Stämplar i keramik

 
Jag lovade ju att visa min samling med keramikstämplar sist vi pratade keramik här, och här är min lilla samling. Fast det är inte helt sant, sista tillfället så hann jag göra tre till stämplar som inte är med på den här bilden för de väntar på bränning. Alla stämplarna har egentligen blivit till av restlera. Så fort jag har haft en liten bit lera över efter att ha gjort någonting så har jag istället för att slänga den klumpen gjort en stämpel utav den! De flesta bitarna har jag tagit hem i en försluten plastpåse och karvat med en helt vanlig köttkniv som har en smalare vass egg. Det hade förmodligen blivit lite bättre med ett bättre redskap, men man tager vad man haver, och stämplar blev det ju ändå!
 
De bakre stämplarna är skröjbrända och klara, Monsterabladet är precis färdigkarvat och ska nu torka innan bränning. 
 
 
Efter ett tag kom jag på att man kan ju använda båda sidorna på stämpeln för att göra mönster! Därför ser man fler sorters stämplar på bilden här nedan när jag teststämplat dem än på första bilden, två av dem har baksidor med mönster på också, som den här med hjärtat.
 
Teststämpling av alla mina motiv! Monsterablad, två sorters löv, en hjort, hjärta, cirkel och två olika geometriska former. Monsterabladet är min absoluta favorit!
 
Stämplarna behöver skröjbrännas (den första bränningen efter att leran torkat) innan de kan användas, men de behöver inte glaseras. Om man använder obränd lera så fastnar stämpeln i leran och det blir inte ett lika snyggt tryck. Kruxet här är ju att man behöver tillgång till en keramikugn, så det är inte det lättaste att göra själv hemma om man inte har en sådan, men går man en keramikkurs så har man ju tillgång till en.
 
Men efter en första bränning så är det bara att stämpla loss! Här är lite vad jag har stämplat hittills, ett färdigt alster och lite processbilder!
 
Den färdiga skålan jag visade upp sist med bladstämpeln på.
 
En skål med stämplad kant. Strukturerna på skålen bredvid har jag tryckt med änden på en trädgårdssax, så man måste inte ha riktiga stämplar för att skapa mönster i lera heller!
 
Ett fat stämplat med en Monstera-kant! 
 
Jaha, så nu måste jag nästan anmäla mig till ännu en kurs för att få testa alla mina stämplar, jag har knappt hunnit med att använda hälften av de jag skapat. Men det går ingen kurs i Uppsala igen förrän till hösten, vet inte riktigt hur jag ska stå ut att inte få hålla på med keramik fram tills dess? Nästa vecka får jag hämta mina färdigglaserade alster, så det är i alla fall inte slut på keramik i bloggen än på ett tag!
 
 
Grahnslöjd

Vilka snygga stämplar och vilket smart sätt att ta tillvara små lerbitar på. Önskar att jag tänkt på det då jag "studerade" keramik för några år sedan...

Svar: Tack! Åh, men det är väl inte för sent än :) Nästa gång du håller på med keramik så är det bara göra stämplar för glatta livet :D
Mikaela Puranen

Borgmästaren

Så otroligt fint! Tycker du varit en fena på att karva med köttkniven. Jag har provat att göra suddstämplar och det var bra pilligt att karva ut dem.

Älskar den film du lagt upp på när du målar Kungsfiskaren! Den blev så fin och det var superkul att se hur du målade den. Filmen hade gärna fått vara ännu längre för det var så kul att titta på. Har tänkt kommentera tidigare men det är så krångligt via mobil på en del bloggar så jag får passa på när jag kom åt en dator.

Svar: Tack snälla! Jag tar till mig det och ska försöka göra fler time lapse-videos, ska försöka filma allt istället för små klipp som nu :)
Mikaela Puranen

Anonym

men hallåå, shit vad smart! dom går väl säkert att använda som stämplar till typ egengjorda kort och sånt också va? Oavsett så blir jag om möjligt än mer sugen på keramikkurs nu. Nästa gång jag klickar mig in här kanske det resulterar i att jag faktiskt tar tag i keramikbegäret också ;)

johanna

men hallåå, shit vad smart! dom går väl säkert att använda som stämplar till typ egengjorda kort och sånt också va? Oavsett så blir jag om möjligt än mer sugen på keramikkurs nu. Nästa gång jag klickar mig in här kanske det resulterar i att jag faktiskt tar tag i keramikbegäret också ;)

Svar: Jaa, det borde väl gå? De är ju inte alls mjuka och elastiska som "vanliga" stämplar för papper, och de funkar nog inte riktigt likadant med färgen heller. Med vanliga stämplar trycker man ju ut färg som samlats i stämpeln när man stämplar, men det funkar ju inte riktigt här. Hm. Man kanske måste använda mer färg för att trycket ska bli bra? Får undersöka detta! Men jaa gå en kurs! Roligaste ever! :D
Mikaela Puranen

Pernilla

Åh monsterabladet var ju fantastiskt! Och skymtar jag en enhörningskruka/skål i bakgrunden!?

