DIY virkad sittpuff

 
 
OBS bloggen har flyttat! Läs istället inlägget HÄR.  http://www.mikaelapuranen.se/2016/01/2016_january_diy-virkad-sittpuff/
 
 
 
 
Äntligen har jag blivit färdig med mitt andra virkprojekt som legat halvfärdigt i ett par månader! Första gången jag virkade något så blev det den här korgen, men nu gav jag mig på att virka en sittpuff! Dessutom så gjorde jag mönstret själv! Jag utgick ifrån den ungefärliga grunden till hur jag virkade korgen men minskade maskorna efter lämplig höjd för att stänga igen puffen. Följ beskrivningen för att virka en egen!
 
 
Du behöver:
  • Tjockt garn, jag har använt det här garnet från lankava.se i färgen oblekt med guldglitter. Det gick åt ca 3 nystan. Annat garn som kan passa är zpagettigarn eller ribban xl som båda finns att köpa på bland annat panduro.
  • Virknål nr 7
  • Täcken eller kuddar som fyllning
 
Gör såhär:
Jag har virkat med stolpar hela vägen, för att det är en av de få maskor jag kan och det går snabbt att virka något eftersom maskorna blir så höga! Allt som går fort att göra gillar jag! Total tid för projektet uppskattar jag till kanske 10 timmar, men eftersom jag var tvungen att repa upp och göra om ett par gånger innan jag kommit på hur jag ville ha mönstret så är det lite svårt att säga.
 
FÖR ATT LÄSA MÖNSTRET KLICKA HÄR! Bloggen har flyttat!
 
 
 
 
 
 
Färdigt! Jag är sjukt nöjd med slutresultatet och älskar verkligen guldglittret i garnet! Det går säkert utmärkt att använda vilket trikå/t-shirtgarn som helst, men efter att ha virkat med både detta garn och Zpagetti-garn så måste jag säga att jag föredrar det här från Lankava. Det är inte riktigt lika mjukt utan ger mera stadga till virkningen. Nackdelen är att det är lite dyrare och att Lankava är en finsk webshop så det blir lite i fraktkostnad, men jag tycker att det var så värt det! Jag har ett nystan kvar av garnet, har ni något förslag på vad jag ska virka av det? En kudde kanske?
 
 
 
ENGLISH TRANSLATION
 
THE BLOG HAS MOVED, READ THE DESCRIPTION FOR THE POUF HERE.
 
You'll need:
  • About 3 skeins of a bulky yarn, I used this from Lankava
  • Crochet hook 7
  • Blankets or pillows to fill the pouf

så fin

Ruth | HungryHeart.se

Alltså, du är ju helt makalös! Jag kan liksom inte fatta att det här är den ANDRA saken du någonsin virkar och så gör du dessutom ett eget mönster, ett stort projekt och till råga på allt ser den helt smashing ut! Hatten av, du är grym!!

Svar: Åh tack Ruth! Vem hade kunnat ana att virkning inte behövde vara jättekomplicerat? :D Nu vet jag bara inte vad jag vill virka härnäst, kanske en filt eller en kudde? Eller så kanske jag ska lära mig fler maskor än bara stolpar och luftmaskor :) :) :)
Mikaela Puranen

Stina - Stinas tillvaro

Men wow, så himla fint! Helt otroligt att det är det ANDRA du virkar?! Så bra gjort :D

Svar: Tack Stina! :) Haha, jag vet! Lite stolt, även fast det faktiskt var väldigt enkelt :)
Mikaela Puranen

Pernilla

Wow så fin! Det ser inte ut som det är någon som virkar för andra gången som har gjort den. Verkligen imponerande och inspirerande!

