7 enkla betongprojekt att testa

 
Jag har knappt gjutit något i betong alls i år, men jag blev väldigt sugen på att hinna med lite till innan året är slut. Så jag tänkte att vi skulle kika lite på sju saker jag gjutit tidigare för att få lite inspirationen att komma igång med gjutandet, kanske redan till helgen? Även om vi går mot kallare tider så är det inte för sent att gjuta lite betong! Det enda man behöver tänka på är att ens alster måste stå i minst fem plusgrader när betongen härdar, vilket nog innebär inomhus i nästan hela landet nu i oktober. Har du aldrig gjutit i betong förut? Börja då med att läsa min stora nybörjarguide för betonggjutning! Efter varje bild finns en länk till en mer detaljerad beskrivning av projektet.
 
 
Ljusstake med plats för fyra värmeljus, gjuten i en yoghurtburk.
 
 
Små lövfat i betong.
 
 
Betongplattor med lövtryck, kan användas bland annat som grytunderlägg, gångplattor eller dekorationsfat.
 
 
Värmeljusstakar gjutna i pantburkar.
 
 
Virkad duk doppad i betong.
 
 
Ballongskålar i betong eller flytspackel.
 
 
Och till sist ett lite större, men fortfarande enkelt projekt, ett litet betongbord gjutet i en plastbricka.
 
För att se alla mina betongprojekt klicka här så kommer ni in på betongkategorin!
Stina - Tillvaron.se

Gillar verkligen formen på ljusstakarna du gjort i pantburkar :)

Svar: Tack! Det är en av mina favoriter också :)
Mikaela Puranen

Sanna | Beauty & Bride

Åh, jag tkr det är sååå snyggt med betong. Vi hade ju ett betongbord tidigare som vi hade gjort själva. Dessvärre existerar inte det längre då min kille snubblade på det en gång.. HAHA, alltså stackarn...

Svar: Haha åh nej! Hoppas det bara var bordet som gick sönder och inte hans tår eller något! :P
Mikaela Puranen

Beatrice

Alltså jag har någon form av hatkärlek till betong? Tycker att det är sååå fint ibland, och så ibland känner jag typ bara att NEJ, TA BORT DET UR MIN ÅSYN typ? Fattar inte själv, haha. Har heller aldrig testat att göra något i det själv, men blev lite sugen på att kanske göra ballong-skålar? Tänker att det torkar fort och det är bra för en med noll tålamod (=jag alltså)!

Svar: Haha men det är faktiskt det sista av de här projekten jag skulle rekommendera om man har dåligt tålamod, det är lite knepigt att få betongen att rinna bra på ballongen, se till att den inte sprängs och att få bort ballongen igen när det är torrt utan att allt spricker. Men typ pantburksljusstakarna, de är svinlätta att göra! Och går snabbt! Förutom härdningen, alla grejer tar typ två dagar i alla fall att torka :P
Mikaela Puranen

Vicky

men gud!!! pallen! vill ha!

Jessica

Wow! Man tänker verkligen inte att betong kan ha så många användningsområden och särskilt inte för kreativa projekt. När jag tänker på betong tänker jag betongväggar typ. Men nu ser jag ju att det finns så mycket man kan göra av betong!

Svar: Betonggjutning har inga gränser i kreativitet ;) Man hittar former i allting när man väl börjar leta. Kolla på mitt stora nybörjarinlägg så finns det massor av tips och inspiration :)
Mikaela Puranen

Anna

Hej! Hur gjorde du de fina lövtrycken och har du något tips om om innerformen till en vas har bränt fast? ;)

Svar: Hur man gör lövtrycken finns att se här: http://bympv.blogg.se/2014/august/betongtips-spraylim.html men kort sagt så spraylimmar jag fast löven i botten av min form innan jag oljar och häller på betongen :) Argh, det är så störigt när det fastnar! Det kan hjälpa att spola varmvatten på, eller om du tar en kniv och försöker peta in mellan betongen och innerformen, ibland hjälper det bara man får in lite luft emellan!
Mikaela Puranen


Kom ihåg mig?