Plus och minus

 
+ Just nu är den finaste perioden på hösten. Löven brinner i gult, rött och orange men sitter ännu kvar på träden, samtidigt som den värsta kylan inte bitit tag än. 
- Men det blir mörkare och mörkare hela tiden. När jag går upp vid sju så är det fortfarande ganska mörkt, inte ok! Det är så mycket svårare att gå upp när det är mörkt än när det börjat ljusna tycker jag! 
+ Däremot känner jag inte av någon höstdepp (peppar peppar) vilket jag kan tendera att göra vid den här tiden på året, så det är fantastiskt!
 
 
- Min mobil blev överkörd av en buss förra veckan när vi var på fältkurs med klassen och gick totalt sönder.
+ Men jag fick en lånemobil av tele2!
- Som gick sönder efter 2 dagar...
+ Men jag fick komma in och byta den mot en sprillans ny telefon!
- Som gick sönder efter 2 dagar... Och observera att det inte är jag som har gjort någonting eller haft sönder dem, de bara la av på olika sätt och slutade fungera. Så himla frustrerande att flänga fram och tillbaka till tele2-butiken varannan dag! Och till sist så hade de inga lånemobiler kvar så nu är jag helt utan telefon.
+ Men lagningen av min mobil verkar gå snabbare än de trodde i butiken!
 
 
+ Det värsta grupparbetet jag gjort i mitt liv är äntligen över! Jag brukar inte ha svårt alls för att arbeta i grupp och har inte riktigt fattat vad folk menat när de säger att de hatar grupparbeten, men efter de här två veckorna förstår jag helt och hållet.
- Jag oroar mig väldigt mycket över pengar just nu då jag pluggat i 6 år nu snart och mitt CSN tar slut i januari.
+ Men jag har kanske två jätteroliga extrajobb på g till våren!
 
 
- Jag har mått superdåligt och haft så mycket ångest över en viktkommentar jag fick i kontakt med vården. 
+ Nä, jag kan faktiskt inte vända den här punkten och se den positivt ur något perspektiv. Fy fan alltså. Har ett opublicerat utkast om det här med vikt, mat, ångest och hur jävla skadliga kommentarer om ens kropp kan vara, men jag vet inte om jag vill publicera det pga väldigt personligt och så vill jag inte råka spä på någon annans ångest heller. Kan alla bara sluta kommentera andras kroppar så blir det bra, tack. 
 
 
+ Men det bästa av allt just nu är att jag går en till keramikkurs nu och det gör mig så himla lycklig. Vill aldrig sluta! Blir på riktigt lite tårögd av hur roligt jag tycker det är men att det ska vara så svårt att hålla på med själv hemma. Och eftersom jag inte kommer ha några pengar typ nästa år vet jag inte när jag kommer få hålla på med keramik igen. Hemska tanke! Jag tänker verkligen anstränga mig och prioritera bort annat för att det ska fungera även nästa vår med i alla fall en kurs, för det är på riktigt det roligaste jag vet.
 
 
 
 
 
Annie - lättlagat vegokäk

Det finns få saker som gör mig så jävla förbannad som viktkommentarer! INTE OKEJ att kommentera andras kroppar, oavsett utseende! Har själv råkat ut för detta åt båda hållen: "du har gått upp i vikt", "du har gått ner i vikt, vad SKÖNT det måste vara för dig". Alltså fyyy båda var lika skadliga för mig. Det är förkastligt att vården ska in där och peta också. Det finns så mycket okunskap även inom vårdyrket vad vikten har för betydelse för hälsan.

Jag tycker absolut att du kan skriva om detta! Du kan ju skriva ut en TW så att man kan bläddra förbi om man tycker att vikt är för jobbigt. Jag upplever iaf själv att jag mår bättre när jag får skriva av mig och ta ut min ilska.

STOR KRAM <3

Svar: TACK för din fina kommentar, har inte orkat svara förrän nu för jag har bara fått ångest av det här inlägget dessvärre. Men tack, verkligen! Kram!
Mikaela Puranen

Jenny

Vilket härligt koncept ändå, att få gnälla av sig lite men samtidigt vända det till något positivt.
Blir dock så himla förbannad och ledsen över viktkommentaren. Håller så med Annie här ovan att det inte på något sätt är okej. Det är sjukt hur mycket en liten kommentar kan ställa till och bara det visar ju vilken enormt ohälsosam syn vi har på våra kroppar idag. Jag kan ju se mig själv som exempel, har inte vågat uppsöka en läkare på många år för att jag vet att vad jag än har problem med kommer jag få kommentaren att jag måste gå ner i vikt. Och jag får redan den kommentaren så mycket, både sagt rent ut och i små hintar, att jag helt enkelt inte orkar få det kastat i ansiktet även av vården. USCH för äckliga människor som inte kan hålla käft och ännu mer usch för hela jävla samhällets syn på kroppar.

