6 timmar i Helsingfors

 
Jag och min syster gav mamma och pappa en kryssning till Helsingfors i julklapp, och förra helgen var vi iväg hela familjen + min systers sambo. E skulle egentligen också ha följt med, men han blev sjuk och febrig dagen innan. Vi åkte på lördag eftermiddag och var framme i Helsingfors kl 10.00 morgonen därpå. Jag hade faktiskt aldrig varit i Helsingfors innan, trots att jag är halvfinsk. Vi brukar alltid åka upp till min mammas släkt direkt och de bor på ungefär samma höjd som Umeå. Nu skulle vi i alla fall spendera 6 timmar i Finlands huvudstad!
 
 
Vi började med att promenera mot innerstan och så passerade vi den här kyrkan som jag inte alls tyckte såg skandinavisk ut. Jag trodde det var en kvarleva från när ryssarna hade ockuperat Finland, men tydligen inte! Utan det var samma arkitekt som hade ritat träkyrkan i den lilla lilla by min mamma är från. 
 
 
Här är hon, min mamma. Det snöade prick hela dagen och var allmänt kallt. Pappa klagade efter typ en kvart att han frös om öronen så vi fick gå och leta upp en mössa för att få tyst på honom :)
 
 
Såhär ser det ut när man ger mamma kameran. Alltså... Trots att jag hade satt på live-view och väldigt tydligt sa att hon skulle hålla in slutarknappen halvvägs så att kameran kunde hitta fokus så blev det inte bättre än såhär, haha.
 
 
Eftersom vi var där en söndag så var det mycket som var stängt. Vi hade tänkt gå och kolla i lite olika second hand affärer och loppisar, men vi hittade bara en som var öppen som låg i stans ishall. Det var väldigt, väldigt mycket kläder, vilket jag inte alls kände att jag var sugen på att kolla på just då tyvärr. Men jag kom inte hem helt tomhänt, men fynden kommer i ett separat inlägg!
 
 
Därefter gjorde vi ett besök på stans naturhistoriska museum!! Det går alltid hem hos mig, planerar att göra ett besök på naturhistoriska i Paris också när vi är där! De hade i alla fall en hel utställning med skelett. Tycker det är så himla fascinerande, vackert och makabert på samma gång. Vi fick lära oss känna igen olika kranium på svenska däggdjur när jag läste en kvällskurs i faunistik och det var väldigt intressant! Här ser ni i alla fall en ren!
 
 
En örn om jag inte ser fel!
 
 
Små apor.
 
 
Ett av skelettrummen.
 
 
De hade flera fina utställningar, bl.a. en om klimatförändringar som var väldigt intressant, och så massa gulliga djur i jättefina montrar med deras naturliga miljö. Museet i Uppis har bara de uppstoppade djuren i tomma montrar, det här var så mycket finare att se på! 
 
 
Inget naturhistoriskt museum utan lite dinosaurier! Och en t-rex-syster tydligen... Det här rummet hann vi dessvärre bara hasta igenom, för vi var tvungna att börja promenera tillbaka mot hamnen. 
 
 
Är det lag på att naturhistoriska museum ska vara i fina stenbyggnader med snygga trappor eller? Känns som alla jag varit i har det gemensamt! Fint i vart fall. Loppis, museum plus en fika som inte fastnade på bild var ungefär det vi hann med under vår dagstur till Helsingfors! Nästa gång tänker jag att besöket inte ska infalla på en söndag så att alla loppisar är stängda, utan kanske en lördag istället! Det är nog ännu trevligare när det inte är svinkallt och snöar på en hela dagen också. Det ska finnas några fina skärgårdsöar att besöka men det lämpar sig nog bäst på sommaren. Hur som helst så var det en kul minitripp och jag tror mamma och pappa var nöjda med sin julklapp med!
 
Sandra

Vad roligt att göra en sån liten trip som ändå innehåller nytt land, ny stad och att få utforska den ihop med sin familj :) Mysigt!

Alicia

Haha åh, snön fick det ju att se såå mysigt ut!! Och alltså Naturhistoriska <3<3<3 Vill gå på dem alla! Jag var ju SJU timmar i Helsingfors (hehe) förra sommaren och tog två varv på Tove Janssonutställningen och ett varv genom varenda butik med Mumingrejer så det var en lite annorlunda resa :) Nästa gång får jag inte missa Naturhistoriska!

Svar: What, Tove Jansson utställning hade jag velat se! Men den kanske inte var kvar längre ens? Får kolla upp ifall det blir ett till besök! Vi var i en muminbutik, men tyckte det var så dyrt så blev inget köp :) Fast var lite sugen på en termos!
Mikaela Puranen

Ruth | HungryHeart.se

Men gud vad kul! Jag är så himla sugen på att åka till Helsingfors. Har sagt länge att det blir nästa nya storstad jag skall besöka.
För övrigt verkar du ha så mysig familj. Alltså, din pappas kalla öron och din mammas kameraskills... <3

Svar: Haha, de har sina roliga stunder ;)
Mikaela Puranen

Lund Johanna

Jag var på en liten tur till Helsingfors med mamma också en gång. Vi slutade ute i något buskage utanför staden för att vi nog inte är så storstadiga ändå. Men det var väldigt mysigt det med. Tror Helsingfors har potential!

Svar: Haha, vad kul! Jag gillar buskage med! Särskilt om det gömmer sig lite roliga djur och fåglar där kanske :D
Mikaela Puranen

Borgmästaren

Vad roligt att din mamma ser så himla mammig ut, dvs min mamma ser också ut så. Utmodellen av mammor om du frågar mig. Själv kommer man säkert att hamna i närheten av det också om några år. Verkar som ni hade en toppendag men synd på loppisarna.

Svar: Haha, det känns som många mammor har en liknande mammastil faktiskt!
Mikaela Puranen

Wilda

Haha, alltså folk som inte kan fotografera!! Hopplöst. Men roligt också. Superfina bilder! Vill hemskt gärna besöka Helsingfors någon gång. Jag har inte hängt i Finland alls, trots att jag till och med har rötter därifrån. Tack för påminnelsen om att lägga till på bucket list!

Svar: Hahaha ja! Det finns en bild från typ 2009 när vi var i Grekland med familjen där min syster står och visar med händerna att tryck ner knappen halvvägs, jag har inte förstått vad hon försökte säga förrän nu! Men mamma har alltså inte lärt sig sedan dess :P
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?