Monthly Makers adventskalender: Adventsljusstake i betong

 
Idag drar vi igång Monthly Makers adventskalender och öppnar den första luckan hos mig! Eftersom det är första advent idag så ska jag visa hur man enkelt kan gjuta en adventsljusstake i betong. Om du aldrig har gjutit i betong tidigare så rekommenderar jag att du börjar med att läsa min nybörjarguide till betonggjutning först, men jag lovar att det är lätt som en plätt!
 
 
Material
  • Loppisfyndad ljusstake i mässing med plats för fyra ljus eller fyra individuella ljusstakar
  • Finbetong (Jag använder alltid Gjuta fin från Byggmax)
  • En hink eller annan rund plastbytta att ha som gjutform
  • Olja, vilken sort som helst går bra
Kostnaden beror lite på vad man fyndar för ljusstake, min kostade 25 kr. En säck finbetong kostar runt 40 kr och resten av materialet hade jag redan hemma, så totalpriset gick på 65 kr för en unik handgjord adventsljusstake, kap!
 
Tid
 
Det tar mindre än en timme att göra själva ljusstaken, men betongen måste härdas i 2-3 dagar innan den är helt färdig. 
 
Gör såhär
 

❄ Börja med att olja in hinken du tänkt gjuta i, detta gör man för att enklare få ut sin gjutning när den bränt färdigt. Ta så mycket så att all yta som du tänkt ha betong på blir täckt av olja, men det ska inte vara en överflödig pöl på botten av hinken, då är det för mycket och kan ge fula fläckar.

 

❄ Blanda betongpulvret med vatten. Detta görs med fördel utomhus eftersom det kan bli ganska dammigt. Det går att vara inomhus också men då rekommenderas en ansiktsmask eller sjal runt näsa och mun eftersom betongpulver inte är särskilt bra att andas in. Det är väldigt svårt att ange några exakta mått på hur mycket betong och hur mycket vatten man ska ha för det beror helt på hur stora saker man vill gjuta, men konsistensen ska vara som en tjock gröt. Läs mer om detta i nybörjarguiden om du är osäker.

 
 

❄ Häll betong i hinken tills den når den höjd du vill ha på ljusstaken. Därefter sänker du försiktigt ned mässingsljusstaken i betongen så djupt som du vill ha den.

 

❄ Om du vill undvika luftbubblor i din färdiga ljusstake (men det kan vara ganska charmigt det med) så ska betongen skakas tills inga fler bubblor kommer upp till ytan. Det brukar bildas mängder av småbubblor och nästan som ett skum på ytan som på bilden ovan, och då vet man att ens betongalster kommer att bli väldigt slätt! Men det blir nästan alltid några små bubblor i slutresultatet ändå. 

 

❄ Låt betongen härda i ett par dagar. Tänk på att betong behöver minst fem plusgrader, så nu under vintertid så är det en bra idé att ställa betongalstret inomhus för härdning.

 

❄ Dags att ta loss gjutningen ur formen! Det kan vara lite olika svårt, ibland trillar de ut bara man vänder upp och ner på hinken och ibland sitter de som berget. Om den inte släpper när du knackar på hinken eller försöker bända på kantern på hinken (enklare om man har en i lite mjukare plast) så kan det hjälpa att spola varmvatten på utsidan av hinken eller om man sticker ner en kniv eller liknande emellan plasten och betongen. Om man får in luft emellan så brukar det släppa enklare. Men i 9 fall av 10 så är det inga problem att få ut betongen ur formen! 

 
 
Och såhär blev resultatet! Jag är riktigt nöjd och vill inget annat än att gjuta ner mässingsljusstaker i betong just nu. Men först ska jag tända första ljuset och mysa med lite julfika! Hoppas ni får en fin första advent!
 
 
Det här var alltså den första luckan i Monthly Makers adventskalender, där vi kommer att bjuda på juliga DIY-inlägg som ni inte får missa! Morgodagens lucka hittar ni hos Agnes!
 

Har du provat att följa någon av våra instruktioner, eller har du ett eget DIY-projekt, recept eller kul tips du vill dela med dig av? Kommentera med en länk eller maila [email protected] - vi lyfter några favoriter på Facebooksidan och i våra bloggar! Använd gärna #MonthlyMakersJul på Instagram och i andra sociala medier och följ oss på Facebook för att hänga med i lucköppningen! Hela listan med luckor hittar ni här

 

Vi som håller i Monthly Makers adventskalender är:

AgnesAliciaAnna MaríaAnnicaBeataBeatriceElsa ,JessJessicaSandra och jag!

