuga vid vattnet, drömmen <3
Mikaela Puranen

Pernilla

Vilket hus! Ser väldigt mysigt ut :)
Kul att kolla på gif:s med!

Svar: Det var otroligt mysigt!
Mikaela Puranen

Skogsraah ☾

Så fina bilder!

linah

sååå vackert!! <3

Sanna | Beauty & Bride

Wow, gud så mycket fina bilder, Mikaela! Du är så duktig. Gillade framför allt de med spindelnäten och daggen, det blir så vackra bilder :) kram kram

Svar: Tack Sanna, gullig du är! Kram!
Mikaela Puranen

Wilda

Jag har velat säga något om det här inlägget länge, för det berörde mig verkligen. Jag var mycket på Åland som barn och älskar den ön. Så himla fint du har fångat allt! Tack för det.

Svar: Tack, vad fin du är, kul att jag kunde beröra! Kram!
Mikaela Puranen

hanna, förbanna

ramlade in hit av en slump - är ålänning så jag tycker alltid det är väldigt roligt att se bilder från Åland (patriot, javisst) :) var det i Vargsundet ni tog proverna? Har förstått att det är en rätt sjuk sjö :(

Svar: Åh, vad kul, välkommen hit :) Precis, vi var i Vargsundet! Botten där mår inte särskilt bra och dessutom är sjön ganska övergödd. Men det är svårt att komma åt problemet då beror på att saltvatten kommer in i sjön och lägger sig som ett lager på botten. Det leder till att sjön blir skiktad och att bottenvattnet inte blandas om med det sötare vattnet upptill, vilket leder till syrebrist i bottenvattnet eftersom inget nytt syre tillförs. Men det är svårt att hindra saltvatten från att komma in då sjön är förbunden via åar till havet :/
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?