MONTHLY MAKERS VÄXTER

 
Den här månadens Monthly Makers tema är växter, och ett av mina favoritteman någonsin! Som jag skrev i inspirationsinlägget för månadens tema så skapar jag väldigt ofta saker som kan tolkas in i tema växter, så det var inte alls svårt att komma på idéer till det här temat! Jag har ca 45-50 inomhusväxter och odlar på balkongen utöver det, och på min instagramfeed så syns det en växt på ungefär var tredje bild eller mer liksom, så det är helt enkelt en central grej i mitt liv! 
 
Det jag har skapat den här månaden är två stycken provrörsvaser i betong! Det man behöver för att göra likadana är en form att gjuta i (jag hade en rund liten hink och en avlång plastform av okänt ursprung), finbetong, olja + pensel och provrör! Man kan återbruka rören som vaniljstänger ofta kommer i, men jag behövde så pass många att jag handlade på Material i Stockholm, de här provrören kostade bara 6 kronor styck så jag köpte på mig ett helt gäng för framtida projekt också!
 
 
Den runda vasen gjöt jag i samma hink som jag gjorde min adventsljusstake i. Jag började med att olja in hinken noggrannt för att betongen ska släppa lättare när gjutningen är färdig. Därefter blandade jag till betongen och fyllde hinken till en lagom höjd. Om man inte vill ha luftbubblor i betongen (som också är fint!) utan en slät yta så bör man skaka formen tills det inte längre kommer upp några bubblor på ytan. Jag var inte supernogrann den här gången och har lite bubblor på sidorna, men det bidrar bara till det lite hårdare utseendet betong kan ge.
 
Det sista steget är att trycka ner provrören i betongen i den formation man vill ha dem. Jag hade sex rör som jag placerade i en ring och så ett sjunde rör i mitten. Efter någon timme tittade jag till rören eftersom saker man trycker ner i betong ofta tenderar att flyta upp, så man kan behöva trycka till dem igen efter någon timme innan betongen har stelnat för mycket. 
 
 
Det tar ca 3 dagar för betongen att brinna och sedan kan man plocka ur den ur formen. Men det var inte det lättaste den här gången! Trots att jag hade oljat in formen ordentligt satt det som berget. För det mesta brukar betongen släppa bara man vänder gjutningen upp och ner och eventuellt slår lite på botten av formen, men inte denna gång.
 
Det finns olika knep för att få loss betongen ur formen när den har fastnat. Det första jag testade var att låta hinken stå upp och ner i ett dygn och hoppas på att gravitationen ska göra sitt. Det fungerade inte den här gången. Ett annat sätt är att hälla varmt vatten på utsidan av formen så att plasten mjuknar och det lättare går att vicka på formen och på så sätt få in luft under betongen. Det gick inte. Så till sist tog jag en liten kniv och tryckte in mellan betongen och innerkanten på formen för att på så sätt få in luft. Det kändes lite bättre, men betongen lossnade fortfarande inte riktigt. Så det sista jag gjorde var att hälla vatten i formen, och med knivens hjälp se till att det rann ner på sidorna av formen och förhoppningsvis under betongen med. När jag sedan vände hinken upp och ner sa det plopp och ut kom min vas! Ibland krävs det lite tålamod och våld för att få loss sina gjutningar, men för det mesta brukar de släppa betydligt enklare!
 
 
Kniven lämnade dock lite märken på kanterna som man kan se på bilden ovan. Det är inget som stör jättemycket men jag funderar på om jag kanske ska måla betongklumpen vit om det inte går bort vid rengöring eller sandpappring. Eller kanske bara en vit övre kant? 

 
Den avlånga vasen gjöt jag i en plastbytta som mamma hade sparat för gjutning, men ingen av oss minns var den ursprungligen kom från. Man kan också gjuta i t.ex. mjölkpaket för att få en avlång form! Tillvägagångssättet är prick likadant som för den runda vasen. Det positiva med en genomskinlig form är att man ser luftbubblorna i betongen och på så sätt kan vara säker på att man skakat bort tillräckligt många, om man nu inte vill ha den bubbliga looken.
 
 
Även den här gjutningen satt som sten trots inoljning! Inget tycktes funka (se film på min instagram!) så till sist fick vi faktiskt ta sönder formen för att få ut vasen. Trots att jag gjutit hur mycket som helst förut så är det inte alltid helt lätt! Så kanske är ett mjölkpaket en bättre form för att gjuta avlånga vaser ändå, de är i alla fall mjuka och lätta att riva upp! 
 
Hur som helst så tycker jag verkligen om slutresultatet på båda vaserna! När sommaren är slut och man inte längre kan plocka in blommor från trädgården och naturen så kommer de att fungera minst lika fint som sticklingsvaser! 
 
 
Monthly Makers är en utmaning för dig som vill komma igång med eller utveckla din kreativitet. Under 2016 lanserar vi tolv gemensamma månadsteman för dig att inspireras av, utmanas och skapa utifrån. I juni är temat växter och Beata är värd. Kommentera detta inlägg hos Beata med en länk till ditt bidrag för att vara med. Deadline är den 28 juni!
 
Vi som driver Monthly Makers är AliciaAnna MaríaAnnicaBeataBeatriceElsaJessica, jag, RuthSandraStina och Wilda. Inspireras, skapa och utvecklas med oss under hela året!
 
