MONTHLY MAKERS VÄXTER: INSPIRATION

1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7
 
Ny månad innebär nytt Monthly Makers tema! I juni håller Beata i trådarna och presenterade temat växter! Ett tema som verkligen faller den här crazy plant ladyn i smaken! Det finns ungefär en miljard grejer jag skulle vilja göra på det här temat och här kommer några idéer som inspirerar mig 
 
Det är så fint att rama in växter, jag har tidigare gjort det med ett Monsterablad men är nu sugen på att göra olika löv- eller blomformationer och ställa i fönstret. Lite extra fint vore det kanske att skära ut små mönster i bladen med en skalpell? Man kan göra olika sorters amplar, genom att knyta makramé eller använda läderband. Plantera i ovanliga saker som en tekanna och skapa ett te-rrarium (hahaha). En annan idé är att bygga en liten hänganordning till miniplantor av rundstavar. Eller så kan man använda sig av växter som ingrediens och skapa något ätbart eller hudvård. 
 
 
Jag kollade igenom mina egna arkiv och insåg att jag väldigt ofta skapar på tema växter, det här är i princip bara saker jag har gjort i år (minus rabarberfatet men jag har ett liknande på G så det får räknas ändå!). Till Monthly Makers har jag gjort saker på både tema trä, vår och miniatyr som har med växter att göra! Så ytterligare tips är att: 
 
1. Bygg en växtpiedestal
2. Gör en blommig ljusslinga
3. Måla om vita krukor med permanenta tuschpennor
4. Doppa en handduk i betong och häng den upp och ner att torka för att göra en vas
5. Gör en djurkruka i lera
6. Gör eget örtsalt med naturens egna råvaror
7. Gjut rabarberblad (eller andra typer av blad) i betong
 
Det var 14 idéer på vad man kan hitta på från både mig och andra kreatörer! Har ni kommit på vad ni vill skapa ännu? Det lutar åt ett betongbidrag för min del men det finns som sagt en miljard grejer jag skulle kunna tänka mig. För ännu mer inspiration kolla in vår pinterest-board på temat och inspirationsinläggen hos Ruth, Anna María, Alicia och WildaBeata, som är månadens värd, kommer att blogga sitt bidrag den 20:e och i det inlägget kan du lämna en länk till ditt bidrag fram till den 28:e juni!
 
Vi som driver Monthly Makers är AliciaAnna MaríaAnnicaBeataBeatriceElsaJessica, jag, RuthSandraStina och Wilda. Inspireras, skapa och utvecklas med oss under hela året!
 
Du hittar oss på facebookinstagrampinterest och på monthlymakers.com.
Wilda

Inspirerande! Jag var grymt sugen på att göra en makraméampel efter att du inspirerat mig så många gånger om men tiden räckte inte till. Får se om jag skapar något sånt senare i sommar. Men den där grenen med flera amplar gav mig en lösning för att få plats med ännu mer växter på balkongen! Så bra grej!

Svar: Jag tänkte också att grenen vore fin på balkongen! Måste bara klura ut ett sätt man kan fästa den på, vet inte om man får borra fast något i golvet på den övre balkongen? Men så fint att mina amplar inspirerar <3
Mikaela Puranen

Days by Johanna

Det är ingen tandkräm jag kommer använda dag ut och in, utan om jag skall iväg på något coh vill frächa upp mina tänder lite

Svar: Jag förstår, men jag tycker inte att man ska använda sådana produkter överhuvudtaget. Oavsett hur ofta man använder den så hamnar det ju ändå plast i haven varje gång man använder den. Inte värt vita tänder för mig :) För det mesta FINNS det ju också naturliga slipmedel så tycker det är totalt onödigt.
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?