Växtfärgning med Art Lab Gnesta

 
För ett par helger sedan var jag på en workshop i växtfärgning som Art Lab Gnesta höll i, som en del i deras projekt Swamp Storytelling. Vi började dagen med att åka till ett kärr i Gnesta med Lina Sofia Lundin som expert på naturlig textilfärgning och biologen Hans Rydberg från Naturskyddsföreningen. De berättade om olika växter som finns i våtmarker, hur våtmarker egentligen fungerar och så samlade in vi in växtmaterial att färga med!
 
Våtmarker är en speciell sorts miljö och man brukar dela in dem i typerna mosse och kärr. Den stora skillnaden mellan dem är hur tillförseln av vatten ser ut, ett kärr får vatten både via grundvatten och omgivande marker medan en mosse endast får vatten via regn. Det här gör också att mossen får ett lägre pH än kärren, vilket påverkar vilka växter som finns där. Så genom att kolla på vad som växer på en plats kan man säga ganska mycket om en miljö, vilket såklart inte bara gäller våtmarker.
 
 
De här små röda sileshåren är en typisk våtmarksväxt som ofta växer på tuvor av vitmossor. Vitmossor kan ta upp riktigt stora mängder vatten (detta p.g.a de till stor del består av döda celler vars uppgift är att att lagra vatten) och när man går i en våtmark täckt med vitmossa så går man på 90 % vatten, vilket är ganska häftigt. Hur som helst så innebär det också att det inte finns särskilt mycket näring i tuvorna. Därför har sileshåren löst det genom att få i sig näring på ett annat sätt, de är nämligen köttätande växter som äter insekter! 
 
 
Ok, slut på biologinörderier! Alicia med sitt eldiga hår var också med på workshopen, och gänget bestod mest av textilkonstnärer och en del textillärare. De växter vi plockade med oss från kärret var ljung, klibbal och vass!
 
 
Tillbaka på Art Lab Gnesta åt vi en lunch med Jessica som jobbade med utställningen innan började vi koka upp baden vi skulle färga textil i, både med våra egenplockade växter och med en del som Lina Sofia hade med sig. Medan det kokade upp till rätt temperatur pratade vi om Art Lab Gnestas projekt Swamp Storytelling och Lina Sofia delade med sig av sina kunskaper om växtfärgning och visade lite exempel. 
 
 
Sedan var det äntligen dags att börja färga! Det här röda badet var med krapprot! 
 
 
Vi fick lite små tygbitar att leka med och testa olika saker för att få fram mönster i färgningen. Här har jag lagt in kulor i tyget, som jag sedan virat och satt gummisnoddar om. Det ser lite ut som en mumie? Jag testade även en sorts shiborivikning och lite andra improviserade vikningar. 
 
 
Gurkmeja gav den här härliga gula färgen!
 
 
Såhär blev tygerna när vi tog upp dem ur badet efter någon timme! Normalt är jag inte så svag för gult, men de här gurkmejagula nyanserna var så himla vackra! Krapproten gav de mer rosaröda nyanserna. Vi färgade silke, bomullstyg och ullgarn om jag minns rätt, och de olika materialen reagerade olika och fick olika nyanser. Våra kärrväxter gav olika sorters beige och ljusgröna nyanser! 
 
 
Såhär blev min "shibori"-vikning (fail) på den rosa till vänster och min kulmumie på den rosa till höger! Det var verkligen så kul att få testa på tekniken och så inspirerande workshop. Jag köpte Lina Sofias bok Naturlig färgning och kommer definitivt testa på det här igen! Trött av alla intryck och lärdomar så tog vi en promenad hem till Jessica och hennes fantastiska hus Rosenhed, men nu tror jag inte ni orkar se fler bilder i ett och samma inlägg så vi tar en paus här!
Alicia

Åååh vad kul att se din tolkning av dagen! Och haha på att vi bägge tog nästan samma bild (den första, på Lina Sofias händer och baldersbrån). Det var så extra fint att vara där med dig som kan så himla mycket redan innan, och jag får ut dubbla mängder av att läsa ditt inlägg nu. Så himla intressant! Naturen <3

Svar: Haha jag vet, såg det! Men ville ändå ha med den bilden pga gillar den :) Men vad roligt att höra <33
Mikaela Puranen

Lund Johanna

Gudars så kul det såg ut. Det finns så himla mycket kul kreativt man (jag alltså) skulle vilja kunna!

Svar: Jaa verkligen! Därför jag älskar att pröva på nya tekniker också, så himla kul!
Mikaela Puranen

sandra

Vilken rolig kunskap att kunna ha alltså. VIll också lära mig! Men mest vill jag se del två av det här inlägget nu :D

Jessica

Hallåååååååå alltså <3 Så himlahimlahimla fiiiiiiint!!! Älskar alla bilderna och hur du fångat dagen! <3

Svar: Dagen och kvällen innan var fiiiiiiiiiiiiiin!!!
Mikaela Puranen

Form&Känsla

Härliga färger, tänk att de finns i naturen för den som vet var och hur!
/Linda

Svar: Eller hur, så inspirerande tyckte jag!
Mikaela Puranen

Karin

Men vilken rolig och mysig dag det låter som! Och jag tycker mönstret på den misslyckade shiborivikningen blev riktigt fint, även om det kanske inte blev som du tänkte! :)

Svar: Det var det verkligen! Tack! Ja, fult blev det ju inte, men hade förväntat mig något annat :)
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?