Tre små rosa

 
Lagom till att jag börjat höstens keramikkurs så är vi inne på sista inlägget från min förra kurs! Tre små rosa skålar/krukor/vad man nu vill kalla dem, som alla blivit till av restlera från andra projekt. 
 
 
Den här tummade jag av en klump som blev över från när jag kavlade en större skål. Att tumma innebär enkelt förklarat att man med händerna, främst tummarna, formar till sitt föremål. Istället för att t.ex. kavla eller dreja. Prickarna är gjorda med en ända av en kulspetspenna, ibland tager man vad man haver för att skapa strukturer i leran!
 
 
Den andra skålen är gjord med precis samma teknik, fast strukturen är istället gjord med ändarna på min trädgårdssax! Gillar nog det här mönstret bättre ändå? Fast jag är inte överdrivet förtjust i varken den här eller den övre, men det beror helt på glasyrvalet. Vad tänkte jag med rosa? Jag tror jag tänkte att det kunde nog vara lite gulligt, men jag gillar inte alls hur det blev och ångrara att jag inte tog fjordblått eller den fina gröna glasyren som jag hade på Monsterafatet. Men nu vet jag i alla fall säkert att rosa keramik inte är min grej! 
 
 
Den här krukan är däremot kavlad! Jag hade en så tydligt bild av vad jag ville med den här, men utförande blev inte alls så, haha. Jag ville att glasyren skulle vara rinnig som på den här bilden. Men det blev inte så tjockt som jag ville utan alldeles för rinnigt, och det blev mindre fint med den obrända leran upptill tycker jag, det hade varit finare att ha vitt under. Men nu vet jag det med! Så summa summarum, så är det här tre små rosa inte mina favoritverk, men ingen tid man tillbringat med att skapa är förgäves! Man lär sig varje gång och så är det ju kul även om det inte blir som man tänkt! 
sandra

Snälla ta detta på rätt sätt men jag hatar dig.

Svar: Hahahahhahahahahahaha! Puss!
Mikaela Puranen

Anita

Söta !

Svar: Tack! :)
Mikaela Puranen

Christin

Älskar studio arhojs! Men alltså, dina är dina och SÅ JÄKLA FINA!!!!!

Svar: De är så de heter! Ja, de är SÅ snygga! Min med rinnig kant är ju inte i närheten hahaha. Men tack fina du <3
Mikaela Puranen

Matilda

De är hur fina som helst! Jag brukar inte vara så förtjust i rosa ting men dessa föll jag handlöst för. Så fina - ja, det tåls att upprepas!

Svar: Jag gillar rosa på en del grejer, men har kommit fram till att keramik nog inte är en av dem :) Men tack tack vad gullig du är!
Mikaela Puranen

Wilda

Alltså hur bra är du inte? Känner lite som Sandra haha :p Om det här är när du "misslyckas" dessutom... nä... konstnär är du. Så himla fint och proffsigt!

Svar: <333 TACK! Ja alltså, egentligen gillar jag formen och utförandet på de två skålarna, det är mest den rosa glasyren som sabbar allt haha. Och den rinniga kanten blev inte alls som jag ville, den hade nog varit snyggare i en färg hela krukan! Men man måste ju prova sig fram :)
Mikaela Puranen

Jess

Haha dör lite på Sandras kommentar. Är inte heller förtjust i rosa men de är ju ändå supersöta, även om dem kanske inte passar din personliga smak rent färgmässigt :)

Svar: Haha jag med! Tack snälla!
Mikaela Puranen

Ruth HungryHeart.se

Så himla fina!! Jag är normalt sett inte ett jättestort fan av rosa, men du lyckades verkligen pricka in en supersnygg nyans och i kombo med den framskymtande leran är det helt kanon.

Svar: Tack, vad kul att du tycker det!
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?