MONTHLY MAKERS SAGA

 
Den här månadens Monthly Makers tema är SAGA och det är Jessica som är värd! Det är också hon som har inspirerat mitt bidrag! Om ni inte redan har kollat in hennes konst och fotomanipulationer så är det hög tid för hon är grym på det! I alla fall, så fick jag lite Photoshoptips av henne och så testade jag på något nytt och har lekt med dubbelexponeringar. 
 
Wilda var nyligen och besökte Hälleskogsbrännan, ni vet där den stora skogsbranden var sommaren 2014? I alla fall så postade hon ett par bilder därifrån på sin instagram, vilket fick mig att leta fram mina egna foton därifrån. Jag besökte området hösten efter att det brunnit med naturvårdsklassen (inlägg om det besöket finns här) och det var precis de bilderna jag vill använda. Och vilken skillnad det var mellan mina bilder då och Wildas nu
 
 
Jag kombinerade de bilderna med olika djurfotografier jag tagit och med rök (som egentligen är moln) för att få lite brandkänsla. Det jag tycker är sagolikt och hur jag kopplar det till temat är naturens återhämtning efter en katastrof. Den fantastiska skillnaden mellan mina och Wildas bilder. Och så tycker jag det är lite sagofeeling över fotografierna. Äsch, jag låter bilderna tala för sig själva istället. Alla foton i den här serien "After the fire" och några till finns att köpa min Society6-shop!
 
 
Monthly Makers är en utmaning för dig som vill komma igång med eller utveckla din kreativitet. Under 2016 lanserar vi tolv gemensamma månadsteman för dig att inspireras av, utmanas och skapa utifrån. I juli är temat saga och Jessica är värd. Kommentera detta inlägg hos Jessica med en länk till ditt bidrag för att vara med. Deadline är den 28 juli!
 
Vi som driver Monthly Makers är AliciaAnna MaríaAnnicaBeataBeatriceElsaJessica, jag, RuthSandraStina och Wilda. Den här månaden är Jessica värd och temat är Saga! Deadline är 28:e som vanligt!
 
Du hittar oss på facebookinstagrampinterest och på monthlymakers.com.
Stina | Stinas tillvaro

Så himla drömskt och vackert, sjukt duktigt gjort Mikaela!

Svar: Tack! <3
Mikaela Puranen

Christin

WOW!!!

Svar: <3
Mikaela Puranen

Louie

Fantastiskt vackra, fastnade särskilt för den första bilden^^

Svar: Tack! Kan inte välja en favorit själv, gillar den men också alla med rådjur väldigt mycket. Älgen kommer iaf sist :)
Mikaela Puranen

Alicia

Så jäääävla vackert, Mikaela! ÅH vad kul att få se dig jobba i ett nytt medium, och göra det så bra! Fotomanipulationer passar verkligen perfekt på temat, och jag tycker om din dystopiska och vemodiga men ändå livskraftiga tolkning. Jag tänkte direkt på hur det grönskar och frodas kring Tjernobyl, och måste verkligen besöka Hälleskogsbrännan, jag tror det är en plats som skulle inspirera mig också.
Det är så fint hur du använt hjortarna i de här bilderna, men den första är min absoluta favorit. Så mycket kraft och magi <3

Svar: Taaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaack <3 Blir alltid så otroligt glad och pepp av dina kommentarer! Åh Tjernobyl vore ju också superintressant att göra något sådant här om! Men det är frågan om jag kommer att åka dit någon gång. Tänker att jag nog vill göra något liknande om korallblekning eller om andra problem som finns i haven, det vore spännande!
Mikaela Puranen

mammatillmirakel.blogg.se

Wow vad magiskt det blev! :)

Svar: Tack snälla!
Mikaela Puranen

Jessica

ALLTSÅ DE BLEV SÅ HIMLA FINA JU!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Heja dig <33333333 så glad att du tyckte det var kul <3

Svar: TAAAAAACK! <33 Superkul, tack så hemskt för tips och all inspiration dina bilder alltid ger!
Mikaela Puranen

Sandra

Jättevackra bilder!!! SÅ fina!!