Svar: Tack! Helt såld på virkning nu, det var mycket enklare än jag hade trott, nu är bara frågan vad jag ska göra härnäst!
Mikaela Puranen

Klara

vad fin, avancerad och proffsig den ser ut! superbra diy ju!! :)

Svar: Tack! Den är verkligen inte avancerad att göra dock, det var förvånansvärt enkelt faktiskt! :)
Mikaela Puranen

Sandra

Men shit, superfin ju! Är lite sugen på att göra en liknande själv faktiskt för jag har börjat virka lite de senaste veckorna. Kanske får ha detta som projekt sen när jag slutar jobba :)

Sandra

Men shit, superfin ju! Är lite sugen på att göra en liknande själv faktiskt för jag har börjat virka lite de senaste veckorna. Kanske får ha detta som projekt sen när jag slutar jobba :)

Svar: Kör bara! Perfekt sysselsättning ju om du ändå måste ta det lugnt och så med graviditeten :)
Mikaela Puranen

Wilda

Alltså jäklar vilket tålamod! Borde lära mig virka någon gång. Kunde det en gång i tiden. Så häftigt att du gjorde klart den också! Bra kämpat och så snyggt resultat!

Svar: Tack! :* Nu kan jag visserligen bara två maskor, luftmaskor och stolpar, men det räcker ju för att göra en sån här uppenbarligen! Och det var så mycket enklare än jag hade trott att virka! Så tror det går lätt för dig att lära dig igen :)
Mikaela Puranen

Jess

Wow! Så imponerad över att du lärt dig virka och gör en sittpuff bara sådär som ditt andra virkprojekt. Riktig snygg!

Svar: Det var faktiskt förvånansvärt enkelt, det är ju bara en typ av maska egentligen om och om igen fast olika antal :P Tack!
Mikaela Puranen

Sandra Leone

Megafin och vilket tålamod du har!

Sandra

Jag känner att jag måste kommentera igen faktiskt. Vad grym du är, Mikaela. Så himla snyggt!

Svar: Tack Sandra! :*
Mikaela Puranen

Alicia

Men alltså vilken jädra fena du är på virkning! Naturbegåvning, det är helt uppenbart! Helt obegripligt hur du kan freestyla fram ett eget mönster på andra försöket - jag är så imponerad så jag känner mig lurad! FIN är den också! Jag skulle vilja ha en puff i vardagsrummet hum hum hum hum... :)

Svar: Äsch, det vet jag inte! Hade lite lite lite hjälp från min kära mor med ;) Men det var mest trial and error, först gjorde jag den för liten när jag började virka uppåt så det var bara att repa upp och göra botten större och prova igen. Och testa hur många jag skulle öka och minsk med för att det skulle bli bra. För att stänga igen så gjorde jag nästan likadant med antal minskningar som jag hade gjort när jag ökade på botten fast i omvänd ordning, så det var inte så svårt att klura ut. Är förvånad över hur lätt det gick faktiskt, haha.
Mikaela Puranen

Anonym

Hej! Så fin puff!:) är det du som gjort mattan oxå? Har du mönster du vill dela?;) tack på förhand!

Svar: Hej! Den har min mamma virkat :) Mönstret till mattan finns här: http://www.lankava.se/epages/garnvaruhuset.sf/sv_SE/?ObjectPath=%2FShops%2F2014022002%2FProducts%2Fmidsommarmatta
Mikaela Puranen

Vicky

wow! absolut inte ett projekt för en icke-diyare som mig, men WAOW vilket imponerande projekt!!

ISA

hihi åh vad söt den var! ser riktigt avancerad ut enligt mig, du kan du :))

Svar: Tack! Det var dock enklare än jag trodde :)
Mikaela Puranen

Nike - inredning, trender och studentliv

Så himla fin! Och bra och tydlig beskrivning. En sån ska jag ge mig på någon gång framöver :)

Svar: Tack! Vad kul, vill gärna se resultatet :D
Mikaela Puranen

Sandra'

vad fint det blev :)

Så glad att jag hittade hit igen, nu jäklar ska här virkas sittpuff!

Svar: Vad roligt! Blogga gärna om den sen och länka, vill se! :D
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?