Makeover i köket del ett

 
Okej, så i höstas så tjatade och tjatade jag om att vi skulle tapetsera om och att vi hade gjort det, men sedan har det varit ganska tyst om det. Jag ville liksom ha allting "färdigt" innan jag visade upp allting, men frågan är om man någonsin känner sig riktigt klar?  Vi fick omtapetserat i köket, vardagsrummet och sovrummet, men de två sistnämnda rummen känns mer ofärdiga ännu. Men köket är i alla fall på god väg så vi börjar där, det är lite detaljer som saknas ännu, t.ex. tavlor och nya gardiner. Men det är redan nu en jäkla stor förändring så jag kan inte hålla mig längre, här är vår köksmakeover!
 
FÖRE
 
Okej, jag är sämst på att ta före-bilder. De här är tagna kvällen innan målaren kom då jag i panik kom på att jag måste ju ha förebilder. Så vi har redan hunnit rensa ut typ allting, som ex stolar, hylla, tavlor, gardiner och alla växter i fönstret. Hur som helst så får man en uppfattning om hur köket såg innan. Ljusgula tapeter, en tapetbård med kryddväxter och gulbeiga köksluckor. En hiskeligt ful lampa och ett furubord jag hatade med tillhörande superrangliga stolar. Det var inte mycket som jag egentligen gillade i det här köket om man säger så :) :) :) 
 
EFTER
 
 
Så de förändringar som har gjorts är att skåpluckorna målades om till vitt istället för beigegult och reparerades (luckan under vasken hade haft ett stort hål sedan E flyttade in 2010!?), tapeterna revs ned och vi fick istället vita målade väggar. Jag är så glad att vi fick målade väggar, Uppsalahem har annars en regel att där det är tapet ska det fortsätta vara tapet, men eftersom det är i köket så är det ju rent av dumt med tapeter så nära spisen. Vår gamla gula tapet var full av fettfläckar från matlagningsstänk liksom, så det var så skönt att de gick med på att ha det målat där istället nu! 
 
 
Vi letade hur länge som helst efter vita köksmöbler på loppis. Köksbordet hittade vi efter någon månad i en säljgrupp på Facebook för ynka 100 kronor. Det är inte i superskick, men det är i alla fall stabilt och funkar fint. Det är liiite litet, men man får precis in 4 stolar och vårt kök är ganska litet så det passar rätt bra ändå. Stolarna var totalt omöjliga att hitta på loppis, alla pinnstolar jag hittade var antingen svindyra även om de var begagnade eller så fanns det inte 4 likadana, vilket jag ville ha. Så när jag fyllde år förra månaden så blev jag helt chockad när mina föräldrar kom in med de här stolarna som jag kikat på hos Mio, men så glad! Äntligen kunde vi faktiskt sitta vid köksbordet!
 
 
För ca två veckor sedan fick vi även upp hyllor på väggen som vi köpte i typ... januari? De är från IKEA och var helt sjukt billiga, varje hylla gick på 55 spänn, med både hyllplan och konsoler, så 165 kronor för alla tre måste ju ändå vara ett kap. Konsolen heter Ekby Valter och hyllplanet Ekby Östen. Den fula lampan vi hade förut fick åka ut och in kom den här guldiga som jag tror att jag köpte på Rusta. På hyllan trängs just nu växter, loppisfynd och lite DIY-grejer, men jag är inte helt 100 på om allt ska få vara kvar som det är utan kommer förmodligen flytta om grejer lite då och då. En tanke är att jag ska få upp några av mina kokböcker, men de ligger fortfarande nerpackade i en låda i källaren sen vi tömde köket inför renoveringen. Min ena gullranka har i alla fall en given plats högst upp, tycker det är så fint när den hänger ner och vill att den ska bli lika stor som den som hänger i vardagsrumsfönstret!
 
 
Mitt emot bordsändan ser det just nu ut såhär. Min växtpiedestal jag byggde till Monthly Makers tema trä kommer förmodligen få stå kvar där, men kistan som rymmer typ allt mitt skapandematerial ska hitta en plats i antingen vardagsrummet eller sovrummet är tanken. Odlingarna kommer att flytta ut så småningom och då tänker jag att fönsterbrädan ska få vara lite mindre proppfull med kanske 2-3 växter istället, min lilla fina köksvåg om den får plats och kanske en ljusstake. På den här väggen mittemot köksbordet tänker jag att det skulle vara fint med en print i typ A3 eller A2 storlek med något naturmotiv, vi får se!
 
