Sista bildregnet från västkusten

 
Jag har en del bilder kvar som jag inte visat från min fältkurs i Fiskebäckskil. Resten av bilderna hittar ni här, här, här och här. Det var en del helt fantastiska solnedgångar över havet, jag hade svårt att välja vilka bilder jag skulle lägga upp här för jag tog flera hundra bilder bara på solnedgångar olika kvällar. 
 
 
 
Men det är inte bara solnedgångar som fastnat på bild, en hel del sjöfåglar också. Det var verkligen jättemånga ejdrar i år, betydligt fler än jag såg året innan när jag var där. De har för övrigt mitt absoluta favoritfågelläte, de låter som om de blir väldigt förvånade. Lyssna här (fast okej på det klippet hör man en maaassa olika fåglar, men det är de som låter som de säger oooh av förvåning). 
 
 
 
Suckulenter och koltrastar under en promenad på ön. Jag tror att suckulenta växten är en fetknoppsväxt men vet inte exakt vilken art. 
 
 
Gullmarsfjorden <3
 
 
Solen lyste så fint på de här gula växterna och den blommade typ överallt.
 
Det var inte jättefint väder varje dag. Men det här mulna, kalla och regniga vädret ger ganska fina bilder det med. Jag gillar att havet och himlen är nästan samma färg och att de nästan flyter ihop lite.
 
 
Vi for över till Kosteröarna för att kolla på det första (och hittills enda?) marina nationalparken i Sverige. De hade ett fint litet museum där och vi fick se på en film om den marina miljön i parken. De har tydligen en massa aktiviteter på somrarna, tips om ni har vägarna förbi! 
 
 
 
 
 
 
 
Och så ett regn av solnedgångar. Nog för att Uppsala också är fint, men inte har vi sådana här solnedgångar över Fyrisån direkt. Hela himlen och havet är ju guldfärgade på ett fantastiskt vis. Det är något jag saknar nu när jag tänker tillbaka på veckorna där, sådana här magnifika solnedgångar över havet i princip varje kväll....
 
 
 
En kväll gjorde jag något jag aldrig trodde att jag skulle göra. Jag badade i havet i maj månad när vattnet bara var tio grader. Jag är en riktig badkruka i vanlig fall och kräver helst 20+ grader för att bada. Några i klassen badade typ varje dag, men för mig var det väldigt stort att ens göra det en gång vid den temperaturen. Frågan är om man ens kan kalla det för bad egentligen, det var inte direkt så att jag simmade runt massor, det var mer hoppa i, ta några simtag och så upp igen snabbt som sjutton. Men jag gjorde det i alla fall! Kunde ju inte varit finare väder för ett kvällsbad i alla fall, de här två bilderna ovanför är från den kvällen.
 
Det vore fint att åka tillbaka i sommar, om inte till just Fiskebäckskil så någonstans omkring på västkusten i alla fall. Har ni några västkustpärlor att tipsa om? 
 
 
PS. Idag publiceras nästa tema för Monthly Makers hos Sandra!
 
Beata

åh, västkusten på sommaren <3

Jessica

Åh dessa solnedgångar alltså, ser så himla härligt ut! Förstår att det var svårt att välja ut några bilder! Starkt av dig att klara av att bada när det var så kallt!

Svar: Eller hur! Önskar vi hade lika fina solnedgångar i Uppsala!
Mikaela Puranen

Jess

Galet att bada så tidigt ju ;) Måste säga Falkenberg såklart, men är kanske lite partisk haha. Varberg är himla fint också och Åkulla bokskogar som ligger mittemellan, där finns många vackra vandringsleder om man vill se fin natur :) Visserligen är där kanske som allra finast när bokarna slår ut på våren men det är definitivt vackert även på sommaren :)

Svar: Haha ja lite galet! Men någon gång i livet ska man väl göra något sånt också ;) Falkenberg verkar himla fint faktiskt! Jaa men en riktigt fin bokskog skulle vara kul att se, vi har inte direkt så mycket rena lövskogar här uppe... Och ekskogar är typ det finaste jag vet! Om man kanske skulle ta körkort någon gång och så köra en liten roadtrip längs med fina ställen på västkusten, det vore något! Det känns som man blir lite begränsad till en eller ett par få platser åt gången med tåg...
Mikaela Puranen

Ruth | HungryHeart.se

Ojojoj, så GALET vackert! Otroligt vackra bilder och underbara färger. Jag är glad att du tipsade mig om det här inlägget. =)

Svar: Vad kul att du gillade det :D :D
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?