Utvärdering av odlingssäsongen 2015

 
Nu är det dags att sammanfatta odlingssäsongen 2015! Alla plantor är skördade och klara precis lagom till första frosten på marken nu i veckan. Allt hann såklart inte mogna så det står i fönstret och solmognar nu istället! Och ja, vad ska man säga? Det har ju inte varit en toppensäsong direkt med en så kall och regnig sommar. Det var först i augusti när det väl blev någon värme som det började hända grejer. Det som retar mig är att jag sådde frön 2-3 månader tidigare än förra året och ändå skördade första tomaten i september båda åren. Nåväl, jag har i alla fall fått en ganska stor tomatskörd och jag tänker att vi börjar med att kolla på hur det gick med tomatplantorna i år.
 
 
Jag hade tre sorters tomater i år, varav alla var nya för mig. Såhär små var de när de fick flytta ut på balkongen i början av sommaren!
 
 
Red Pear var den som växte snabbast redan från start och det slutade med att det var ca två meter höga plantor. Fyra sådana giganter och en lite mindre som fick bo kvar i en mindre kruka pga plastbrist har jag kunnat skörda från. Frukten är lite päronformad (därav namnet), ganska liten och söt. Den här sorten producerade en jäkla massa frukter! Men den var också väldigt snabb med att producera tjuvar som jag inte hann med att ta bort så en del plantor slutade med att de hade som två stora huvudgrenar, vilket kanske bidrog till den höga produktionen av frukt? Det är oklart. Men sammanfattningsvis så är Red Pear: Snabbväxande, hög och producerar mycket frukt!
 
 
Minibell är en liten körsbärstomat som var lite mer trögstartad. Plantorna växte upp en 10 cm och stod sedan still jag vet inte hur länge. Men när de väl började växa så fick de en kraftig redig stam, jämfört med Red Pear som var rätt taniga ända fram till högsommaren då det tjockade på sig lite. Den här sorten ska inte tjuvas utan den ska bli buskig. Jag hade fyra små plantor som gav upphov till skörden ovan. Frukten är liten, rund och lite syrligare i smak än Red Pear men ändå söta. 
 
 
Zlotaia Kapla som är en rysk tomatsort som producerar gula tomater i väldigt varierande form. En del av dom är runda, andra förväxlade jag först med Red Pear innan de blev gula och en del är bara kantiga. De smakar väldigt mycket mildare än de andra två, och är betydligt sötare än Minibell. Det är också en högväxt sort och min enda planta blev ca 2 meter hög. Den gav inte riktigt lika mycket frukt som en Red Pear planta och var också slöare både med att producera blommor och frukter. 
 
Till nästa år funderar jag på att bara köra på mindre körsbärstomater, jag orkar inte riktigt med de här som blir 2 meter höga. Mestadels för att jag inte har något bra att binda upp dem med så de slutade med att de hängde ut över balkongen och det var svårt för mig att nå dem för att plocka tjuvar. Fast jag gillade verkligen hur mycket frukt Red Pear gav, men jag kanske ska satsa på att hitta någon mer högproduktiv mindre planta. Jag har nästan dubbelt så mycket Red Pear som Minibell trots att det var nästan lika många plantor. Så till nästa år vill jag ha något i Minibells storlek men med Red Pears produktivitet!
 
 
Jag har haft fyra sorters chiliplantor, men eftersom jag var dålig med märkningen när jag har planterat om så är jag lite osäker på vilken frukt som är vad. Så det blir inte en lika utförlig presentation av de olika sorterna som med tomaterna, men jag har haft suriamuchi, senchi och en röd och en gul (som jag bytte till mig frön av från Sandra) som jag inte kan namnet på. Det jag kan utvärdera är i alla fall att den gula sorten och suriamuchin har gett mest frukt. Den röda, som jag tror är den tjocka frukten, har gett två frukter. Senchin har inte ens gjort någon frukt alls än, den fick för sig att börja blomma först nu. Men jag tänkte att den ska få bli en del i projektet övervintra chili, så det kanske kommer en utvärdering av den nästa år istället! Det blev bara en skål med chilisar, men ärligt talat så har jag inte gett de plantorna de bästa förutsättningarna. Jag gav alla mina största och bästa krukor till tomaterna, så många av chilisarna har fått fortsätta bo kvar i krukor som egentligen är för små. Dessutom har jag fått fightas med bladlöss hela sommaren då de tydligen älskar chiliplantor. De har inte gett sig på tomaterna överhuvudtaget men varenda chiliplanta har varit invaderad. 
 
