Paris dag 2 - Turistdagen, ömma fötter och barhäng

 
Hej hej! Min vackra nuna syns rätt sällan här, mest för att jag alltid står bakom kameran men också för att jag faktiskt tycker det är lite obekvämt. Men när vi vaknade upp den andra dagen i Paris så stod jag i en evighet kändes det som och väntade på E som fixade sitt hår, så fastnade en selfie på mobilen. Dag 2 var vår stora turistdag och målet var att se Eiffeltornet och att gå på Louvren. 
 
PS. Varning för att inlägget är en riktig bildbomb!
 
 
Men vi började med en promenad i solen för att hitta crepes till frukost. Vi bodde väldigt nära där terrordåden skedde förra året, konserthuset Bataclan var bara någon gata bort från vårt hotell och vi gick förbi den här minnsplatsen på torget i närheten. Så fruktansvärt. Det var väldigt påtagligt fortfarande med terrorattackerna, och jag tänkte på det varje gång vi t.ex. åkte tunnelbana. Det är ju så dumt att gå runt och vara rädd, risken är ju så liten att man råkar ut för något sådant, men jag kan inte hjälpa att jag kände mig lite spänd ändå. Den känslan minskade inte direkt när man överallt såg patrullernade militärer med stora automatvapen. Det kanske får en del att känna sig tryggare, men för mig har det motsatt effekt faktiskt. 
 
 
Nåja, mot trevligare saker. Jag och den här gulliga killen var på bra humör och tog tunnelbanan till Eiffeltornet. Så turistigt, men ändå coolt! Tror jag kan ha pipit till lite när vi rundade ett hörn och det här plötsligt var vyn framför oss. Jag såg en bild häromveckan från exakt samma vinkel, fast nu blommade alla träden vilket var så fint!
 
 
Vi bestämde oss för att åka upp i tornet trots köer. Men det var faktiskt inte så farligt, vi stod i kö i kanske 40 min innan vi fick åka upp i hissen. Vi åkte inte ens allra högst upp, men hjälp vad högt det var! Jag brukar normalt inte ha någon höjdskräck, men det var lite läskigt att ställa sig precis vid kanten ändå. Väl uppe såg utsikten ut såhär, magnifiqué! Vi hängde där uppe ett tag, fotade, kollade på utsikten åt alla håll, tog en kaffe och resans första macaron, innan vi bestämde oss för att åka ner igen.
 
 
#Turistkillen
 
 
Vi såg årets första starar! Vimlade av dem i parken nedanför tornet, tillsammans med en massa överviktiga duvor. Förra veckan såg jag starar på SUs gräsmatta, så de har hunnit komma hit också nu!
 
 
Så typisk gatuvy med röda markiser, små cafébord och rottingstolar! 
 
Efter en riktigt dålig lunch (torraste baguetten i världshistorien) så tog vi oss till vårt nästa turistmål, Louvren. Vi kom ändå ganska sent, kanske vid halv tre-tre tiden, och det var över en timmes kö för att gå in. Men, vi fick tips av en vakt att köpa en e-biljett, för det fanns en separat kö för e-biljetter som var helt tom. Så vi offrade lite mobildata för att göra det istället, men jag tror man kan göra det i förväg så jag rekommenderar verkligen att göra det innan (helst med tillgång till wifi...) för att slippa köerna. Fattar verkligen inte att inte fler gjorde det? 
 
Det är utan tvekan det största museum jag någonsin varit på, kan verkligen förstå att man kan spendera en hel dag där utan problem. Men, och det här är ett stort men, jag tyckte inte man fick ut jättemycket av besöket om man inte kan franska. Varenda liten skylt var på franska. Jag tror jag såg kanske tre skyltar totalt som hade någon som helst information på engelska. Åtminstone jag vill ju gärna vet vad det är jag kollar på och ha lite historik. Så här kommer ytterligare ett tips, det finns tydligen en audioguide man kan ladda ner till mobilen som jag tror var gratis. Det rekommenderar jag verkligen att göra om man inte kan franska och vill fatta något mer än vilket årtal föremålet är från. Men eftersom det inte fanns wifi hade jag ingen lust att slösa så mycket pengar på mobildata utomlands så vi gick runt och hoppades på att det snart skulle finnas skyltar på engelska, haha. 
 
