Odlingsupdate

 
Jag insåg att jag inte skrivit någonting om årets odlingar sedan jag planterade dem! Men det beror nog på att det känns som det inte har hänt så mycket? Den här första bilden tog jag strax innan jag omskolade plantorna för första gången. Då kändes nästan alla plantor pigga och glada, sedan dess har ett gäng bestämt sig för att droppa av. Jag har t.ex. bara en tiny tim tomat kvar och ett par chilisar sloknade ner och dog trots exakt samma behandling som sina grannar som mår bra. Skumt.
 
 
Såhär ser det ut idag. Minibellsen växer snabbast, och då är de ändå en långsamväxande sort? Tigerellan som var så snabb på att växa på höjden innan omplanteringen har stått still förutom ett par karaktärsblad. Men förmodligen betyder det att den håller på och utökar sitt rotsystem just nu, och det är ju bara bra egentligen. Det på andra bilden med två små krukor på samma fat är en gul körsbärstomat som också går otroligt långsamt.
 
 
Kolla bara på det här inlägget från förra året, såhär såg mina plantor ut då i slutet av mars! Det är ju en helt sjuk skillnad! De största är Red pear som jag inte odlar i år, men ALLT ser ju större ut än vad det är nu. Jag planterade förvisso någon vecka tidigare då, men jag tror att den största skillnaden är att jag förra året hade växtbelysning på i princip dygnet runt. Här har jag skrivit lite mer om växtbelysningen. Jag trodde inte att det gjorde stor skillnad, men om jag jämför bilderna nu så måste det ju vara det. Allt annat har jag gjort likadant i år, förutom att det blev kanske 2 veckor senare sådd. Så jag rekommenderar verkligen extra belysning om man har en mörk lägenhet som vi, och kanske annars också! Jag drog i alla fall fram belysningen idag så vi får se om det sätter fart nu, återkommer med resultat!
 
I veckan ska jag passa på att så gurka, zucchini, sallad och lite kryddor också!
Alicia

Ja jisses vad långt de kommit förra året! Men det ser bra ut nu också :) Tråkigt med dem som dött dock :( Jag är inte så orolig inför omskolningen av mina paprikor eftersom jag nu har: 25 stycken. Haha. Så ironiskt att jag inte trodde jag skulle få någon. Men tomaten vårdar jag som ett barn! Den har fått lite grå och helt torra blad nederst, det gör mig nojig :S

Svar: Redan efter ett par dagar med växtlampan nu inbillar jag mig att det går snabbare! De växer på i alla fall oavsett orsak :D Så kul att alla paprikor tog sig! Min bebispaprika håller äntligen på och utvecklar ordentliga blad! Låter som tomaten kanske har näringsbrist, testa att ge näring? :O
Mikaela Puranen

Ruth | HungryHeart.se

Växter är lite nyckfulla varelser, men jag antar att det är en del av tjusningen också. =) Jag tycker dina plantor ser fina ut även om de inte hunnit lika långt som de gjorde förra året. Håller tummarna för att de tar sig ordentligt!

Svar: Verkligen! Känns som de redan nu lagt i en högre växel så hoppas det håller i sig :D
Mikaela Puranen

Wilda

Så fint att se vart du är i odlingen. Odling är ju bara så himla mysigt och fint. Ser fram emot att följa dina plantor. :)

Wilda

Så fint att se vart du är i odlingen. Odling är ju bara så himla mysigt och fint. Ser fram emot att följa dina plantor. :)

Svar: Jag får vara mer frekvent med odlingsupdatesen, skandal ju att det inte har varit en enda sedan jag sådde fröerna! :)
Mikaela Puranen

Jess

Åh, jag var så sen med att så mina tomater i år så har faktiskt gjort den första omplanteringen först idag. Hoppas de växer till sig ändå och ger god skörd, missade att märka upp mina två sorter så det blir spännande att se vilka som får röda frukter och vilka som får gula :P

Svar: Det känns lite som att det inte spelar så stor roll vad jag gör, kommer ändå få skörd först i september :) Så tror absolut dina kommer hinna växa till sig :D
Mikaela Puranen

Linnea Aurora

Alltså jag vill verkligen vara en odlare??? Måste börja satsa!

Svar: KÖR! Det är lättare än man kan tro, och du kan ju börja med något superenkelt som typ sallad och kryddor, det kan man ju ha i köksfönstret liksom + växer snabbt så man kan skörda hela tiden :D
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?