Tropiska växthuset

 
Nä, hörrni. En sån här grå, trist novemberdag med slask ute tycker jag det är läge att kolla på lite bilder från sensommaren när jag var och besökte det tropiska växthuset i Botaniska Trädgården här i Uppsala. Jag behöver i alla fall påminnas om att det finns sådana här dagar, även om allt känns grått just nu. 
 
 
Det var en av de där varma sensommarkvällarna och solen hade precis börjat att gå ner! Jag tyckte den här hortensiabusken var magisk! En sådan ska jag ha den vackra dag jag har en egen trädgård, just nu har jag bara en kruka hortensia på balkongen.
 
 
Bland det första vi såg när vi kom in i växthuset var palettblad! Mitt monster hemma har tagit över sovrumsfönstret helt snart, jag undrar om inte det här är samma sort? Min är dock verkligen inte såhär mörk just nu, utan mer och mer grön blir den ju mindre ljus det är. Men om lite mer än en månad så är det årets mörkaste dag och sen blir det ljusare igen, hurra!
 
 
Här är något slags ormbunksträd! Det ser lite ut att vara från dinosauriernas tid tänker jag, när det fanns gigantiska ormbunkar. Fint!
 
 
Det här som ser ut som små droppar på bladet är faktiskt små små blommor?!
 
 
Det var helt magiskt ljust inne i det här rummet med näckrosorna!
 
 
Det här är en sorts kannranka, som är en köttätande växt. Den lurar in flugor andra insekter in i kannan med hjälp av nektar. När insekten väl kommit in halkar den omkring på väggarna i en vätska som innehåller ett enzym som saktar dödar den. Det finns så många häftiga anpassningar hos växter alltså! Kan verkligen rekommendera att kolla på The secret life of plants med David Attenborough om man vill veta mer!
 
 
Men det vi egentligen kommit för att titta på var Victoria näckrosen som skulle blomma! Den blommar typ en gång om året och bara på kvällen, och då har Botaniska trädgården extra kvällsöppet. Men när vi var där var det fortfarande bara en knopp så vi missade det ändå! Bättre lycka nästa år!
 
 
Kolla det här monsterabladet då!!! Svårt att se hur stort det är, men minst dubbla mot min planta hemma. Och så många fina håligheter! Det var en vägg som var täckt med den och jag ville ta med den (och så många andra växter...) hem! 
 
 
Jag tycker det är så jäkla fint med epifyter, dvs växter som växer på andra växter, som på de här bilderna där stammarna är täckta med slingrande växter! Vill ha ett sådant träd hemma!
 
VARNING för bild på groda här under!
 
 
Det finns några små grodor som hoppar omkring fritt inne i växthusen! Jag har dock aldrig lyckats se någon av dem förrän nu! 
 
 
Det lilla kaktusrummet borde vara mitt favoritrum då jag är lite kaktustokig, men det större regnskogsrummet eller vad man ska kalla det är banne mig ännu finare. Men med det sagt så gillar jag kaktusrummet med såklart! 
 
 
Jag är väldigt sugen på sådana här levande stenar, tycker de är så gulliga! Men lite svåra att få tag på tror jag? 
 
 
Jag vet inte vad det här är, men jag tycker den är fantastisk. Kan det vara en typ av rosenskärm? Jag måste nog skaffa mig en sådan med. Dock i mindre format än den här, för den här blomman var lika stort som ett människohuvud!
 
 
Som sagt, magiskt ljus! Jag blev i alla fall lite uppiggad i gråvember av de här bilderna, hoppas ni blev det med!
 
 
Apropå att bli uppiggad, Wilda har släppt novembertemat för Monthly Makers! Dessutom söker vi nya värdar inför 2017, sök sök sök!
Josefine Svärd

ÅH SÅ FINT!!! HERREDGUD vilket LJUS!! Jag dör :o

Svar: Tack!!
Mikaela Puranen

Isa

Jag vet att de små levande stenarna heter Lithops. Det finns en subreddit som heter succulents på reddit där de snackar ofta om dessa. Jag tror man kan hitta frön från Ebay (?) annars kanske http://www.wermlanddesertplants.se/ har dessa?