 
Vi såg bland annat Aelxander Bard.
 
 
Och en jäkla massa andra marmorstatyer, som de här av Michelangelo.
 
 
Ett mikroskop från 1700-talet tyckte jag var kul, och så sjukt fint!? Jag vill ha ett! Alla mikroskop jag använt i skolan har varit  så fula och tråkiga :) 
 
 
Och så den största turistattraktionen av dem alla, och vad jag kunde se den enda inglasade tavlan på hela museet. Mona Lisa.
 
 
Alltså den här bilden på mig är så ful, men jag tycker den är kul och illustrerar trängseln krin Mona Lisa så bra, haha. Det var så SJUKT mycket folk, och alla ville ta en selfie med Mona Lisa. Jag fick armbågar i ansiktet och kunde knappt ta mig ut igen ur den täta folkmassan. Hatar verkligen sådan trängsel, jag får panik till slut när jag inte kan ta mig fram. Men ut kom jag och allt var väl!
 
 
Vi var redan jättejättetrötta i fötterna men fortsatte ändå vidare till de egyptiska avdelningarna där de hade en massa sarkofager.
 
 
Vissa var mer detaljerade, men alla var häftiga. Jag tycker gammal egyptisk historia är väldigt fascinerande! Men egentligen lite knäppt att Louvren (eller ok, Frankrike) har samlat på sig skatter från hela världen, det var otroligt mycket saker från Egypten men även en del från antika Grekland osv. Jag vet att i alla fall Grekland är sura och vill ha tillbaka sina grejer som England har på sina museum. Det känns ju inte riktigt OK att Frankrike och England åkte runt och plundrade massa länder på historiska föremål och nu ställer ut dem hos sig. Okej om de hade fått föremålen på lån från deras hemländer, men att det är plundringsländerna som äger sakerna tycker jag inte känns okej. 
 
 
Det häftigaste på Egypten avdelningen var ändå den här mumien, ca 3-4000 år gammal om jag minns rätt. Det går inte ens att föreställa sig hur lång tid det är alltså, svindlande. 
 
 
Men det jag kanske tyckte var allra roligast var de här stämplarna som man hittat, också från antika Egypten. Särskilt roligt eftersom jag har gjort en hel del stämplar på keramikkursen jag gick och så använde man den tekniken redan för flera tusen år sedan. FATTAR inte hur de lyckats få dem så detaljerade och perfekta dock!? Jag tyckte det var svårt att få till detaljerna som jag ville ha dem! Nu blev jag inspirerad att försöka göra mer detaljerade stämplar nästa gång!
 
Vi stannade på museet tills det stängde och då var vi så sjukt trötta i fötterna. De ropade ut i högtalarna att de stängde, men vi höll på att inte hitta ut utan fick vandra runt i flera långa korridorer och fråga om vägen innan vi hittade utgången. Så. Himla. Stort. Det var allt från Louvren, kom ihåg: köp e-biljett innan och ladda ner audioguiden på mobilen om ni inte kan franska!
 
 
Vi styrde stegen mot Marais, tog ett glas vin innan våra magar började kurra. Vi valde en restaurang lite på måfå, och oj vilket bra val vi gjorde! Det var den godaste maten vi åt på hela resan. Vi hamnade på en restaurang som hette Le second empire, som serverade både pizza och varmrätter. Rätterna kostade mellan 15-20 euro styck, vilket var väldigt prisvärt för hur bra mat det var. Jag åt en rumpstek med pepparsås och det var bland det bästa kött jag ätit? Det var inte direkt ett jättestort utbud på vegetariska rätter, men om man är köttätare så rekommenderar jag verkligen ett besök. Jag drack ett riktigt gott bordeaux till och allt smakade fantastiskt. 
 