Ni får inte se andra sidan av köket än, för det är just nu världens största diskberg där som varken jag eller E orkar ta tag i, haha. Men den enda förändringen där just nu är att alla luckor är vita så det är inte så mycket att se ännu... Fortsättning följer när vi får ännu mer på plats!
Jessica

ÅH VAD KUL ATT FÅ SE HUR DET BLIR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! älskar sånt här! Får mig att inse att jag borde blogga mer om hur det ser ut i huset eftersom vi gör om det sen vi flyttade in. Men hehe vi har inte kommit i ordning ordentligt nånstans riktigt så jag väntar, men det blir ju som du säger aldrig riktigt klart!!!

Svar: JA men klart du ska!!! Vill se mer av ert fantastiska hus! Och trädgården sen när det blir mer säsong! :D :D Du kan ju visa hur det växer fram till något mer färdigt om inte annat! Det kanske jag borde göra med de andra rummen med!
Mikaela Puranen

Sandra

Men åh, vad roligt att få ta del av förvandlingen såhär. Förstår att det verkligen måste ha varit så skönt att ha fått det omtapetserat för wow, vilken skillnad! Superfint :)

Svar: Verkligen så skönt!!! Trivs så himla mycket bättre nu!
Mikaela Puranen

Ruth | HungryHeart.se

Jisses, vilken förändring alltså!! Från 90-tal till drömkök. Älskar att du har så mycket växter och vasen är så himla snygg.

Svar: Tack :D Haha vilken av vaserna, är fyra (!!!) stycken på bilderna insåg jag nu!?
Mikaela Puranen

Ruth | HungryHeart.se

Jisses, vilken förändring alltså!! Från 90-tal till drömkök. Älskar att du har så mycket växter och vasen är så himla snygg.

Alicia

Hahahaha sån otrolig förändring! Och jag förstår att du inte trivdes innan - vem tapetserar gult?? :(:(:( Men alltså det blev såååå FINT Mikaela!! Verkligen vackert och hemtrevligt och väldigt du :)

Svar: JAG VET!? Gult är inte alltid fult, men på väggar är det fan det. Det var lika gult och fult i vardagsrummet med :( Men inte längre! :D :D :D Tack!
Mikaela Puranen

Jenny

Vilken förändring! Blev tokfint ju!
Och blev underbart kär i kistan - vad magiskt på något sätt att ha skapandematerial i en vacker skattkista.

Svar: Tack!!! Så nöjd! Åh, tycker också så mycket om den, den är från min sambos morfar!
Mikaela Puranen

Ruth | HungryHeart.se

Ha ha, klart att en växtälskare har fler än en vas! ;-) Den jag tänkte på speciellt var den med monsterabladet i men de är alla superfina och det är så galet snyggt alltsammans.

Svar: Haha! Jag gillar verkligen den med! Eller allihopa egentligen, kanske särskilt kaktusvasen på hyllan! De två med rosor och tulpaner brukar dock inte stå där dagligen men det var födelsedagsbuketter jag fått som inte fick plats någon annanstans :P Stod två i vardagsrummet med. Men nu är de dödens och Monsteran är ensam kvar!
Mikaela Puranen

Wilda

Verkligen hur fint som helst! Vilket drömkök! Och jag älskar din fönsterbräda och att du har fler på kistan. Crazy plant lady indeed! Jag har ett sånt där köksbord från IKEA som ni hade förut som jag nu håller på att slipa för att måla om. Ska bli spännande att se vad det blir.

Svar: Tack! :D Jag älskar det! Börjar bli väldigt trångt i köksfönstret dock haha, längtar tills det är varmt nog att flytta ut de små plantorna! Vad kul! Jag funderade på om vi skulle spara det och måla om, men det var också ganska rangligt. Stolarna var extremt rangliga dock, ingen idé att ha kvar alls.
Mikaela Puranen

Johanna

men wow vilken förändring! så fint!

Svar: Tack! Är så nöjd :D :D
Mikaela Puranen

Stina - Stinas tillvaro

Wow vilken makeover, superfint! Gillar verkligen att ni valt träfärgade konsoler till de vita hyllplanen. Ska bli kul att se resten av lägenheten sen :D

Svar: Tack! Resten går såå långsamt känns det som eftersom jag måste invänta att ha råd att byta ut några möbler. Tv-bänken jag bestämt att vi ska ha dyker aldrig upp på blocket billigt så jag får nog köpa den ny :P Men innan året är slut (helst innan sommaren är slut!) ska det nog vara klart i alla rum!
Mikaela Puranen

Jess

Jisses vilken skillnad, och så himla snyggt det blev! :D Gillar hyllväggen, så himla fint balanserat med allt och alltså, vattenkannan <3

Svar: Tack! :D Jag gillar verkligen hyllan också, min favoritgrej i hela lägenheten just nu! :D
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?