 
Övrig odling jag sysslat med är ett försök med minipaprika, gurka, märgärtor, jordgubbar, två sorters sallad och diverse kryddor. Minipaprikan har gått ungefär som de sämsta chiliplantorna, dvs bott i för små krukor och blivit uppätna av bladlöss. Jag har fått en paprika och den har inte ens mognat ännu så vi får se vad det blir av den. Gurkan tyckte jag att jag gav alla bästa förutsättningarna, men det blev bara en endaste gurka. Det tror jag beror på att den blommade i otakt. En gurkplanta har separata han- och honblommor och de måste blomma samtidigt för att honplantan ska kunna bli pollinerad och producera en gurka. Och det har blommat omlott. Så till nästa år tror jag att jag måste ha minst två gurkplantor för att minimera risken att det här sker igen. Men den gurkan som jag skördade, jäklar vad god den var!
 
 
Ärtorna var mest bara ett test och det blev två små ärtor som inte smakade något speciellt alls. Jordgubbarna har haft varierande resultat. De som jag övervintrat sedan tidigare år är jätteledsna och vägrar att blomma men skickar istället ut massa revor. Men en ny sort jag köpte på trädgårdsmässan som var pytteliten har vuxit sig jättestor och levererat massor av jordgubbar bara från en endaste planta. Det är en sort som heter Yellow Wonder och ger vita jordgubbar som smakar lite lite ananas. Den blommar om och om igen och jag plockade en jordgubbe från den senast idag! Kryddorna har också varit lite blandat, jag har haft två sorters myntor och en citrontimjan som verkligen har frodats, medan basilikan inte tog sig överhuvudtaget.
 
Så sammanfattningsvis så har jag ändå fått relativt stor skörd, särskilt av tomater, men det har gått väldigt väldigt långsamt alltihopa. Till nästa år är jag sugen på att testa zucchini om det går att odla utan växthus och ha något färre men mer omsorgsfullt valda och omhändertagna plantor. 
Klara

åh! älskar sådana här inlägg! tycker att pärontomaterna verkar som en ypperlig planta? så himla roligt när det blir mycket frukt så att en kan göra något med den. :)

Svar: Ja alltså den ger mycket frukt och växer snabbt, men jag har nog kommit fram till att jag föredrar sådana plantor som inte blir 2 meter :P De gick typ inte att kontrollera i slutet, växte hejvilt och balkongen såg ut som en djungel. Vilket iofs är rätt fint, men när man inte kan se var en planta börjar och den andra slutar så var det svårt att försöka ta hand om dom och plocka tjuvar osv ;)
Mikaela Puranen

Alicia

Fyy vilket härligt och välgjort och fint och inspirerande inlägg! Gu vad jag vill odla nästa år! Kan inte du skriva lite om hur du gör med alla rester nu - vilka du övervintrar och vilka du slänger(?), varför och hur du övervintrar osv. Skulle vara intressant att veta pga vill gärna odla sånt som kan leva flera år.

Svar: Absolut det kan jag fixa! Några grejer ska jag testa att övervintra för första gången så är ingen expert men kan skriva lite hur jag tänker testa!
Mikaela Puranen

Mohammedi's | Art, model & designer

nice!!

Tina

Vi får hoppas på en betydligt bättre sommar nästa år!
Odlar också mest småtomater. De stora har en förmåga att bli uppätna eller börja bli dåliga innan hela är mogen. Chilin lyckades jag inte alls med i år, fick däremot rätt mycket gurka trots den dåliga värmen.

Svar: Verkligen! Jag blir så ledsen om det är ett till år med en kall och regnig sommar. Kul med mycket gurka, jag önskar jag hade fått mer än en :)
Mikaela Puranen

Sanna | Beauty & Bride

Otroligt bra inlägg tycker jag! Ska skicka detta till Roberto som har storslagna planer för vår balkong 2016... Jag är ju lite mer skeptisk, det verkar ta upp mycket tid trots att det verkar otroligt kul också. Precis som du hoppas jag att det blir en finare sommar nästa sommar :) Jag vill ju, om jag får bestämma, odla smultron. Roberto är mer inne på tomat, chilli m.m. Vi får se vad det blir och hur mkt tid vi/han har :)

Svar: Det tar inte så mycket mer tid än att vattna, varje dag om det är varmt ute, och hur lång tid det tar beror ju på hur många plantor man har ;) Ca 10 min för mig som har balkongen helt fullproppad haha. Sedan att se efter plantorna och kolla efter tjuvar på tomaterna ibland, plantera om vid behov och hålla koll efter skadedjur, men det är inget man göra varje dag direkt :)
Tycker ni ska ha både smultron, tomater och chili! De sistnämnda kräver lite mer vård men skulle säga att allt är ganska lättodlat :)
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?