Mina fulaste krukväxter

Okej, så jag älskar växter som ni kanske redan förstått, och har nu gått över gränsen till att ha fler plantor än jag har kvadratmeter. Men alla mina växter är inte direkt så fina att se på. Det kan vara för att de är i en ful tillväxtfas, för att de av någon anledning mått lite dåligt och tappat blad eller av någon outgrundlig anledning just nu ser konstiga ut. Så jag tänkte att vi skulle ta en titt på mina just nu sorgligaste plantor! 
 
 
En av mina Opuntiakaktusar som jag köpte i en växtgrupp på Facebook kvalar in på listan. Den var riktigt fin när jag fick den, men så började det här nya bladet växa ut. Och ja, jag tycker inte den är riktigt lika snygg att se på i dagsläget, jag hoppas att den övre delen breddar sig och blir ett ordentlig utskott istället för den här långsmala fjanten.
 
 
Min älskade Monstera är inte heller i toppskick just nu. Den växer huller om buller, åt alla håll och kanter och är utom kontroll. Den skulle verkligen behöva bindas upp, men jag gillar inte riktigt de där bruna tjocka stavarna en del låter de klättra på så jag tänkte fundera ut en snyggare lösning. Tills vidare får den se såhär sorglig ut. Dess avkommor mår däremot bra och är superfina! För att ta en stickling på Monstera kan man antingen gräva upp en bit med rötter och plantera, eller klippa ett blad och sätta i vatten. En del säger att man måste ha med en luftrot när man gör det senare, och det är nog egentligen bäst, men det gick jättebra för mig att göra det utan luftrot. Däremot fick den stå i vas i kanske 2-3 månader innan de första rötterna kom! 
 
 
Jag har ett jättefrodigt och fint elefantöra, och så har jag... den här. Jag vet inte ens varför den uppför sig som den gör! Det började med att den tappade massor av blad nedtill av någon outgrundlig anledning och sen har den sett allmänt hängig och ledsen ut. Tills nu i sommar när den verkade börja må bra igen, åtminstone upptill, och bilda massor av nya blad. Medan några fortfarande sorgset hänger neråt. Väldigt oklar planta. Jag tror jag ska testa att plantera om den och se om den blir lyckligare av det! 
 
 
Den här växten kommer jag inte ihåg vad den heter, men jag hade en stor planta av den som bodde i min giraffkruka. Dock övervattnade jag den och växten ruttnade sakta ihop. Men jag lyckades rädda det här skottet innan döden tagit hela plantan, och planterade den i en egen liten kruka. Det här är nog ett år sedan nu? Och den har inte växt ett dugg. Jag tycker den ser så sorglig ut med sin ensamma lilla ranka i krukan. Hoppas den kommer igång någon gång!
 
 
Denna kalanchoe har i princip samma story, ett räddat skott från en döende moderplanta. Kanske ändå den minst fula i det här inlägget? Men än dock fulare än mina andra växter med sina spretiga, halvtomma grenar. Även denna växer otroligt dåligt, men den står inte så ljust till så den vet jag i alla fall varför den beter sig som den gör. Men tänk vad fin den vore om den växte till sig och blev en liten buskig planta! 
 
 
Vilka är era fulaste krukväxter?
Wilda

Haha alltså åh vilket bra koncept! Känner igen kalanchoe-problemet. Den blir nog aldrig fin igen...

Alicia

Hahaha vilket fantastiskt inlägg! Älskar fulkaktusen <3 Mina krukväxter ser nog helt ok ut just nu, om man inte räknar med förfallet ute på balkongen ;) Men jag har tagit elefantöresticklingar som det är dags att sätta i kruka och det är ju alltså bara ett paraply med rötter just nu. Kommer nog se duktigt fult ut ganska länge!

jor%25E9%2520

hahah! älskar inlägget. min fulaste växt, om jag nu måste välja en, är nog mitt senaste tillskott aloe veran. den har blivit alldeles mjuk i bladen (eller vad man nu kallar dem) och börjat hänga och jag vet inte ens varför? är dock en sådan människa som tar hand om mina växter helt utan att läsa på om dem så den behöver säkert något som jag inte ger den...

Svar: Kan det vara för mycket vatten? Eller för lite? :P Antingen att den får för mycket och börjar ruttna typ eller för lite och därför är hängig?
Mikaela Puranen

amanda maria josefina

haha åh, detta var så kul att se!! så avis på din monstera som åtminstone växer - det känns som att mina står helt stilla!!!

har också en kalanchoe som nu är inne på sitt tredje levnadsår. köpte den som en fin, buskig växt med massa rosa blommor, sedan tappade den alla blad och bara en liten kvist var kvar. denna tog jag hand om och så växte den till en liten pinne med blad, sedan gick hela av i flytten, och så har jag satt delarna i vatten. nu har dessa bildat stora rotsystem och vuxit en del, så jag har planterat dom tillsammans nu och hoppas på att de ska växa sig stora igen. vi får väl se haha. kul iaf med växter som har livsvilja - även fast de ser knäppa ut!