Mätta och belåtna gick vi till baren The Lizard (också ett tips!) på samma gata som spelade riktigt bra musik. De flesta andra ställen vi tog ett glas på spelade random popradiomusik, men här spelade de precis vår musiksmak som går mer åt indiehållet. Dessutom riktigt trevliga bartenders! Vi började prata med två amerikaner som var där på en jobbresa och det slutade med att vi hade så himla trevligt att vi stängde stället. Jag hade lite dåligt samvete dagen efter, för att vi säkert i en halvtimme sa till barpersonalen att vi skulle gå när de ville stänga, men vi bara satt kvar... Eh. Jobbigaste gästerna? Äsch, det blev i alla fall en riktigt kul kväll! 
 
Ruth | HungryHeart.se

Åh, vad jag får Paris-längt av ditt inlägg!! Så himla mysigt (minus Louvren-trängseln) och dessutom var den där statyn helt sjukt lik Alexander Bard. Det skulle inte förvåna mig om han kuppat in den eller nåt! =D

Svar: Hahaha kan mycket väl tänka mig att han skulle ha kunnat gjort det!
Mikaela Puranen

Alicia

Så himla härligt, och mastigt! Haha, jag blir så himla trött av att semestra, men det är nog för att man håller så högt tempo hela tiden, för att inte tala om alla intryck! Louvren har jag också varit på för evigheter sen och fått ungefär samma intryck. Det blir för stort på något vis, man orkar liksom inte allt? Och Mona Lisa är så hysteriskt, det är typ mer värt att titta på uppståndelsen än att försöka få en glimt av målningen på hundra meters håll, haha.
Och jag skrattade rätt ut åt Alexander Bard ;)

Svar: Verkligen! Jag var såå glad att jag hade dagar kvar av påsklovet när vi kom hem så jag inte behövde gå direkt tillbaka till skolan, jag behövde några vilodagar! Och ja Mona Lisa var sjukt! Att inte fler människor får panik? Men nu har jag i alla fall sett den och behöver inte gå tillbaka dit haha :)
Mikaela Puranen

Wilda

Haha, Alexander Bard! Och älskar bilden med staren! Så häftiga upplevelser du delar med dig av! Gillar verkligen att du bjuder på dig själv med din Mona-Lisa selfie! Så mycket roligare än alla snygga selfies ;) Verkar som en ljuvlig resa! Måste skriva upp Mona-Lisa på min bucket list.

Svar: Hahaha, ja men lite får man väl bjuda på sig själv, tycker den visar så himla bra hur trångt det var, och särskilt med armbågen som jag fick i ansiktet typ direkt efter att bilden togs haha. Det var ljuvligt! Och då har jag inte ens visat dag 3 än som var den bästa dagen :D :D
Mikaela Puranen

Jess

Så kul att se och läsa mer från Paris! Louvren är verkligen något för sig, tror jag varit där tre gånger och känner mig inte klar på långa vägar. Tycker om statyerna, särskilt Michelangelos två slavar som du har med här och så Nike som står i trappan, så himla mäktig.

Svar: Jag tycker det blev lite för mycket, jag blev så överväldigad av storleken på museet (det är ju helt absurt hur stort det är)! Men det kanske är bättre andra gången man besöker det? Alltså tänk att det en gång var ett slott som någon rik adelsperson faktiskt bodde i? Fatta vad jobbigt om man glömt ett föremål längst bort i byggnaden och måste gå och hämta det haha. Fast man skickade väl säkert tjänstefolket, men ändå! Men om jag besöker det en gång till så tänker jag definitivt ha den där audioguiden så jag fattar vad det är jag ser på :P
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?