Svar: Tack för tips, ska spana in! Vet inte om jag har tålamod att driva upp från frön men om inget annat finns att tillgå så :)
Mikaela Puranen

Jenny

Ååååh, det bara kliar i växtfingrarna efter det här inlägget. Och jag vill kommentera typ allt. Palettbladet?!?! Helt magiskt fint när det är så mörkt ju. Får brassa på massa ljus på mina så kanske de också blir så, om du nu trodde det var samma sort. (har ju alltså sticklingarna du skickade, växer som tusan!)
Och blommorna på det lilla bladet? Hu är det ens blommot? Trodde det var en larv, haha.
Och ljuset i näckros-rummet?! WOW på den också.
Tycker också det är himla fint med växter som slingrar sig på andra. Både ashäftigt och lite obehagligt, som att de bara tränger sig på. Tyckte det var så mäktigt när jag var på Öland tidigare i år med all murgröna på träden. (http://rangifers.se/2016/august/oland-dag-1-halltorps-hage-del-1-2.html) Kul att lära sig ett ord för det med!
Och levande stenar är inte alls svårt att få tag på! Hade ganska många ett tag som jag köpte på Ikea, men tror inte de har kvar nu. Har sett på flera vanliga blomsterhandlare också, typ blomsterlandet och plantagen. Har även dragit upp själv från frö och de började gro (kom sjukligt söta bebis-stenar!) men dog tyvärr sedan. Ska försöka igen dock! Köpte fröer här: https://www.impecta.se/sv/artiklar/levande-stenar.html men finns säkert på fler ställen med!

Svar: Jag är inte helt hundra, men visst ser den liknande ut? Samma färger osv! Men ja, mera ljus så blir de mörkare! Nu på vintern är min ganska grön ändå, men till sommaren så! Åh men tack för tips, ska spana efter dem då! Har inte sett på någon blomsterhandel tidigare i mina trakter, men det känns som de börjar bli mer poppis igen så då kommer det säkert snart om inte annat :)
Mikaela Puranen

Jenny

Haha okej jag blev lite för ivrig där, ber om ursäkt för min vackra stavning!

Jess

Men ah, varning för grodor tack ;) Fick nästan en hjärtattack här i soffan ju. Annars, så himla häftigt och åh vad jag tycker de enorma näckrosbladen är coola!

Svar: Åh juste!!! Förlåt jag glömde! :( Jag la till nu! Eller hur, så fina!
Mikaela Puranen

Ruth | HungryHeart.se

Alltså det är så himla mycket roligare med växthus när du visar runt bland blommorna! Gillade särskilt droppblommorna och kaktusarna som såg ut som slingrande ormar! =D Men vad i all världen är levande stenar?

Svar: Vad kul att höra! Det är en typ av suckulent! De som ser lite annorlunda ut än de faktiska stenarna på bilden! Kallas också för Lithops, eller det är väl det riktiga namnet egentligen :)
Mikaela Puranen

Borgm%E4sstaren

Ja, det var spot on exakt vad man behövde i november. Jag har tänkt att jag ska redigera bilderna från min fairy garden i somras men det har inte blivit av än. Hade varit prefekt i just november.

Svar: Åh men det finns ju tid kvar i november, vore jättefint att få se din fairy garden!
Mikaela Puranen

Wilda

Så härliga bilder och fint att få följa med på! Det behövs som sagt nu. <3

Svar: Tack vad kul att du uppskattar det!
Mikaela Puranen

Anna

Vilka fina bilder!!
känner nästan den friska doften av växthus när jag tittar på bilderna :)

/Anna

Svar: Tack! Åh vad härligt :D
Mikaela Puranen

Jessica

SÅÅ fina bilder, Mikaela! Älskar det här inlägget!

Svar: TACKKK
Mikaela Puranen

Alicia

Men åååh var underbara bilder! Och sånt ljus! Detta var verkligen prick EXAKT vad som behövs såhär i november. Bra sparat! Älskar skärpedjupet, ljusglimtarna och detaljerna i de här fotona, och palettbladen var ju bara to die for. Längtar tills min kommer igång! Tack igen för sticklingen <3

Svar: Tack tack tack! Det kommer och den kommer säkert bli gigantisk :D
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?