Skördetider

 
Äntligen mognar tomaterna! Eller ja, det har gått och plocka lite enstaka hela september, men nu börjar allting få färg. Och det är verkligen på tiden, temperaturerna på nätterna går snabbt neråt nu känns det som! Hittills har vi hunnit äta dem i sallad och på hemmagjord pizza, men jag är jättesugen på att testa göra egna "sol"torkade tomater i ugn. Har ni tips på andra tomatrecept så hojta!
 
 
Red pear var den sorten som mognade först, men Minibell var inte så långt efter. Den tredje sorten jag har som är en gul rysk tomatsort hade inte börjat skifta alls i färg innan jag åkte iväg på fältkurs, så vi får hoppas att den sätter lite fart nu!
 
 
Chilisarna går framåt också efter en väldigt trög start. Nu är det en jäkla massa frukt på g! Jag har dumt nog missat att få med märkningen när jag planterat om dem så jag har ingen aning om vilken sort som är vilken nu. Den här jättefeta chilin tex vet jag inte om det är en suriamuchi eller om det är en röd sort jag bytte med Sandra. De andra sorterna har jag uteslutit så det måste vara någon av dem. Men det blir mängder av chilifrukter i alla fall, även om ingen av dem har behagat att skifta färg ännu.
 
 
Och så har vi skördat den enda gurkan som blev i år! Men god var den! Den hade så himla mycket mera smak och var inte alls lika vattnig som gurkan man köper på affären. Den fick dels hamna i en sallad och så gjorde vi tacos!
 
När frosten kommer och jag får plocka in allting så tänkte jag att jag kör ett inlägg med en utvärdering om odlingsåret 2015, vilka sorter jag haft som jag gillat, vilka som var mindre bra och årets lärdomar! Och vad jag tänker om nästa års odlingssäsong :)
 
 
Alicia

Åhiii så himla häftigt peppigt härligt! Nästa år ska jag odla så mycket!!

Svar: Jaaa vad kul! Ska bli spännande att följa :D
Mikaela Puranen

Klara

vad fint och gott! odlar du sådant här inomhus eller på typ inglasad balkong?

Svar: Det är ute på balkongen, ingen inglasning! Och lite halvdåligt med sol tyvärr, men det går ändå!
Mikaela Puranen

Sandra

Det jag tänker om nästa års odlingssäsong: kom med lite sol och värme då, plzzz.
Alltså jag älskar ju att odla men det har varit en KASS säsong det här året faktiskt. Nu ska det snart bli skönt att få plocka in/bort allt, glömma och ladda om.

Svar: JAAA! Så jäkla kasst år. Jag är så besviken på att det inte gav någon utdelning alls att jag sådde så mycket tidigare i år än förra året (då jag sådde i april/maj), kunde inte skörda tomater förrän i september i alla fall liksom.
Mikaela Puranen

MADDISENJ.SE

Härligt, vi har också en hel del tomater och även en hel del chili på gång :)

Svar: Vad kul, hoppas allt hinner mogna innan frosten kommer nu då! Fast några av chiliplantorna funderar jag på att ta in och övervintra faktiskt, vi får se hur det går! :)
Mikaela Puranen

Stina - Tillvaron.se

Så himla lyxigt att kunna plocka in grönsaker sådär! Vi hade en tomatplanta som jag köpte med tomater på så under en tid hade vi tomater, sedan glömde jag att vattna några gånger och vips hade vi en brun planta utan tillstymmelse till tomater :P

Svar: Haha ajdå, ja just tomater är ju ganska krävande vad det gäller vatten :P Jag har en morgonrutin att gå upp och vattna allting som vill ha vatten varje dag medan jag fixar frukost, då brukar jag inte glömma :)
Mikaela Puranen

Jessica

Åhh hemodlat är så förbannat gott!

Svar: Verkligen!!! Och roligt, och billigt och så himla ekologiskt och närproducerat ;)
Mikaela Puranen

Amanda Jona [SPONTAN]

Åh så underbart att odla eget :)

Sanna | Beauty & Bride

Åh, vad jag längtar till nästa sommar, vi har ju äntligen fått balkong här i Sthlm och dessutom med solsida. Nästa år ska vi definitivt odla :D Då ska jag kika in här för tips!

Svar: Jaaa, vad kul att ni har balkong nu! Ser fram emot att följa era odlingar nästa år!
Mikaela Puranen

Minna

åh så spännande!


Kom ihåg mig?