Svar: Tack! JA! Haha, har visat lite av den på instagram men den dyker definitivt upp här med när den är färdig!
Mikaela Puranen

Ruth | HungryHeart.se

LÖÖÖÖÖÖV THEM!!!!!!!! <3<3<3 Fattar inte hur du kunnat skära ut så detaljerade mönster med en stor köttkniv. Bladen är så vansinnigt fina och en av dem påminner mycket om bersåmönstret tycker jag.
Kan du snälla börja sälja stämplad keramik?

Svar: Taaaack <3 Haha, alltså stor köttkniv är det inte, tänk matkniv men som är till för att skära kött, typ grillkniv kanske det heter? Storleken är som en vanlig kniv men den är vassare! Alltså I WISH!!! Om jag hade tillgång till en keramikugn så skulle jag lätt överväga att starta en keramik webshop, men när jag har tillgång så lite på kursen så vill jag göra saker främst till mig själv haha. MEN jag och mamma har kommit över en keramikugn gratis på en facebookgrupp, det är bara det att den måste lagas för ett par tusen och att det måste dras trefas el... När det projektet väl är i hamn (fast det tar nog tid för ugnen har stått i deras garage i två år nu...) så kanske jag gör det!
Mikaela Puranen

Sandra

Ååh, så inspirerande! Vill också hålla på med keramik så att jag får chansen att använda min hjortstämpel lite mer. Fattar bara inte var jag ska få tiden ifrån just nu men sen kanske det blir min bästa grej för att "slippa undan" från alla vardagsmåsten genom att kila in Mats verkstad och knåda in händerna i lera. Hoppas!

Svar: Åh men juste du har ju också en hjortstämpel! Måste ha varit den jag hade i bakhuvudet, för när min lärare först visade en stämpel hon gjort på en skalbagge och sen föreslog att jag skulle göra en med min restlera så var en hjort det första jag kom att tänka på! Det var inte medvetet härmat, haha ;) Men jaaa, hoppas! Någon timme ibland är det ju perfekt, jag tyckte det var hur bra som helst att ha två timmar på tisdagskvällarna att få hålla på. Saknar det redan massor :(
Mikaela Puranen

Wilda

Åh wow så inspirerande och häftigt! Jättefina och det bara kliar i fingrarna!

Svar: Tack fina du!
Mikaela Puranen

Linnéa

Vilken kul grej att göra med överbliven lera :) Jag gillar verkligen det sista fatet, det skall bli kul att få se hur det ser ut när det är glaserat.

Svar: Ska hämta upp det imorgon, så spännande!!!
Mikaela Puranen

Linnea Aurora

Men ÅH, fint!! Så smart tänkt, ÄLSKAR den med hjorthuvudet!

Svar: Tack tack, den idén hade jag visst undermedvetet snott från Sandra haha :)
Mikaela Puranen

Annie - lättlagat vegokäk

Så himla fint ju! Tycker verkligen om monstera-bladen <3

Svar: Tack det är min favvo med! :)
Mikaela Puranen

Sanna | Beauty & Bride

Men åh, vilken fiffig idé! Verkligen smart, och så himla fint. Jag skulle gärna (jag höll på att skriva "hjärna"......) testa lite keramik, när jag var liten hade jag en sån där drejsak i plast som jag grejade mycket med, men det var aldrig något som åkte in i ugnen, utan jag bara testade. Tror det beror lite på att mina föräldrar är så opyssliga av sig så de hade väl ingen lust att lägga sig i... Lite tråkigt när jag tänker på det, haha :P Men det hade varit väldigt roligt att testa att göra lite fina skålar, och då kommer jag definitivt komma in hit för hur en gör, och tips och råd och allt sådant.

Svar: Åh men hoppas du testar, det är verkligen supermegakul :D :D
Mikaela Puranen

Milla

Åh, så vackra, Kreativt och smart!!

Svar: Tack snälla!
Mikaela Puranen

Malin

Faten på sista bilden är ju hur fint som helst!!

Svar: Hoppas det blir det nu efter glasering, ska hämta imorgon! :)
Mikaela Puranen

Clara

Men va!! Vad fina! Alltså, skulle verkligen vilja prova på det där någon gång :)

Svar: Jag rekommenderar det starkt, det är roligaste ever :)
Mikaela Puranen

Alicia

Jag fattar inte hur jag aldrig kan ha tänkt på att göra stämplar av restleran! Jädrar vad sugen jag är nu för du har fått så himla fina mönster! Älskar monsteran och hjorten!! Är så nyfiken på att få se din färdigbrända servis :)

Svar: Så glad att min lärare föreslog det för jag hade nog inte heller kommit på det själv! Men sen har jag verkligen tagit tillvara på det och gjort massor av stämplar haha :)
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?