Växtglädje

 
Det var längesen jag skrev något om växter nu, men det är helt enkelt för att det inte händer så mycket kul på den fronten. Tomaterna, gurkan, chilin och kryddorna är skördade och plantorna döda, pelargonerna är på övervintring och mitt lilla citrusträd har vissnat ner. Men minns ni palettbladssticklingen jag fick från skolan? Såhär ser den ut nu! Den fortsätter växa och trivas trots bristen på sol november har bjudit på. Men nu tycker jag att den börjar bli ganska lagom hög, men däremot ganska gles. Därför ska jag manipulera hormonnivåerna i växten nu genom att ta bort toppskottet för att få den lite buskigare. Hur det fungerar har jag skrivit ett inlägg om här!
 
 
Såhär liten var den när jag fick den och försökte få den att utveckla rötter. Vill ni veta mer hur det fungerar rent biologiskt med sticklingar, hur kan det fungera att bara klippa av en del av en planta och få en ny, då klickar ni här. Något jag funderar över är däremot varför bladen har ändrat färg så mycket. När jag fick den var det så tydligt rosa och bara lite lite grönt på kanterna av bladen. Men nu har den blivit allt mer grön i färgen? Någon som har någon idé? Jag skulle gissa på att det har att göra med att ljuset har minskat.
 
I alla fall, det jag ville säga med det här inlägget egentligen är hur otroligt kul det är att se hur mycket ens växter har växt. Jag älskar verkligen att fota de med jämna mellanrum och sen jämföra med hur små de var innan, det är något väldigt tillfredsställande med det. Snart är det dags att börja planera för nästa odlingssäsong, jag är sugen på att testa lite nya tomatsorter. Det blir definitivt gurka i år igen, de var så himla himla goda. Jag ska nog hitta något bra paprikafrö också, de jag hade förra året sådde jag från frön ur en paprika jag köpt i mataffären. De var helt okej, men lite lite beska i smaken, så jag tänker att det bara kan bli bättre med någon ordentlig frösort! Jag längtar typ till februari/mars enbart för att man kan börja sätta frön då. Kan vi inte bara hoppa över januari? Kan inte komma på en enda kul sak som händer i den månaden.
Sandra

Jippie till att säsongen snart är här igen! Har tänkt planera och köpa frön i januari så att jag har något att se fram emot då och sen sätter jag de första fröna i februari. Det är ju faktiskt jättesnart!!

Ska maila dig imorgon angående Pinterest. Har inte bjudit in någon annan till vår board än för jag har varit så slö där på sista tiden. Men skriver mer om det till dig imorgon! Kram

Svar: Det är faktiskt ganska snart! Först jul och sen så! Smart att lägga planerandet i januari, då finns det i alla fall någonting kul att se fram emot då! Visst var det sweet baby din favorittomat hette? Tänkte prova den :)
Okej, ska hålla utkik på mailen imorgon då :) Tyckte det såg så tomt ut på boarden att jag kände mig tvungen att lägga till lite! Kram!
Mikaela Puranen

milina.blogg.se

gud vad roligt! :)

Svar: Jag tycker det med :)
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?