Höstlistan

 
Lista snodd av Agnes.

Vad är det bästa med hösten?
Att det åtminstone inte är vinter. Oj, så glad och positiv inledning på inlägget! Nä, men på riktigt så har jag jättesvårt för hösten och ännu värre är det med vintern. Jag klarar inte av att det är så mörkt hela tiden, snart kommer det vara mörkt när man åker både till och från skolan och då ser man i princip aldrig ljuset. Men okej, det bästa är de vackra färgerna i naturen som kommer fram nu!

Vad har du för höstplaner?
Plugga, gå en keramikkurs hoppas jag och kanske åka till London en helg och hälsa på en kompis som bor där. 

 

Vad kommer du fota i höst?
Höstfärger, makeover i vårt hem när vi får nytapetserat och förhoppningsvis massa kreativa ting!

Vad kommer du dricka?
Inte litervis med te som verkar vara vad alla andra dricker på hösten. Jag är inte jätteförtjust i varma drycker överlag och dricker det mest bara i sociala sammanhang där det känns dumt att sitta med ett glas vatten. 

Vad har du på dig på hösten?
Mina nya kängor, varma tröjor och en halsduk virad kring halsen.


Vad gjorde du vid den här tidpunkten för ett år sedan?
Läste den bästa kursen jag läst på universitet, Ekologi C, som var så himla intressant varje dag! Kikade bak i arkivet och såg att jag också samlade mina bästa DIYs dittills, bytte sticklingar och skrev lite mer faktabetonade biologi-inlägg om t.ex hur man manipulerar hormoner i växter för att få dem buskigare och om hyenahonor som har en så kallad hemipenis. Tycker ni jag ska fortsätta med det mer framöver? De inläggen brukar inte få så mycket repsons nämligen och tar längst tid av alla att skriva så jag är lite tveksam på om det är intressant alls?

Vad händer i ditt liv just nu?
Jag läser den sämsta kursen jag någonsin läst på universitetet, håller på att lära mig att virka och försöker planera in roliga saker framöver så att jag inte ska bli vinterdepp när det är som mörkast.

Vad tittar du på?
En jäkla massa serier! The Knick som snart har säsongspremiär, mina guilty pleasures Idol och Grey's anatomy, nya Narcos samt ser nostalgiskt om Förhäxad! 


Vad lyssnar du på?
Podcasts (ni hittar några av mina favoriter här!) och Beach house och Beiruts nya album.

Mina tre bästa hösttips till mig själv:

  • Försök tänka mer positivt angående kyla och mörker. Det börjar faktiskt gå mot det ljusare hållet igen redan innan jul!
  • Hitta på roliga grejer när det börjar kännas mörkt och deppigt.
  • Börja med saker i tid och sluta prokrastinera!

 

Annica

haha jag har också precis börjat se om förhäxad, så härligt 90-tal 😂
O jag gillar ju fakta överhuvudtaget och tycker att det är intressant (även om jag är dålig på att kommentera) så jag tycker absolut att du ska fortsätta! 😃

Svar: Jaa!! Jag älskar verkligen deras 90-tals/tidigt 2000-talsstyling, och inser att de nog var mina stilförebilder på den tiden! Sydde en t-shirt på syslöjden som såg precis ut som en som Phoebe har på sig i ett avsnitt, hahaha. Och tack för din åsikt om biologifaktan, ska fundera på hur jag ska göra med den :)
Mikaela Puranen

ISA

haha åh svaret på första frågan <3 life is soooo lovely ;)

Amanda Jona [SPONTAN]

Åh vilket härligt och peppigt inlägg! :)

Jess

Vad tråkigt att hösten och vintern känns tung för dig :( Jag älskar ju hösten hehe, men kan ändå förstå att folk inte gör det med tanke på mörker, kyla och sådär. Hoppas du hittar ljusglimtar dessa månader ändå, kul med omtapetsering ju! Och åh, Förhäxad. ÄLSKADE det när jag var yngre men har inte vågat se om det ifall det skulle vara jättedåligt nu :P

Svar: Jag längtar orimligt mycket tills omtapetseringen!!! Mest för att det verkligen är en förskräcklig gul färg vi har i vardagsrummet nu. Jag älskade också Förhäxad! Och okej, det är ju inte riktigt så bra som jag mindes och ibland rentav jättetöntigt, men tycker ändå fortfarande om den! Men 10-15 år senare lägger man märke till nya saker också, som att systrarna är ganska mångfacetterade och framförallt mänskliga karaktärer (om än ibland lite stereotypa men det får man ju vara), de tar ingen skit, kickar demonass och männen i deras liv är verkligen bara biroller, den viktigaste relationen är systerskapet. Så det tycker jag är fint! Men specialeffekterna (och kläderna!!!) är verkligen 90-tidigt 2000-tal ibland ;)
Mikaela Puranen