Hoppas också det löser sig med pengar så du kan fortsätta med keramiken! Tänker också att du väl borde ha rätt bra koll på grunder osv nu, du kan inte börja hålla egna enklare kurser genom medborgarskolan eller liknande? Så kan du tjäna lite pengar samtidigt som du får grotta ner dig i keramik. Vet att iallafall för några år sedan fick alla kursledare gå en gratiskurs per termin också, win win liksom.

Svar: Men alltså verkligen. Som jag skrivit till de andra så har jag inte orkat svara på de här kommentarerna förrän nu, men blä. Det är så himla sämst. Och jag har mått så himla sämst efter det här vårdbesöket. Har så mycket mer ångest kring vad jag äter nu än vad jag hade innan. Började utesluta det ena och det andra ur min kost, men gick upp nåt kilo trots det. Tack för det liksom vården. Verkligen. Fy fan vad sämst det är, jag vill bara få vara i fred med hur jag ser ut, vad jag äter och hur mycket jag rör på mig.
Jag ska hålla betongkurser på medborgarskolan i vår så det blir en liten extra inkomst :D Men är absolut inte tillräckligt duktig på keramik för att lära ut ännu haha! Och jo man får en gratiskurs per termin, men det är i mån av plats och keramiken blir typ jämt fullbokad. Men jag har räknat på det och kommit fram till att jag nog har råd ändå, eftersom jag har ett annat extrajobb nu också! Så det blir två kurser i vår och jag längtar redan! :D
Mikaela Puranen

Maria Ekblad - nyföddfotograf i Göteborg

Men gud vad otur med mobilen! Och håller med dig, jag har inte heller så mkt höstdepp so far. :)

Maria Ekblad - nyföddfotograf i Göteborg

Men gud vad otur med mobilen! Och håller med dig, jag har inte heller så mkt höstdepp so far. :)

sandra

Men fy fan för det där minuset om viktkommentaren. Vad är det för skit? Dela gärna med dig när du känner dig redo, är säker på att det kommer släppa mer när du väljer att uttala det högt <3 Hoppas också att ekonomin löser sig men två roliga extrajobb låter ju hur bra som helst :)

Svar: Jag har nu förträngt exakt vad det var hon sa, men det är nog lika bra. Men jag har definitivt fått mera matångest efter det, tack vården <3
Mikaela Puranen

sandra

Obs, förstod att det bara var kanske med jobben men jag håller såklart tummarna för att de blir dina!

Svar: Båda jobben är mina!!! Förutsatt att någon faktiskt vill gå på kurs hos mig hehe :D
Mikaela Puranen

Christin

Haha, kunde inte låta bli att fnissa åt hela mobil-haveriet, livet alltså.

och vilket skit med vad som verkar ha varit en RÖVKOMMENTAR. Fan, fan, fan alltså - när skall kroppen få lov att vara ifred? kram!, jag tycker du är megafin.

och hurra för keramik kursen, din entusiasm får mig att vilja testa.

kram igen!

Svar: Tack snälla för din fina kommentar <3 Har inte pallat svara förrän nu för det här inlägget gjorde mig mest bara så ledsen, men tack! KRAM
Mikaela Puranen

Wilda

Åh fy så mycket krångel, men härligt att du skriver av dig och bra att du ser alla sidor. Hoppas på jobben och helvete vad jag hatar att vården och folk överhuvudtaget ska lägga sig i och kommentera kroppar. Jävla obildade pack är vad de är. Hoppas du orkar dela det om det känns rätt för jag tror verkligen som Sandra att det skulle göra det lättare.
Och: du skulle inte kunna sälja lite keramik för att kunna producera nytt? Mina varmaste kramar <3

Svar: Har inte orkat svara på kommentarerna till det här inlägget förrän nu för jag blir bara sur eller får mera ångest när jag tänker på det :( Men nu har jag nästan förträngt vad det var hon sa egentligen som tur är! Förutom ett himla störigt antagande om "jaa så du är 27 år, jaa då är det väl är dags för barn inom några år, då går man ju upp i vikt vettu, och det kan vara svårt när man är överviktig". 1. hon har ingen aning om jag planera barn i min framtid eller ej 2. men tyyyyst bara! Kul att jag verkligen inte minns vad mer det var hon sa, men de här var bara det jag blev sekundärt upprörd över så det andra gjorde mig egentligen mer ledsen.Men ja, kanske ska sälja av lite grejer! Men jag har räknat på det och det ser ut som jag kommer gå runt helt okej ändå till maj någonting, får CSN en månad mer än jag trodde! :)
Mikaela Puranen

Annie - lättlagat vegokäk

Åh, stor kram i alla fall! <3 (Visst går det inte at svara på en gammal kommentar?)


Kom ihåg mig?