Paris dag 3 - Montmarte, konstnärer, sol och klichéer

 
Den tredje och sista hela dagen i Paris (se dag 1, dag 2 och Paris-filmen) var också den bästa, trots att vi var väldigt trötta och sega efter barhänget kvällen innan. Vårt mål för dagen var att åka till Montmarte, och efter en frukostcrêpe tog vi tunnelbana till Blanche. Vi hade sett ut ett ställe vi ville besöka, men direkt när vi kommer upp ur tunnelbanan så var Moulin Rouge där som vi egentligen inte tänkt gå till. Så då kunde vi bocka av att ha sett det också, åtminstone utifrån. Det var mycket mindre än jag trodde däremot? Men min enda referens är egentligen filmen Moulin Rouge så att.... :)
 
 
Men det vi egentligen skulle besöka var ett café på en tvärgata till Moulin Rouge. Vi båda tycker jättemycket om filmen Amelie från Montmarte, och det här är caféet hon jobbar på i filmen. Så kul att ha sett det i IRL! 
 
 
Våra magar var inte nöjda efter fikat på cafét så vi köpte med oss några macarons, för det måste man äta när man är i Frankrike, och promenerade runt i kvarteren. Så himla mysigt område, skulle lätt vilja bo där någonstans om jag skulle flytta till Paris!
 
 
Vi satte oss på en parkbänk i en park med den här väggen som det stod jag älskar dig på massor av olika språk. Paris - kärlekens stad eller vad är det man brukar säga? Mysigt hur som helst!
 
 
Vart man än vände sig fanns fina fasader och vyer att fota!
 
 
Så kom vi fram till det här torget där massor av konstnärer säljer målningar och gör personliga porträtt på beställning. Det var så imponerande att se dem arbeta, hur snabbt de kunde få till bilden så att de såg ut som personen som satt framför dem. Porträtt är inte min starkaste sida direkt, men jag tycker det är kul och blev inspirerad till att öva mer på det efter att ha studerat konstnärerna här en stund.
 
 
Det var inte bara porträtt som målades på plats, det var många som satt och målade nya tavlor samtidigt som de sålde sina verk. Den här äldre mannens fågelakvareller på nedre bilden tycker jag var så fina! Jag hade så gärna velat köpa någon tavla, men även om de inte var särskilt dyra alls för det hantverket så hade vi inte riktigt 70-100 euro över att spendera på konst tyvärr. Men bara att få gå runt här var så himla fint och en av de absoluta höjdpunkterna på hela resan!
 
 
Det var den soligaste dagen på vår resa och uteserveringarna var mer packade än i vanliga fall med solnjutande människor. Vi hittade istället en glassbar och köpte så otroligt god glass! Vi promenerade vidare och hittade fram till...
 
 
...Sacre Cour! 
 
 
Vi struntade i att gå in för att det var så långa köer utan satt istället på trappan med vår glass och utsikt över hela Paris. Så himla mysigt! Det var nästan bara skönt att vi var rätt sega i huvudet och inte orkade göra så mycket, vi satt bara i solen och njöt i säkert en timme.
 
 
Jag var bara tvungen att ta den här bilden när jag såg den här vyn! Så klyschigt fint, ett par sittandes på en bänk och myser med Eiffeltornet i bakgrunden. 
 
 
Och apropå klyschor och klichéer, det här var nästan för mycket. Det var massvis med gatumusikanter runt om i Montmarte, och särskilt dragspel förknippar i alla fall jag med Paris. Så går vi på en gata och ser den här mannen som spelar dragspel och så börjar han spela temat från Amelie-filmen. Det var nästan så att det inte kändes verkligt för det var så klichéartat, men himla fint!
 
 
Och med den här vyn säger vi adjö till Paris för den här gången. Jag är sjukt sugen på att åka tillbaka, jag tyckte så mycket om staden och det finns så mycket mer jag vill hinna se. Vi hann inte göra mycket dagen därpå eftersom vårt flyg gick vid ett, men vi hann ett litet stopp på butiken Merci som Elsa rekommenderat. Jag köpte en jättefin liten kruka, men den åkte i golvet och gick i tusen bitar när jag hade födelsedagsfest :( Så jag måste helt enkelt åka tillbaka, om inte annat för att köpa en till kruka, haha. Nä, men jag är så sjukt glad att vi hade möjligheten att åka hit överhuvudtaget, jag har verkligen längtat efter att resa någonstans i flera år nu. Och äntligen blev det av! 
 
Vicky

älskar också amélie, men var inte så superimpressed med caféet irl .... sacré soeur däremot! så fint så fint jisses.

Svar: Nä, cafét var inte så mycket att hurra för egentligen, men kul att ha sett ändå :)
Mikaela Puranen

Ruth | HungryHeart.se

Det ser suuuupercharmigt ut! Jag är lite extra avis på att ni ätit riktiga, franska macarons. Jag är en riktig macaronsnörd och kan inte helt smälta att jag aldrig ätit Ladurées macarons. Det står helt klart på min bucket-list!

Svar: De från Ladurée var faktiskt något särskilt, vi orkade inte åka till kvarteren där butiken låg enbart för den sakens skull, men de hade en liten minishop på flygplatsen och det var de godaste macaronsen vi åt på hela resan! De vi åt uppe i Eiffeltornet kommer på andra plats :D
Mikaela Puranen

Jess

Men gaaah, gick ni inte in i Sacre Coeur heller?! Nästa gång säger jag bara, då måste ni ;)

Svar: Hehehehe, nej :) Om vi hade varit lite mindre bakis så hade vi kanske orkat köa, men ja nästa gång ska vi definitivt gå in i kyrkorna också!
Mikaela Puranen

Maja

Åh vilken härlig resa ni ser ut att haft! Längtar så till vi åker i slutet på maj, sjuttioelfte gången för mig ungefär men älskar det lika mycket nu som de första besöken.

Svar: Gud vad härligt!! Det var första gången för mig, så längtar efter att åka tillbaka och upptäcka mer :D
Mikaela Puranen

Wilda

Åh vilka härliga bilder! Speciellt den med paret och Eiffeltornet. Så himlans fint! Längtar efter att åka till Paris. Amelie-filmen är ju fantastisk och så himla fint att ni var där och att musikanten spelade just den låten. Romantiskt!

Jessica

Oh vad fint! Jag och min kille var i Paris förra våren och det var så himla vackert allting. Vi gick också till Montmartre och besökte Amelie-fiket. Dock tog vi varsin typ drink, så himla god var den! Var så himla kul att vara där. Fint med bilden på paret!

Svar: Åh vad härligt! Vi var fortfarande ganska bakis haha, så vi var INTE sugna på drinkar men kanske vid nästa besök :D
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?