Sanna | Beauty & Bride

Jag tycker det är så spännande att vi alla har sådan olika syn på årstiderna. Jag älskar hösten, jag blir totalt glädjefylld, är lycklig och känner att jag kan andas på hösten. Det är inte så mycket stress, samtidigt som naturen är vacker. Däremot våren och sommaren för mig... det går bort! Jag antar att jag känner så för hösten som många känner för sommaren, men jag har aldrig upplevt de känslorna i samband med sommaren. Jag tycker det är en årstid av stress, det är då alla är så himla galna i att vädret ska vara TOP NOTCH hela jäkla tiden, 24/7, dygnet runt, i tio veckor. Jag blir bara så trött på själva attityden, att en låter dagarna gå till spillo för att vädret inte är som en tänker sig. Det känns också alltid som att det är samma visa varje år i bloggvärlden; "vart tog sommaren vägen, är inte redo för hösten, hatar hösten, sommarne var för kort, kan inte fatta att sommaren är slut". Det är samma sak varje år - men minnet verkar vara kort ;P Så är det inte alls på hösten, antingen är det fint och då kan en vara ute, eller inne - det spelar liksom ingen roll. Eller så regnar det och det är hur mysigt som helst att kura ihop sig bland filtar, tända ljus framför en TV-serie. Så för mig är hösten allra bäst :D

Svar: I teorin håller jag med dig! Men jag antar att jag är väldigt känslig för ljus/mörker, mitt mående är väldigt kopplat till hur mycket ljus det är vilket gör att jag varje år mår sämre när det är som mörkast. Jag försöker äta lite extra D-vitamin och tänka på positiva grejer, bla det du nämnet, och det brukar hjälpa lite i alla fall! Men för två år sedan var jag riktigt riktigt nere i flera månader så jag är mest orolig för att hamna där igen tror jag.
Mikaela Puranen

Cassandra Haraldsson

Kul att läsa :)

Wilda

Så mycket bra tankar här! Känner igen. Och längtar mig tokig efter ny säsong av Greys! Kul att du också tittar på Idol!

Svar: Finns ny säsong av Greys nu, två avsnitt har sänts! Om man erhm, inte följer det på svenskt tv utan när det sänds i USA vilket går att göra på både lagliga och olagliga vis... :P
Mikaela Puranen

Wilda

Haha, Greys är den enda serie jag inte ser innan den visas på svensk TV. Det är en sån där serie som jag och min mor och syster måste se samtidigt och ringa och förfasa oss över efteråt.

Svar: Haha, åh men det är ju fint att se det tillsammans fast på avstånd liksom :)
Mikaela Puranen

Sandra

Det låter ju jätteroligt med keramikkurs! Kan du inte berätta mer? Eller har du gjort det och så har jag missat det? :)

Svar: Det är inget som är hundra procent klart än, men jag och mamma tänkte boka in oss på en helgkurs! alla längre kurser var fullbokade eller gick på samma dag som mamma går och sjunger i sin kör. Så hoppas det blir av!
Mikaela Puranen

Maria Ekblad - bröllops & nyföddfotograf

Åh de tre sista tipsen var ju så vettiga! Ska också försöka fokusera på det, SÅ mörkt är det faktiskt inte!

Svar: Eller hur! Väldigt snart så går vi mot ljusare tider igen ;)
Mikaela Puranen

Klara

det här är första gången jag läst att någon som gör höstlistan inte gillar hösten! gillar det! och kul med keramikkurs! jag ska faktiskt också försöka gå en, bara en helg. :)

Svar: Haha, okej så hemskt är det inte ännu i alla fall. Så länge det fortsätter vara soligt och fint så kan jag leva med det ;) Åh vad roligt! Det är en helgkurs jag tänkte gå också! Till att börja med i alla fall ;)
Mikaela Puranen

hjjonsson.blogg.se

Kul att läsa!

Malin

Men din blogg kan ju vara den mysigaste någonsin! SÅ glad att jag hittade den. Kram på dig.

Svar: Men åh, tack! Vad glad jag blir!
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?