 
 
 
Alicia

Superproffsigt Mikaela, och så fint!! Min adventsljusstake brast igår så jag kanske måste följa ditt exempel och gjuta ber delarna i betong!

Svar: Ja, men det vore ju ett ypperligt sätt att laga den, skitbra idé!
Mikaela Puranen

Pernilla

Mässing och betong är så himla fint ihop! Jättefint gjort, och lite annorlunda med en rund ljusstake, jag brukar alltid göra avlånga adventsljusstakar :)

Svar: Det tycker jag med! Kunde inte hålla mig så har redan gjort nästa mässing+betongprojekt ;)
Mikaela Puranen

Louie

Men åh så fint det blev :D

Svar: Tack! :)
Mikaela Puranen

Beatrice

Superfin Mikaela! Har aldrig varit så intresserad av betong, eftersom det är så tungt, men det är ju himla fint ändå!

Svar: Lite tungt är det att släpa 25-kilos säckarna med betong, men själva ljusstaken väger inte mer än något kilo :)
Mikaela Puranen

Jess

Vad fin den blev! Gillar den runda formen, tycker också mässingen gör sig toppenbra ihop med betongen :)

Svar: Tack! Har inte kunnat hålla mig från att göra fler mässing+betongkombinationer redan ;)
Mikaela Puranen

Louise

Å så fint! Jag vill också prova göra något i betong och det såg ju inte så svårt ut heller! Jag har också planer på att göra en egen adventsljusstake, har varit runt på loppisar och letat material men inte riktigt hittat det jag söker, förhoppningsvis kanske den blir klar till andra advent :p

Svar: Det är verkligen enklare än man kan tro, testa! :) Hoppas du hittar delarna du söker och får till en adventsljusstake, vore kul att se :)
Mikaela Puranen

Sandra

Tycker verkligen att den blev SÅ fin! Är superdupersugen på att gjuta efter att ha sett allt du gör. Du är grym!

Svar: Tack Sandra! Tycker verkligen du ska testa! Om du kommer till Stockholm i vår så kan vi ses och ha en betongworkshop, Alicia ville jättegärna gjuta också!
Mikaela Puranen

Ruth | HungryHeart.se

Megatjusig!! Jag var helt förundrad först över hur du kunde få ljushållarna så jämnt placerade, men sedan förstod jag! ;-) Jättefin!

Får se om jag ger mig på något betong-DIY framöver. Min senaste betongerfarenhet var när sambon och jag skulle gjuta igen ett gigantiskt hål i källargolvet och -väggen och vi blandade ett par säckar betong FÖR HAND. Det har hållit mig avskräckt från att göra något mer med materialet... =D

Svar: Tack Ruth! :) Haha, ja hade de inte suttit ihop så hade jag nog inte fått de så perfekt placerade! Åh men fy, jag pallar inte ens blanda en säck betong för hand, det blir så tungt! Mamma köpte faktiskt en betongvisp som man fäster på en vanlig borrmaskin som vi brukar använda när vi gör lite större projekt, men till det här blir det bara några dl betong så det brukar gå bra för hand!
Mikaela Puranen

Stina - Tillvaron.se

Så himla fin ju! Vilken megastart på julkalendern, wow! :D

Svar: Tack Stina, vad kul att du gillar den :D
Mikaela Puranen

Ika's USA

Kul idé, blev supersnyggt ju!

Svar: Tack, är riktigt nöjd! :)
Mikaela Puranen

Jessica

Alltså kombon av mässing och betong är SÅ FIN. Helgrymt!

Svar: <3
Mikaela Puranen

Wilda

superfint och precis som på ljus-inlägget så är du fenomenal på att vara pedagogisk i din beskrivning så att jag förstår precis vad som ska göras. jättefint resultat!

Wilda

superfint och precis som på ljus-inlägget så är du fenomenal på att vara pedagogisk i din beskrivning så att jag förstår precis vad som ska göras. jättefint resultat!

Svar: Tack fina du!
Mikaela Puranen

frida

Har fastnat för betong på sista tiden så måste definitivt prova detta. Tror jag redan har allt som behövs hemma så nu vet jag vad jag ska göra i helgen i alla fall ;)

Svar: Älskar betong! Kan rekommendera att spana in hela min betongkategori för mera inspiration :)
Mikaela Puranen

Annica

Så himla smart att gjuta in ljusstaken! Och snyggt blev det med!

Svar: Tack Annica! :)
Mikaela Puranen

frida svensson

alltså wow vad kreativ du är! jag önskar jag också var så kreativ, men jag har inte tålamod. så länge får jag titta på bloggar som din och inspireras! kram!


Kom ihåg mig?