Svar: Det kanske är solen som gör det? Min monstera står i mitt soligare fönster, men ändå västläge typ så inte megasoligt, och den har typ dubblat din storlek på 1,5 år!
Men åh hoppas på kalanchoen, heja heja! Den kommer säkert att ta sig!
Mikaela Puranen

Jess

Instämmer med övriga, genialt inlägg! Har en kaktus som hade jättefin form från början men nu fått ett knäppt skott som gör att den ser helt fel ut haha. Har också en linspeperomia (tror jag iaf?) som blivit gul men i övrigt verkar växa och frodas. Knepigt :P

Svar: Just kaktusar känns ju svårare att få att ändra form igen om de väl börjat växa typ snett :P Hoppas det kommer ett skott till så den ser mer normal ut? Haha
Mikaela Puranen

Linda

Haha så roligt att se! :D
Min fulaste växt är nog min störta elefantöra, men den är inte alls så ful som din! Den har växt mycket på höjden men lutar jättemycket så jag har stöttat upp den med en grillpinne xD
Men annars har jag haft tur med mina växter på sistone. Men det vänder kanske nu när mörkret kommer!

Svar: Mitt andra elefantöra har börjat luta mycket!! Den är superfin i övrigt men måste försöka räta upp den tänker jag!
Mikaela Puranen

Julia

Haha vilket kul inlägg, kul att läsa om väster som inte växer som man vill :D

En av mina fulare växter just nu är en narrfikust som varit i kontakt med en kaktus. Under en flytt har de viss varit för nära varandra och en del bland är söndriga och bruna tack vare kaktusen :(

Svar: Men haha åh nej! Men nästan hellre en sån mekanisk skada så man vet vad det är som orsakar det i alla fall och den trivs i övrigt :D
Mikaela Puranen

Stina | Stinas tillvaro

Haha! Jag har en väldigt frodig planta Elefantöra som liksom växer åt ena hållet och ringlar sig som ett S. Har fått stötta upp den med en stor skruv för att den inte ska gå av, men vet inte hur länge den klarar att hålla emot bjässen ;)

Svar: Men låter snyggt ändå ju med s-form haha!
Mikaela Puranen

sandra

Haha alltså BÄSTA inlägget ever. Så roligt grepp :D Och så fula växter :P

sandra

Haha alltså BÄSTA inlägget ever. Så roligt grepp :D Och så fula växter :P

Ruth HungryHeart.se

ÄLSKAR det här inlägget! =D Så himla fint att inte bara de frodigaste praktexemplaren får vara med på bild.
Vi hade en förskräckligt ful avocado tidigare som var en meter pinne rakt upp med endast ett blad kvar. Sambon vägrade envist att slänga den för han tyckte att den var fin (???) men till slut checkade den ut helt. Över lag var våra krukväxter lite skruttiga för det var ganska mörkt där vi bodde förut. Sedan fick alla växter mellanlanda en tid hos svärmor och nu ser varenda en ut som fotomodeller i blomsterhandelns reklamblad typ! =D

Svar: Haha ja men de fula måste ju också få lite uppmärksamhet ibland ;) Men vad härligt att era fått vara på rehab typ och kommit tillbaka snyggare än nånsin :D
Mikaela Puranen

Johanna

haha! hög igenkänningsfaktor. har bland annat sparat en kaktus som jag tog död på för typ två år sen. den har typ imploderat och står gömd bakom köksgardinen!

Anna María

Så bra inlägg. Själv har jag massa fula växter hemma och jag har så svårt att göra mig av med dem om de inte är helt döda vilket kanske inte är så himla fint. MEN! Mina allra fulaste är fyra passionsfruktsplantor som jag har drivit upp från frön. De har vuxit regälj, varit kanonfina och haft massa härliga gröna blad. Den som vuxit mest är två meter lång och slingrar sir runt fönstret. Men sen det blev mörk ute har alla blad trillat av. Så nu är det bara långa rangliga pinnar vilket känns rätt dötrist. Och SÅ FULT!

Svar: Åh men hoppas den tar sig igen till våren och gör nya blad! Men tills dess är den nog en ranglig pinne :/
Mikaela Puranen

Denise

det bästa inlägget jag någonsin läst tror jag! så himla skönt att veta att andra också har fula växter i sitt liv. tyvärr är alla mina växter fula och är dom det inte blir dom det snart, har verkligen inte gröna fingrar, vilket känns lite sorgligt för jag älskar ju växter (också pinsamt när min trädgårdmästarmamma får se hur jag gång på gång tar död på plantor hon kärleksfullt dragit upp till mig). hoppas verkligen att jag någon dag lär mig att värna om mina stackars krukväxter <3

Svar: Haha åh vad glad jag blir! Jag brukade också döda växter men så när jag började odla egna tomater så slog det om på något vis, så det kan hända! haha
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?