Svar: Tack tack tack!
Mikaela Puranen

Anonym

Domedagsstämning kan också vara en saga! Nu kanske dina bilder inte alls upplevs så på datorn, det får jag kolla när jag kan, men i mobilen har dina bilder en spännande undergångskänsla. Inser att det kan vara precis tvärtom mot vad du tänkt! Jag gillar skarpt det jag ser men får återkomma när jag ser bättre!

Svar: Nej, inte alls tvärtom! Jag var bara extremt dålig på att formulera det i text känner jag! Det var absolut lite undergångskänsla jag försökte få fram, djuren som bleknar bort i brandlandskapet... Och Wildas bilder kan fungera som en fortsättning på det här verket nästan, och visa på den otroliga återhämtning som naturen är kapabel till!
Mikaela Puranen

Anni

Fick inte med namnet, allt är inte så lätt med mobilen 😄

Charlotte Uleskog

Naturen är bland det mest magiska som finns i mitt tycke! Superfina bilder, skulle passa i min framtida tavelvägg :)

Svar: Tack, vad fin kommentar att de skulle hänga fint hos dig :D Kan inte hålla med mer om att naturen är det magiska <3
Mikaela Puranen

Beata

så häftiga bilder mikaela!

Svar: Tack <3
Mikaela Puranen

Wilda

Jag sitter här och bara gråter för hjälp det känns som att du just gjorde en hyllning till allt det som dog i branden och jäklar vad jag fortfarande har kopplingar till det i mitt eget liv och mig som person. Jag behöver verkligen skriva det där inlägget snart. Sagolikt, magnifikt, gudomligt vackert. Och jag kan inte säga mer än tack. Du berörde det allra djupaste i mig med dessa bilder.

Svar: Du <3<3<3<3 Det var lite det jag försökte få fram, även om bilderna i säg är ganska mörka i och med att djuren liksom bleknar bort då jag medvetet drog ner opaciteten på dem för att få den effekten. Som att de försvann i branden. Därför tycker jag dina bilder var så himla himla fin kontrast att få se när jag minns så tydligt hur kolsvart och bränt det var när jag var där. Märker att jag hade lite svårt att formulera i text vad jag ville få fram i bilderna, men de får tala lite för sig själva. Så fint att du blev berörd och tyckte om bilderna <333
Mikaela Puranen

Beatrice

Jag bara sitter och gapar. Det här har du verkligen lyckats med, det är kanske bland det bästa jag sett dig göra, om jag får tycka lite! Riktigt, riktigt bra! Mina favoriter är den med de tre rådjuren som går iväg, eller fåglarna i första bilden, de har verkligen fastnat på näthinnan för min del.

Svar: TACK! Klart du får tycka lite! Vad kul att du tycker så! Jag är riktigt nöjd också om jag får säga det själv ;)
Mikaela Puranen

Grahnslöjd

Vilka fantastiska bilder. Verkligen sagolika!! Vill gärna se fler såna bilder framöver!:)

Svar: Tack snälla! Jag är sugen på att fortsätta med dubbelexponeringar så något mer blir det förhoppningsvis! Och du! Jag har helt glömt av att maila dig, men TACK så hemskt mycket för det fina brevet <3333
Mikaela Puranen

lekfulltmedkatarina.blogspot.se

Alltså den första bilden, sååååå magisk!

Svar: Tack :):):)
Mikaela Puranen

Jenny

Helt otroliga bilder! Så galet berörande och magiska. En så fin hyllning.
Fastnade pladask för tredje bilden, men är helt stunned av allihop!

Svar: Tack tack tack för din fina kommentar! Och har inte hunnit maila och tacka för kaktusarna som kom nu i veckan! Tack! De är supersöta!
Mikaela Puranen

Anki

Häftiga bilder! :) Coolt att använda bilder från skogsbranden. Magisk känsla

Svar: Tack! Kul att du gillar dem! :)
Mikaela Puranen

Julia

Åh va häftigt! Kul att det ändå syns lite att du inspirerats av Jessica men fått fram din egen stil på det hela! Den översta med fåglarna är nog min favorit! Superfina!

Svar: Tack snälla! Ja, hennes bilder var en stor inspiration, men framförallt att hon visade hur enkelt det var att göra dubbelexponeringar, trodde att det var betydligt krångligare process i Photoshop! :D
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?