Du hittar oss på facebookinstagrampinterest och på monthlymakers.com.
Anna María

Vad fint Mikaela! Kul att du fick kombinera det med betong också :)

Svar: Tack! :) Jättekul, slänger in betong i flera teman i väntan på ett betong-tema ;)
Mikaela Puranen

Jessica

SÅÅ snygga vaser, Mikaela!!! Älskar provrören och betongen ihop, och de "mjuka" blommorna ihop med den hårda betongen! Fantastiskt!!

Svar: Tack, hälsar Gahan. Hahahaha
Mikaela Puranen

Alicia

Men alltså sååå fint, Mikaela! Kommer bli helt fantastiskt med sticklingar i! Och så roligt att få ta del av dina betongäventyr, haha. Skönt att det kan krångla även för en mästare ibland, men förtroendeingivande att resultatet ändå blev bra :) Jag måste säga att jag gillar knivmärkena på sidorna! Känns lite som med ojämnheter i glasyr - att det förhöjer känslan av handgjort och unikt!

Svar: Tack!!! Ja, du kanske har rätt med knivmärken, kanske ska låta dem vara ändå! Ja, det blev iofs ett litet missöde som inte syns på bilden, men ett av de nedre hörnen på den avlånga vasen blev lite avslaget när jag slet ur den ur formen till sist när den började släppa haha.
Mikaela Puranen

Silje

Vakkert! De enkle og fine rørene mot den mer grove og røffe betongen er bare så tøft! Digger idéen og ikke minst resultatet :)

Svar: Tack snälla Silje! :)
Mikaela Puranen

Stina | Stinas tillvaro

Så snyggt och så MIKAELA :) Köpte också mina provrör på Material, blev så glatt överraskad när jag klev in där första gången, så mycket bra saker till helt ok priser :)

Svar: Taaack Stina! Kul att dom känns jag! :D Verkligen! Köpte några fina ljusmanchetter eller vad det heter i mässing som jag ska gjuta ned också tänkte jag! För några kronor styck bara de med!?
Mikaela Puranen

Jenny

Älskar verkligen kombon blommor och betong! Det hårda och det sköra liksom.
Tokfina bägge två, men fastnade direkt för den avlånga! Som en sorts adventsljusstake fast för blommor. Så mysigt!

Svar: Tack tack :D Jag gillade den avlånga bäst först också, men den runda växer på mig, nu kan jag inte klart säga vilka som är min favorit längre :)
Mikaela Puranen

Lovisa

Vilken bra idé! Gillar framförallt den avlånga, skitsnygg!

Svar: Tack! Kul att du tyckte om den! :D
Mikaela Puranen

Ruth | HungryHeart.se

Ååååh, vad fina de blev och så Mikaeliga! Superfin kombo med hård betong och skört glas. Dina tips på hur man får ut trilskande betong skall jag spara.

Svar: Tack snälla Ruth, så kul att både du och Stina tycker att vaserna är "jag" :) Fint att höra! Ja! Ska nog göra ett helt inlägg om det för det är en av de mest googlade fraserna folk hittar hit på! :P
Mikaela Puranen

Wilda

Hjälp vad jag vill gjuta på en gång nu! Så inspirerande beskrivet och så vackert resultat! Känns ju så enkelt att få till när du beskriver det. Så vackert med kontrasterna. Angående det att få ut betongen med att vända den upp och ner - är inte betongen jättetung jämfört med provrören? Hur gör du så att glaset inte går sönder?

Svar: Tack tack tack! Hoppas du får gjuta snart för det är så kul! :) Ja, alltså vända upp och ner och låta den stå är ju faktiskt inte optimalt för just det här projektet, så det var kanske tur att den inte trillade ur, haha. Men oftast brukar de inte lossna direkt då, men när man dagen efter kommer och släpper formen i marken en gång så har gjutningar lossnat tidigare för mig i alla fall. Men när jag försökte banka ut den här så höll jag emot med handen för att fånga upp vasen. Plus arbetade på mycket låg höjd över mjuk gräsmatta för säkerhets skull! Hoppas jag förklarar någorlunda! :P
Mikaela Puranen

Jess

Så himla fina! Gillar verkligen kombinationen i den hårda betongen och de sköra glasen och mjuka växterna. Tänker att det kommer bli superfint att sätta kvistar i på hösten, eller påskris på våren.

Svar: Tack!! Åh men ja vad fint med idén om påskris! Har nästan aldrig påskris för det är så många grenar och vi har typ inget pynt, men om det bara är några få grenar i de här vaserna så kan det nog bli lagom här med :D
Mikaela Puranen

lopplisa

Men så himlars läckra dina vaser blev!! Fröjder för ögonen!

Svar: Tack tack!
Mikaela Puranen

Julia

Så fina, älskar småvaser! Kan varieras i oändlighet! Tror det kan bli fint att ha en vit kant på den runda vasen!

Svar: Tack! Ska fundera på kanten, vet inte riktigt vad jag tycker om den än :)
Mikaela Puranen

Form&Knsla

Vad fint att samla flera små vaser/blommor, som en sommaräng!
/linda

Svar: Tack! :)
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?