Örtsalt med ramslök och libbsticka

 
Sedan Matilda skrev ett inlägg om ett örtsalt hon gjort med ramslök har jag varit jättesugen på att testa det själv! Jag började leta på artportalen, där man kan rapportera in både djur, växt- och svamparter man hittar, efter fynd av ramslök. Tips om man inte vet alls vart man ska leta är att kika där! Men så pratade jag med mamma i telefon och hon sa att hon hade det i trädgårdslandet, så då åkte jag helt enkelt hem till mina föräldrar och plockade där istället. Mamma tipsade även om en ört som heter libbsticka som hon också hade i trädgården, även den med väldigt mycket smak som ramslöken, men som påminner lite mer om selleri än vitlök. Båda är traditionella kryddörter och libbstickan har även använts som medicinalväxt.
 
Libbsticka till vänster, ramslök till höger.
 
 
Jag följde Matildas anvisningar och lufttorkade bladen i ett par dagar innan jag mortlade ihop bladen med ett flingsalt. Superenkelt! Jag provsmakade saltet och det hade riktigt mycket smak, det ska bli spännande att använda det i matlagning! Men! Jag använder sällan örtsalt i mat, vad är era bästa tips på rätter som det kan tänkas passa i? Eller funkar det att ha i allt istället för vanligt salt? Hjälp en ovan örtsaltare att hitta rätt!
 
Lili

Ah, fasiken så gott! Jag tycker att örtsalt passar till precis allt. Men allra bäst till potatisrätter, olika sallader, risotto och popcorn.

Svar: Åh det till en pastarätt idag, MAGISKT!
Mikaela Puranen

Malin / Inte vego, men

Vad fint det såg ut och låter väldigt gott. Örtsalt går definitivt att använda ist för vanligt salt. Har det bl.a. i sallader, på avokado tillsammans med citron, i ris, m.m.

Svar: Det var riktigt gott faktiskt! Har bara testat det på äggröra och en pastarätt än så länge, men den får fullpott!
Mikaela Puranen

Stina - Stinas tillvaro

Jag bokstavligen snubblade över ett hav av ramslök häromdagen! Ska gå tillbaka och plocka här i dagarna och är sugen på att göra pesto och örtsalt!

Svar: Åh vad härligt!!! Jag använde all min till saltet, men pesto lät ju svingott också!
Mikaela Puranen

Jessica

Åhh vad fantastiskt och gott!!!!! Har aldrig smakat ramslök, är det gott??? (Men visst är det libbsticka till vänster och ramslök till höger??)

Svar: Eeeh JA det menar jag ju, gud jag är så dålig på höger och vänster ibland att jag skäms! Ändrar ASAP
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?