Monthly makers: Garn

 
Ännu en månad går mot sitt slut och det är snart dags att sammanställa månadens Monthly Makers tema! Den här gången var temat garn och Beata är månadens värdblogg, hon bloggade sitt bidrag (en fantastisk matta!) den 25:e och det är där man länkar sina bidrag!
 
Jag har i alla fall ägnat månaden åt att lära mig att virka! Det är en teknik jag faktiskt aldrig använt förut, inte ens på syslöjden i skolan. Det tog ett tag och tre olika lärare som lärde mig en sorts maska var innan jag kände att jag fick kläm på det. Och så bidde det en korg! 
 
 
Jag har inte riktigt följt något mönster utan bara kört på feeling egentligen. Så jag har ingen aning om hur många varv jag gjort och sånt. Men om man vill göra något liknande så har Panduro ett mönster här! Men ungefär såhär gick jag till väga!
 
Den första sortens maska jag lärde mig var en smygmaska, så mitten i botten är det bara en massa jättetajta smygmaskor (jag har tydligen en tendens att virka väldigt tajt...). När jag insåg att det inte skulle funka så bra med att bara köra smygmaskor så lärde jag mig halvstolpar, tror jag. Men då var det knepiga att jag inte hade lärt mig hur man ökade antalet maskor, så hela bottenplattan blev bara bucklig och böjde sig på konstiga sätt. Det blev en del repa upp och börja om innan jag istället började köra på stolpar och ökade med 6 maskor per varv, då blev det en platt och fin botten! När jag slutade öka antalet maskor så böjde sig korgen upp av sig själv. Sista varvet består av smygmaskor igen och handtaget är gjort av 20 luftmaskor och så hoppade jag över 12 stycken maskor innan jag började virka smygmaskor i korgen igen.
 
 
Voíla! Ett stycke korg! Den är långt ifrån perfekt men jag är nöjd ändå för att vara det första jag virkar någonsin, det var dessutom enklare än jag trott när jag väl fick kläm på det. Nu är frågan bara vad jag ska förvara i korgen, några idéer? Ser ni förresten något särskilt på bilderna? En viss vit färg på väggarna kanske? Vi har äntligen äntligen fått omtapetserat och blivit av med våra hiskeliga gula väggar! Men det kommer ett helt inlägg om det senare när vi fått lite mer ordning.
 
Glöm inte att lämna era bidrag hos Beata så sammanställer hon allt i slutet av månaden! För att inte missa några uppdateringar om Monthly Makers så följ vår Facebooksida. Vi har dessutom numera ett instagramkonto också @monthlymakers! Vi som startat Monthly Makers är: AgnesAliciaAnna MaríaAnnicaBeataBeatriceElsaEmelie,JessJessicaSandra och jag!
 
Vajb

Va fin den blev! :)

Stina - Tillvaron.se

Superfin ju Mikaela! Mäkta imponerad över att det är det allra första du gör! Själv har jag bara virkat "Ormar" i mina yngre år, det vill säga ett ena långt snöre med bara en maska i bredd, haha. Är så novis på vikning (visste inte ens att det fanns olika sorters maskor) men vill absolut testa, kul att du passade på att prova denna månad :)

Svar: Tack! Haha men då låter det som det är luftmaskor du har gjort, samma som handtagen på min korg ;) Testa, det var enklare än jag trodde faktiskt!
Mikaela Puranen

Anna María

Så jäkla grymt att du lärde dig virka! Bra!

