Månadens biologifakta: Oktober

Den här månaden ska vi fortsätta kolla på sexuell selektion och olika parningssystem, den här gången på vildfåglar som bland annat gräsänder. Triggervarning för våldtäkt, för säkerhets skull, det här kommer beröra fåglar, men det kan säkert vara jobbigt för någon att läsa i alla fall. Jag vill också poängtera att man inte ska dra paralleler från den här texten till människor. 
 
Bildkälla.
 
Gräsänder är inte små, gulliga andfåglar som man matar med bröd längs olika vattendrag i Sverige. De är ganska hemska faktiskt. Just gräsänder är kända för att våldta varandra, ibland så våldsamt att de skadar eller till och med dränker honan. Vidrigt. I alla fall så har evolutionen och tidens gång skapat en mekanism för att honorna ska kunna återfå kontrollen över sin reproduktion. Hos många djur, särskilt bland däggdjur, så är det honan som väljer vilken hane hon vill para sig med. En av anledningarna till detta är att det för honor är mycket mer energikrävande att reproducera sig, i alla fall hos arter som har inre befruktning då det är honorna som är gravida (och hos fåglar lägger ägg). Hos däggdjur är det ännu mer energikrävande eftersom de flesta arter diar sina ungar. Många fågelarter hjälps i alla fall åt att mata avkomman. Eftersom det är mer energikrävande för honorna så är det viktigare för dem att få en så bra avkomma som möjligt och att därför välja sin partner med omsorg. 
 
I alla fall, när nu gräsänderna våldtar varandra i så stor utsträckning så tar det bort honans partnerval. De flesta fåglar har i princip ingen penis (endast 3 % har en som det går att ha penetrerande sex med), men gräsänder och en del andra vildfåglar har för det första ganska stora penisar och för det andra så är de korkskruvsformade. Eftersom att honorna försöker undvika våldtäkt och fly, så är en teori är att hanarna evolverat fram penisar som ska fungera bättre för våldtäkter, därav storleken och korkskruvsformen. Honornas svar på detta för att försvåra för hanarna att våldta och återfå kontrollen är att de också utvecklat korkskruvsformade genitalier - fast åt motsatt håll.
 
Det finns också någon slags fickor i honornas vaginor, som fungerar som återvändsgränder för spermier. Ifall en ovälkommen hane ändå lyckas våldta honan, trots de fysiska svårigheterna med motsatta spiraler, så kan spermierna fastna i de här fickorna. På så vis kan honorna försöka undvika befruktning vid en våldtäkt. 
 
Till höger - honans könsorgan. Till vänster - hanens könsorgan.
Bildkälla.
 
Så, gräsänder är inte det minsta gulliga när man känner till det här. Det är helt sjukt att evolutionen behövt utveckla "skydd" mot våldtäkt hos de här fåglarna. Återigen, dra inte paralleller till oss människor. Vi har inget biologiskt sätt att undvika befruktning vid våldtäkt, så den vidrige amerikanska politikern som påstod det för ett par år sedan har fel. Det här var mycket svårare än jag trodde att skriva om än jag trodde, det känns som att allt låter som victimblaiming? Är det något jag tycker är vidrigt i samhället så är det just det, och hela våldtäktskulturen vi lever i. Att kvinnor får "skylla sig själv" om de inte vidtog den och den så kallade "skyddsåtgärden", det är sjukt och vidrigt och begränsar kvinnors livsutrymme enormt mycket. Jag hoppas verkligen att den här texten inte låter skuldbeläggande på något sätt, syftet var att förklara varför gräsändernas genitalier ser ut som de gör, på samma sätt som förra inlägget förklarade varför hyenahonor har en "penis"
Jennifer

Jag uppfattade iaf INTE texten som skuldbeläggande. Fast jag känner mig lite berövad på min syn på gräsänder som gulliga… ;-) Vilket otrevligt parningssystem! Å för andra månaden får du mig att sätta mig och googla på djur-kön!! Haha!

Svar: Åh, vad bra, skönt. Haha, ja alltså jag blev lite chockad när jag fick reda på det här, de är jättehemska ju! Det finns så himla mycket intressanta grejer när det kommer till just kön och sexuell reproduktion hos olika djur alltså. Funderar på om nästa månad ska handla om något inom det också eller om jag ska ta en paus och skriva om något annat intressant inom biologi. Annars kan jag snart döpa om kategorin till Intressanta fakta om djur och deras kön, haha.
Mikaela Puranen

MADDISENJ.SE

Tack så mycket :) vilket intressant inlägg

Svar: Vad kul att du tycker det! :)
Mikaela Puranen

ɑ n n i k ɑ

SV: tackar :)


Kom ihåg mig?