Svar: Tack! Jag har tänkt lära mig det ett tag så det var passande att göra det under garntemat tänkte jag ;)
Mikaela Puranen

Ruth | HungryHeart.se

Så himla imponerande att du gav dig på en stor korg som första virkprojekt, lyckades ro projektet i land och att det dessutom blev jättefint! Bra gjort!!
Jag röstar för att du lägger GARN i din nya korg, så klart! =D

Svar: Tack Ruth! :D Jaaa men garn blir nog jättefint i korgen! Den är inte jättestor men ett par nystan får nog allt plats!
Mikaela Puranen

Pernilla

Wow, verkligen imponerande att göra en korg som första virkning! Håller med Ruth här ovanför, garn känns ju ypperligt att förvara i korgen ;)

Svar: Tack! Det blir nog lite garnförvaring till att börja med i alla fall! :)
Mikaela Puranen

lovisa

wow grymt! fattar inte att ni i den här gruppen är så kreativa och behärskar... allt? en annan hade ju fått beslutsångest kontra mindervärdeskomplex och bah nääää inte kan väl jag... inspirerande OCH imponerande!

Svar: Tack! Behärskar allt vet jag inte, hehe. Men det är kul att lära sig nya tekniker! Tänkte ge mig på att virka en stor sittpuff härnäst, vi får se om jag behärskar det ;) Och tro mig, jag har också beslutsångest och mindervärdeskomplex typ hela tiden och tycker att alla andra gör mycket mer fantastiska grejer! Men det är för roligt att skapa för att låta bli pga såna dumma tankar!
Mikaela Puranen

Louie

Wow,jättefin :D

Alicia

Alltså what? Är detta din första virkning och dessutom improviserad? Haha, du skulle ha sett mitt första alster... Bra jobbat! Kul och användbar grej och jag tycker du ska fylla den med härliga inspirerande skaparmaterial som bara ligger och tittar på dig, lockande :) Jag skulle haft garnkorgar överallt om jag inte bodde med grådvärgarna - tycker garn är en vacker inredningsdetalj.

Svar: Haha japp, det är min första tro't eller ej ;) Men det gav mersmak! Ska ge mig på en sittpuff nu tänkte jag! Garn eller annat skaparmaterial får det nog bli, jag har ju inga katter här som river hela haket ;)
Mikaela Puranen

Wilda

Imponerade! Jag har inte vågat mig på virkning än, men det här inspirerade verkligen. Så fin!

(P.S. Saknar länken till Panduros mönster)

Svar: Oops la till länken nu, måste missat den ;) Men ja, våga! Det var enklare än jag trodde, även om jag fick repa upp lite ett par gånger innan det blev bra!
Mikaela Puranen

Jess

Är mäkta imponerad att du fått till en så bra korg på första försöket, jättefin och bra jobbat :) Och hurra på de vita väggarna! ;)

Svar: Tack! Och alltså ja, det är typ en helt ny lägenhet :D :D :D
Mikaela Puranen

Mary Sane

Fett imponerad av ditt tålamod! Och det är lite sådär virkning verkar fungera i största allmänhet: man virkar, repar upp, virkar igen, repar upp lite till, osv i all oändlighet. :D

Svar: Haha, ja det kan du nog ha en poäng i, repade upp åtminstone fyra-fem gånger skulle jag tro :P Men det gick rätt snabbt att virka om eftersom garnet är rätt tjockt :)
Mikaela Puranen

Silje

Så tøft at du prøvde deg på hekling, noe du ikke hadde gjort før! :) Syns korgen ble ganske så bra! :) Og hvis du likte å hekle, anbefaler jeg et prosjekt med bestemorsruter :D

Svar: Jag gillade det! Nästa projekt har jag redan bestämt blir en sittpuff, men efter det kanske jag testar mormorsrutor! :)
Mikaela Puranen

Sandra

Vad roligt att du gjorde något nytt! Är också sugen på att virka en sån där korg men eftersom jag aldrig virkat innan tar det lite emot att sätta igång. Vet inte ens vilken typ av tjocklek på virknål man behöver för att lyckas?

Svar: Det tog emot lite för mig också, men det var verkligen enklare än jag trodde! Särskilt efter att mamma visat mig hur man gör stolpar så gick det jättesnabbt. Jag hade antingen virknål 7 eller 8, lite osäker! Men en tjock en i alla fall!
Mikaela Puranen

Patrik at Brass&Gold

Så snyggt! Bra jobbat :D


Kom ihåg mig?